Föräldraförsäkring / Företag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ann

Trådstartare
Det slog mej i morse...
Har hört att det kan vara svårt att få a-kassa om man även har företag. Jag arbetar heltid samt har ett företag som jag varken investerar eller har någon inkomst i just nu. Kan det påverka min föräldraförsäkring? Det måste finnas fler Bukefalister som har ex hästarna i företag / stalluthyrning och annat arbete och som blivit föräldrar.

Bävar för att sitta i Försäkringskassans telefonkö...

Sv: Föräldraförsäkring / Företag

Jag har ett plåtslageri (AB), som jag bara står som ägare tll och inget mer. Har jobbat heltid på annat ställe, och det var inga problem alls nu när jag fick barn :)

Varken A-kassa eller Försäkringskassan har något emot att man har ett företag som bisyssla, om man haft det en längre tid utöver heltidsjobb. Har man dessutom ingen inkomst från företaget så är det ju avbsolut inget problem, även om du "driver det" medan du är föräldraledig.
Kom bara ihåg att vara ärlig mot fk när du anmäler, tala om att firman finns men int eär inkomstbringande.
Jag har ju mina hästar + hovslageriet i firma (enskild firma), sedan 1997 och eftersom det går med förlust så spelar det ju ingen roll om jag har lite intäkter också...

Filuran: det är lite skillnad när man har AB, där är du ju bara aktieägare och det kunde lika gärna varit Volvoaktier eller vad f*n som helst... Tar du ut lön från AB så är du "anställd" där, tar du inte ut något så äger du bara.

Tack så mkt för era svar!

Jo, jag tycker själv att det är logiskt men man vet ju aldrig... Nu kan jag se fram mot min "ledighet". För det är väl det man är när man har små barn :)

Ann, som börjat nedräkningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 763
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama