Förädlande hingstar?

Nittionio

Trådstartare
Jag skall betäcka mitt, i mitt tycke lite för grova sto, alldeles snart. Hon har gått msv klasser i alla dicipliner. Rör sig fantastiskt och hoppar med mycket bra teknik men är lite orädd om sig...tyvärr. Ho är e Goldgraf-Tammer Fors xx. Jag vill ha en häst med lite mer hoppning i sig, som är åt det ädlare hållet. Har funderat på fullblod men är lite skeptisk (inget ont om fullblodshästar, har 2 st). Tänkt på Quite Easy, Leuthen mfl...jag är inte så haj på detta. Är väldigt förtjust i Lauries Crusadoravkommor...är det någon som vet något om L C ...jag vet inte ens om han lever, var han i såfall finns?? Någon som vet?? Jättetacksam för synpunkter. Mitt sto är 166 cm i mkh. Mvh Pernilla

Bra hopphingstar, säker förärvningsstam, bra ext+ridbarhet med bra hoppstam som även rör sig bra?
Gärna till vettigt pris.

Contendro I
Alcatraz
Akribori
Camiell-Flamingo z

mfl.

Camiel_flamingo z skulle jag inte rek. om du har ett grövre sto.
Bourbon på Gränsbo är en riktig förädlare och han har framgångar i både dressyr & hoppning. Han skall jag betäcka med (mitt sto e.Vivaldi-Unesco inte tung i sig själv men med en tung stam).Annars kan du ringa på asvh så ger dem dig tips på folk som man kan rådfråga ang. hingstval.

Själv är jag väldigt svag för nygodkände Stravinsky xx 1075! :bump: Jag kan mycket väl tänka mig honom till gammelpållan, "trots" att hon redan är 50% fullblod. I hennes fall kunde det bli en bra terränghäst, eftersom hon är rent prestationsblod på mödernet + att han var en god galoppör, har 8:or på hoppförmågan och 8:or och 9:or på gången. :d Hans 10:a på typen gör inte direkt ont det heller. :D

Tack ni som svarar! Jag är rudis på detta med avel, har "bara" tävlat en hel massa år och nu är det så dags!! Skall bli jättespännande!! Har ni mer tips och råd så spotta ut dem!! Mvh Pernilla i solen

En hingst som förädlar är Last Liberty. Kompisen betäckte sitt lite grövre sto med honom.. hon har fått en jättefin och ädel avkomma. Bra huvud har fölisen (åring) fått oxå, alltså han har bra temperament. Rör sig trevlig och är svart.. "Lasse" lämnar tydligen mörka ädla avkommor. Läs om honom på www.heliotrop.se

Vi har en tvååring e. Last Liberty som nämns ovan. Hon är ädel och elegant, men å andra sidan har hon fullblodsmorfar och en ganska lätt mamma. Har inte sett så många LL-avkommor tyvärr.

En annan hingst som jag verkligen kan rekommendera är Jeopardy. Vi har en Jeopardy-avkomma själva och pga detta har jag tittat lite extra på Jeopardy-hästarna (bla hos Jeopardys ägare). Alla har varit långbenta och av trevlig modell. J själv rör sig ju luftigt och hoppar bra, dessutom är han välstammad (m. mkt fullblodsinslag). Kanske inte den mest bildsköna hingsten man kan tänka sig, men som sagt, avkommorna har varit av väldigt trevlig modell.
Vår avkomma är en jättetrevlig häst som både rör sig bra och hoppar med jättefin teknik. Hon blev 7:a i Breeders Trophy (5 år) förra året. Vill du se bilder på någon av de nämnda hästarna så finns det på min hemsida.

Jag är inte med på att Camiell inte kan användas på ett maffigt sto. Han är iofs inte en förädlare men trevlig modell med lätta rörelser & lätt för sig.
Jag har själv ett Stanford-sto med svenskt (mkt bra) mödrene som fått ett Camiell-föl.
Mycket smidig och läcker modell, ser redan ut som ett muskelpaket efter knappt 2 veckor.
Mycket snygg & korrekt med perfekt överlinje & halsansättning, full med energi & lätta rörelser.

Håller med, jag har bara hört gott om Camiell föl.

Jag är väldigt noga med bra förärvningssäkra blodslinjer långt tillbaka i leden. Ju säkrare linjer ju mindre risktagande.

Det finns hopp hingstar som själva är typiska lyckträffar bra men som inte förärver sig så säkert på sina avkommor.

De hingstar jag nämnde har goda blodslinjer och bör förärva sig (med ett ok sto) relativt säkert i både dressyr men främst hoppning.

Flyinge rekommenderar bara Flyinges hingstar.
jag håller med om att Bourbon är en förädlare av stora mått, han har fått mycket fina avkommor och många % Diplom i bägge dicipliner.
Camiell får nog väldigt fina föl, men nog är han grov och stor fölen kan nog grova till sig när dom blir äldre

Vet ej om jag missuppfattat ditt inl el tvärtom eller om allt är ok :confused: :confused: :confused:
Rådet ang Camiel kommer från Flyinge & ang Bourbon så kommer råden från personer som tidigare suttit i avelsnämnden.
Jag har ju fått lite mothugg här i min åsikt men om du är med mig ;) :bow: :bow: :bow:

Jag har också ett sto som är lite grovt och bara 159 cm hög. e.Napoleon ue. Urbino. Dock hoppar hon som en gudinna och är världens trevligaste häst. Jag kommer att betäcka henne (imorgon redan!) med MAJIM G. Jag såg honom på hingstvisning förra helgen och tror att han blir perfekt. Han har fullblod på fädernet vilket har gjort att han är ganska smäcker men ändå mycket HÄST (och inte sådär "tanig" som fullblod kan vara)
Han finns att titta på här:
http://home.swipnet.se/helen_jansson/majim.htm

Men som sagts föl vet jag inte hur det blir med just mitt sto. andra föl har blivit väldigt bra har jag hört här inne på Buke. Sök på Majim så hittar du våra tidigare diskussioner!

Jag såg Bourbon och två avkommor härom dagen, Bourbon själv är ju en härlig hingst, lätt i typen. Han har ju placeringar t o m Grand Prix dressyr men även 1.35 hoppning. De avkommor jag såg (är nog de enda jag sett) var MYCKET bra. Bra typ, verkade ha kanonbra ridbarhet (precis som Bourbon) och rörde sig bra! 6-åringen var superläcker, tre riktigt bra gångarter, mycket lätt för sig. Ädla och eleganta hästar. De hade båda Bernstein som morfar.

Det finns ju massor av trevliga hingstar, ville bara nämna avkommorna jag såg. Bourbon har ju förärvt sig väldigt väl, fast han inte använts så mycket.

Mvh Cissi

Hoppas att du får tillfälle att se honom! :)
Är ditt sto dräktigt med Bourbon? :)

Jag tog en massa bilder i torsdags, han har gått mycket bättre än han gjorde då dock. Förhoppningsvis ska vi hinna lägga ut bilder (inte bara småbilder) på vår hemsida snart... De kommer då upp på www.ponyprod.com :)

Mvh Cissi

Hade jag varit mer insatt i avel förra året så hade jag betäckt med honom men nu skall hon ("tyvärr" föla med Donnerfly) men skall sedan bet med Bourbon så fort det går efter fölbrunst. (hon skall föla inom 9 dagar) :bump:

Nu har bilderna på Bourbon äntligen kommit upp på internet efter mycket trixande med albumprogrammet... De finns på www.ponyprod.com - välj foto och sedan Gränsbo :). Tänkte att du kanske ville se? :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
Z
Avel Hej alla, tänkte be om lite råd och hjälp! Mitt sto har ev. strålbenshälta, och kommer därför inte att hoppas något mer inom...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 589
Senast: Ziemona
·
F
Avel ja då va de dax, jag har äntligen bestämt mej, nu blir de en betäckning för mitt sto till våren. Men tankarna snurrar, kunde inte...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 681
Senast: QuickStar
·
Avel Jag är nyfiken på Stakakto. Har sett att sonen Stolzenberg finns i Sverige. Finns det någon som vet var det finns sperma att få från...
Svar
3
· Visningar
2 527
Senast: Nittionio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur