replica

Trådstartare
Har anmält mig och valpen till valpkurs. Fick svar nyss om att det fanns en ledig plats på lördag.. Valpis är då 11v och 4 dagar..

Är det för tidigt att gå valpkurs tycker ni? Jag har aldrig gått kurs innan utan mina föräldrar har lärt mig allt.. Tänkte dock gå kurs tillsammans med min sambo då han aldrig har haft hund.

Valpis har inte fått sin andra parvo vaccination samt för valpsjuka än. Tänkte ta det i nästa vecka. Enligt tränaren är detta inget problem..

Jag och sambon avgör själva om vi ska ta platsen eller ej?

Nästa kurs börjar den 20e mars så det är ett tag tills dess..:crazy: Så, för ung eller går det tror ni? Är en liten grupp och träningen kan i viss mån anpassas efter vår valp..
 
Sv: För ung?

Hej
Du ska inte låta hnm träffa andra hundar förrän han är vaccinerad för parvo och valpsjuka. Och han är för ung för att gå valpkurs. Nu ska han bara sova, äta och leka. Börja gå valpkurs när han är ca 4 månader. Vill du veta ngt så ring oss. Hoppas allt gå bra med den lille och ge han en kram från mig;)
/ Sofie "Otteys Kennel"
 
Sv: För ung?

Jag rekomenderar inet att börja på någon kurs från valpen fått alla sina sprutor. Även att undvika rastgårdar och platser där många hundr vistas och där sjukdomar lätt sprids. Jag tycker inte man bör börja valpkurs inna valpen är 4 månader och har av erfarenheter själv aldrig hört någon rekomendera att man börjar innan 4 månader.
 
Sv: För ung?

Hej
Du ska inte låta hnm träffa andra hundar förrän han är vaccinerad för parvo och valpsjuka. Och han är för ung för att gå valpkurs. Nu ska han bara sova, äta och leka. Börja gå valpkurs när han är ca 4 månader. Vill du veta ngt så ring oss. Hoppas allt gå bra med den lille och ge han en kram från mig;)
/ Sofie "Otteys Kennel"

Tack för det!
Har skickat lite bilder på honom till er. Hoppas ni har fått dem!;)
 
Sv: För ung?

Visserligen är det ovanligt med parvo ovh valpsjuka nuförtiden pga att de allra flesta vaccinerar, men jag skulle inte chansa att vara på en brukshundsklubb innan valpen har fullgott skydd (vilket är en vecka efter sista sprutan, dvs ca 13v).
Vet inte riktigt om valpen är mogen för kurs då, men det är ju lite individuellt, man kan ju gå kursen som miljöträning helt kravlöst.
 
Sv: För ung?

När jag gick nybörjarkurs med min hund, som då var 9 månader, var där två valpar ur samma kull som var 10v. Dom var med helt kravlöst och fick nyttig miljöträning och ändå lära sig en del saker om livet. Lite smågrejer som att gå i koppel, gå förbi andra hundar och lite smått och gott. Dom var otroligt olika dessa två valpar, den ena var väldigt framåt och "kaxig" medans den andra var lugn och lite mesig. Tror dom båda hade nytta av kursen fast på helt olika sätt! Det där med vaccinationer och så tror inte jag är någon fara eftersom meningen med att gå kurs är ju inte att hundarna ska leka och umgås fysiskt med varandra....
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 589
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp