Föräldralösa föl/ammor

Vitsippan

Trådstartare
Hur har det gått för er som förlorat ett föl eller ett sto i år?
Har ni fått tag på amma? Eller har ert sto blivit amma?
Hur fungerade det när ni "förde samman" de 2?
Vill höra så många solskenshistorier som möjligt - men även de där det kanske inte gick fullt så bra.

Sv: Föräldralösa föl/ammor

Jag börjar, med en mindre lyckosam historia:
Mitt sto förlorade sitt 10 dagar gamla föl förra året, men gick inte till amma-jouren ändå. I samråd med min erfarna veterinär (som även känner stoet mycket väl då hon var uppstallad där över fölning) bedömde vi inte mitt sto som lämpligt, det hade varit allt för farligt för eventuell fölunge med stora chanser att det inte gått bra till sist :(

Jag har erfarenhet från mitt sto första fölning där hennes föl var dött vid födseln så hon blev amma till en travare.
När det blev dags hade det nästan gåt 48 timmar sedan hon förlorat sitt föl men trav kilen ville en då ge det en chans och det lyckades. Hon är inget lät sto. När de hämtade henne sprejade de henne med parfym i nosen och ytterligare en gång när hon kom fram. Även fölungen sprejades med parfym tråtts detta var hon ingen vilig amma. Men innan 12 h hade gåt så lät hon inte skötarna att ta fölungen ifrån henne i gen. Fölungen frodades väl med henne som mamma.

Min systers sto fik livmoderframfall och dog i fölningen. Fölet fick en fullblods mamma.
Det gick bra farten fölungen fick lunginflammation.

Min fars sto dog när hon fölade och vi fick möjligheten att låna ett c-ponny sto, det tog inte länge fören fölet nästan var lika stor som sin amma.
Fölet ska gå treårs testet i år.

Vi hade ett sto som var första gångs mamma, hon hade väldigt dåligt med mjölk så vi försökte med mitt sto som tidigare varit amma hon ville inte så det blev stödutfodring i ca en veka med flaska tills av en händelse vi fik se att mitt sto stödutfodrade honom så vi slutade med nappflaska och han hade två tankstationer.
Faktum är att i fjol var ett lustigt år för mot slutet av sommaren så snuttade fölungarna runt hos de olika stona och hade jag ej set detta hade jag nog inte trott på det.

Jag är uppvuxen med hästar och detta är ca 30 års minen och minst lika många ston.

Det värkar som om det är best att flyta stoet och inte fölet. Man ska inte ge upp allt för lät om man har bestämt sig för att rädda fölet. Det finns mycket som kan bli fel så som infektioner.
Har man inte kunskap, tid, pengar och lite av stoets råmjölk, kan det vara mer humant att avliva fölet.
Har en sorglig historia om detta, där en veterinär kämpade för fölet och fick tag på en ur hästens värns kontaktpersoner som veterinären trodde på, Det mänska hade ett fjording sto som hade haft föl för ett par år sedan och trodde att sekretet som kom ur juvret var mjölk. fölungen dog av svält. Jag vett att händelsen polisanmäldes.
Det är ett stort ansvar i mot hästägaren oavsett vem man är.
Ett föl man har kämpat med, blir kärare en man kan tro, det gör det svårt att skiljas.

Jag vill inte skrämma någon utan jag vill uppmuntra och visa att det fungerar även om jag inte tyckte om att de sprayade parfym på min häst, men det funka och jag fik veta att gris och fårbönder gjorde så för i tiden fast inte med parfym.
Vi har ett underbart sto att visa i år tack vare en amma.

Kl

År 2000 dog den som skulle föla först. Ungen hade sparkat igenom buken på henne precis före fölning.
Vi fick tag på en amma 3-4 dygn senare och den nya mamman tog till sig ungen direkt.
Ungen däremot gick efter väggarna och tyckte att nappflaskor var bättre.
Så vi lämnade dom ensamma och någon timme senare så diade han utan problem..

Det var en enkel historia...men sen kom nästa variant..:crazy:

Samma år fast ett par månader senare så dog en av våra föl. Otäckt felläge som gjorde att vi inte kunde rädda ungen.
Nu blev det trassligare med adoption.
Först kom en unge som var tre veckor gammal med desperata ägare.
Vi sa redan i telefon att det inte skulle fungera men dom ville så gärna prova.
Ut ur släpet kom en jätteunge. Fux med värsta bläsen och vita strumpor ovanför knäna..
Näää... sa Trophy. Den är inte min. Och tittade bort.
Vi försökte, vet inte hur länge..men hon bara sa..näää...den är inte min..tror ni jag är helt färgblind VA??? Inte min.

Efter ett väldigt långt tag så tappade hon humöret och började bli arg på ungen..INTE MIN!! Skrek hon och stampade med fötterna och stirrade rakt in i väggen.

Märra var i vanliga fall det snällaste och tålmodigaste som fanns.

Så iväg med den ungen..undrar just hur det gick för dom sen. :confused:

Dagen efter kom två gubbar i ålder plus 80.
Hade med sig en dagsunge som var en kopia av Trophy.

INTE MIN!! Skrek märra.

Fram igen med Viks blå burken och gammal äcklig efterbörd som vi klädde ungen med. (så hade vi gjort med den förra också)
Och Viks blå hade vi nog behövt under våra egna näsor också i det läget..:D :D

Sen var det bara att avvakta. Var hon dum..brems på. Var hon snäll..brems av.
Två timmar senare åkte gubbarna plus 80 ut ur boxen i en jädrans fart.
Stick och brinn!! Sa Trophy.. Det här ÄR min unge och gud nåde den främmande som försöker norpa den!!

Gamla mesiga Trophy med blå näsa var helt upprörd att det fanns gubbar plus 80 som tänkte kidnappa hennes föl..:o

Så har det i alla fall gått till hos oss.
Tålamod med märra är A och O.

Vi kör ungen och inte märren.
Vad är det för vits att ungen får antikroppar från ett ställe där den inte är??
Plus att mamman kan bli i obalans genom flytt till nytt ställe.

AM

Jag förlorade ett sto i en olyckshändelse då fölet var 6 veckor gammalt, för några år sedan. Fick några erbjudanden om ammor - 40 mil hemifrån :eek: - som jag avböjde, främst pga att hon redan då åt hyfsat av ersättning och dessutom var väldigt trygg i sin flock. Hennes 2-åriga halvsyster adopterade henne dessutom :love:.
Blev en jätteklok dam, om än med åsikter om saker och ting... :D

Nu har jag inte fått något moderlösföl i år, ännu får jag kanske tilläga. För jag har ju som en del här känner till haft ett om året de sista två åren.

Det första fölet Amazon var väl en kanditat för att få en amma hon var exekt två veckor gammal när hennes mamma dog. Samma natt som detta hände så föddes ett annat föl och jag måste erkänna att ett tag önskade jag livet ut den stackaren för att Amazon skulle få en ny mamma. Normalt hade det kanske varit ett alternativ att föra ihop det nyfölade stoet med bägge fölen. Men hennes eget föl Belsebub var väldigt svagt och hade aldrig klarat konkuransen med Amazon. Stoet som är ett väldigt vänligt sto hade nog annars gått att övertala till det. Just detta året var det väldigt många ston som dog i denna ändan av landet och många föl i andra ändan. Så de få ammor som fanns tillgängliga inom rimliga avstånd gick till mer behövande föl väldigt fort. Så Amazon har fått välling från två veckors ålder. Min största oro var att hon skulle bli ett odrägligt överhanterat föl men ingen eller liten respekt för människor. Så jag plockade hem att annat sto som var på hingststation för betäckning och förde samman de här två så fort som möjligt. Sedan fick Amazon gå med sin styvmamma Miss Bean, i stoflocken och fick äta välling i hagen X antal gånger per dygn. Visst hon har blivit lite speciell men hon fungerar i flock och repekterar människor så jag tycker att det lyckades med henne.
Nästa föl, Lamona var äldre när stoet dog näst intill knall och fall efter en inreblödning. Så här var det inget alternativ med en amma. Men på inrådan av veterinär så blev det välling ett par månader även för hennes del. Det lustiga i det här fallet var att Amazon och Miss Bean genast tog sig an Lamona. Amazon till och med visade henne hur man dricker välling. Lamonas egen riktiga syster Sharona som hängt med henna och deras mamma var bara med sin syster de första timmarna efter att stoet dog. Sedan gick hon iväg och höll sig till andra delar av flocken.

Så lite enkelt kan man säga att just nu är statistiken den att om man är ett fuxigt stoföl efter Lambourghini och föds hos mig så kommer ens mamma att dö. Efter som jag väntar två till föl efter honom i år så hoppas jag på hingstar eller icke fuxiga ston :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 557
Senast: ingela119
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: Habina
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka