Föräldrafria träningar för småbarn..

Sar

Trådstartare
Är det här något som bara grasserar i vår stad eller är det så överallt?

Våra barn (5,5 år) var med på barndans nu idag och då var det förbjuder för föräldrar att titta på utan man fick sitta utanför och vänta. På simträningen förra året var det önskvärt att inte föräldrar var med men hade man särskilda skäl gick det bra.
Nu fungerade det med våra tjejer men jag har kompisar som har barn i samma ålder som hade blåvägrat utan "föräldrastöd".

Vad är det man är rädd för egentligen, att föräldrarna ska börja "rodda" barnen från läktaren? Kan man inte säga till om det nu skulle hända?

Jag tycker inte att det känns riktigt bra plus att det är supertråkigt att sitta utanför och vänta istället för att se barnen....

Och visst är det konstigt att det i vissa sporter är helt ok att sitta och se på sina barn men inte på andra?

Sv: Föräldrafria träningar för småbarn..

Jag kan uppriktigt sagt förstå det. Vissa föräldrar är hopplösare än hopplösa. Och vissa sporter/aktiviteter är känsligare än andra.

Min 4-åring går på barngympa och där vill de helst att föräldrarna sitter utanför. Jag kan förstå lite varför. Det finns ett flertal föräldrar som står i mitten av gympasalen, springer runt efter sina barn, sitter med på samling mm. Det stör kanske inte deras barn, men de andra barnen som är med.
Jag tror att barnen har lättare att fokusera på det de ska göra om inte föräldrarna tittar på.

Min 4-åring går på barngympa och där vill de helst att föräldrarna sitter utanför. Jag kan förstå lite varför. Det finns ett flertal föräldrar som står i mitten av gympasalen, springer runt efter sina barn, sitter med på samling mm. Det stör kanske inte deras barn, men de andra barnen som är med.
Jag tror att barnen har lättare att fokusera på det de ska göra om inte föräldrarna tittar på.

Jag kan uppriktigt sagt förstå det. Vissa föräldrar är hopplösare än hopplösa. Och vissa sporter/aktiviteter är känsligare än andra.

För mig känns det faktiskt helt främmande för så pass små barn som ännu inte börjat skolan. Jag vet inte varför barndans skulle vara känsligare än ex. skridskoskola eller ridlektion?
Men självklart ska ju inte föräldrarna interagera med barnen "i onödan" under träningen! Och där skulle jag som tränare faktiskt säga åt de föräldrar som "stör"!

Men för ett litet känsligare barn där det är ganska stort att göra en helt ny aktivitet så tror jag personligen att det inte är ngn som helst fördel med att föräldern inte är närvarande.

På simskolan så brydde jag mig helt enkelt inte om regeln att inte föräldrar helst inte ska vara närvarande, icke att jag lämnar 4-åringar obevakade i bassängen med några 15-åringar jag inte känner.
Men kanske jag är en hönsmamma...:o:crazy:;)

Jag förstår både dej och dom. Det är hopplöst med föräldrar som inte kan låta ledaren för aktiviteten leda utan hela tiden ska integrera med sina barn.
Vi hade en mamma som satt och ledde ridlektionen för sitt barn på läktaren :crazy:
Barnet lyssnade inte alls på ridläraren utan bara på sin mamma och mamman satt och skrek så att de andra inte hörde vad ridläraren sa.
Trots att flera sa till både mamman och barnet så blev det ingen bättring.
Den gruppen kom aldrig längre än till att precis börja få galoppera för det var omöjligt att ge några instruktioner.

Men, som mamma till en liten blyg kille så förstår jag precis. Hade man inte fått vara med när han spelade fotboll så hade han inte vågat spela fotboll.

Jag tror att det bästa är att man har klara regler. Att föräldrar gärna får sitta med men att det är absolut tystnad som gäller så länge ledare finns och att man inte får integrera med sina barn mer än att vara ett tyst moraliskt stöd. Gärna att man skriver under på det när man anmäler sitt barn.

Vid simning hade inte jag heller velat lämna barnet i den åldern. Men i många andra aktiviteter hade jag inte haft något emot det.

Vår son tar ofta instruktioner mycket bättre när inte vi föräldrar är med, när vi är med tramsar han mycket mer.... Det kan ju också vara en anledning.

Problemet är inte de föräldrar som sitter tysta och låter aktiviteten pågå utan att störa, problemet är de föräldrar som inte kan hålla tyst - och tro mig - det spelar i regel liten roll hur mycket ledarna säger till dem.

Jag tycker det är rätt stor skillnad på barndans och simning, precis som du själv säger vem vill lämna sin 4-5 åring ensam med unga ledare på ett sådant relativt sett riskfyllt ställe som en simhall, eller ett ridhus också för den delen. Vid barndans så finns iallafall inga större skaderisker.

Som snoving skriver, många barn blir struligare när föräldrarna är med så det kan vara en anledning. Sen kan jag personligen tycka att om barnen inte klarar aktiviteten utan att föräldern är med så kanske de inte är mogna för aktiviteter än.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 923
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 668
Senast: em-pirre
·
J
Hästmänniskan Jag vet inte vad jag ska göra... är allmänt trött på allting, det är så att jag har hört att båda jag och mitt sto har förestättningar...
Svar
17
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka