Föra ihop två katter

Lollan1

Trådstartare
Hej
Jag har sedan en tid tillbaka velat skaffa en lekkamrat till min lilla kille, som är en lekig 2-årig bondkatt. Nu hittade jag en tjej (han är kastrerad) och det låg helt rätt i tiden för mig, så jag testade.

Just nu morrar de åt varandra och går inte allt för nära varandra, vilket jag kan förstå. Det har inte ens gått en full dag sedan vi tog hem den nya.

Det jag är rädd för är vår gamla katt, han betyder allt för mig och det var ju för hans skull vi skaffade en katt till, för vi märker att vi människor i familjen inte riktigt räcker till för att han ska få leka av sig varje dag. Han fräser nu inte bara åt lilltjejen, utan även åt mig. Jag har alltid varit den av oss som han har tytt sig till mest, även om han inte är någon knäkatt så vill han gärna ligga på ryggstödet på soffan när man sitter där och så. Jag är rädd att han blir arg på mig, och att det ska hålla i sig och förändra vår relation i längden.

Någon som har några liknande erfarenheter eller tips som kan lugna en orolig "mamma"?
 
Sv: Föra ihop två katter

Du får börja med att hålla dem helt separerade i olika rum med stängd dörr. Gör en vana vid att utfodra katterna samtidigt på var sida dörren. När detta går bra så kan du öppna dörren och sätta typ kompostgaller med ett skynke över så att de kan höra varandra och känna dofter lite bättre. Mata och håll på med detta tills de är helt avslappnade. Då kan du ta bort skynket och fortsätta mata.

Det är även viktigt att du skiftar plats på katterna varje dag så att de kan utforska resten av reviret i godan ro utan att behöva riskera att mötas irl.

I bland kan det behövas att leka med dem samtidigt när de ser varandra genom kompostgallret. Tänk på att hela tiden göra den andra kattens närvaro positiv.
 
Sv: Föra ihop två katter

Låt det ta tid, att han fräser åt dig betyder att han känner sig lite stressad så låt honom vara ifred ett tag

Vi har alltid låtit dom fixa det själva då den äldre bara går undan (men den nya har varit instängd i dotterns sovrum på natten)
Det tar tid men det går.

Första semesterresan på båten med storkatt och lillkatt var en mardröm. Stora vägrade gå på lådan då lilla attackerade så fort han gick det, så han fick rastas i land som en hund. Dom slogs som galningar på natten, försökte vi stänga dörren mellan rufferna skrek den lilla hjärtskärande och krafsade på dörren :arghh:
Nu tre år senare är det inga som helst problem........ så vi skaffade hundvalp :D
 
Sv: Föra ihop två katter

Tålamod!

Du har egentligen släppt ihop dem för snabbt men sära inte på dem nu, nu är de ju "vana" vid varann.
Din gamla katt fräser nog åt dig för att du luktar som den nya katten. En lukt din katt inte är van vid och för tillfället avskyr och ser som inkräktande i sitt revir.

Jag köpte en kattunge (12 veckor) till min tre åriga katt för några år sen. Det var mycket fräs i början men den äldre katten var väldigt nyfiken och på tre-fyra dagar gick de ihop. De har aldrig älskat varann men trivs med varandras sällskap.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 559
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp