För varmt för att ha katt?

S

Snubbel

Jag och min sambo har hittat en underbar liten pälsboll (korsning mellan norsk skogskatt och maine coon) och vi har kollat upp vad vi tror är allt förutom en sak.

Vi bor nämligen i lägenhet som ligger i söderläge vilket resulterar i att det blir vansinnigt varm här inne när solen står på tegelväggen. Som idag visade termometern tex 29,6 grader här inne och 40 grader i solen längs väggen utanför och det är ännu värre när det är riktigt bra väder, toppnoteringen här inne i sommar ligger på strax över 32 grader med öppna fönster :(

Jag vet att det finns katter som springer rundor när man är nere på semester vid tex medelhavet men kommer en långhårig katt må bra av att bo hemma hos oss eller är det bäst att lägga katt projektet på is till någon gång i framtiden när vi bor på ett lämpligare ställe?
 
Sv: För varmt för att ha katt?

Katter är ökendjur som trivs i värme så det lär inte vara något problem.
Mutts_comic.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: För varmt för att ha katt?

Nej det lär inte bli något problem. När solen ligger på här och jag har glömt att dra ned persiennerna så ligger katterna helst där solen råkar vara just då. Oavsett var, köksbord, stolar eller golv, nog ska de ligga i solen trots att det i övriga huset är 25 grader varmt.
 
Sv: För varmt för att ha katt?

Jag tror inte det gradantalet skulle vara något problem. Vi har minst 25-26 grader på ovanvåningen när det är jättevarmt ute. Min pälsboll söker sig förvisso till den svalaste plätten, men han stannar på ovanvåningen. Undervåningen är betydligt svalare och där är han i stort sett aldrig.
 

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 256
Senast: Rugge
·
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 056
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Freydis
·
Övr. Katt typ norska skogskatter, perser, maine coon och liknande. Jag har 2 katter av märket blandras eller förlåt långhårig Europée;)...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp