• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Grethe
  • Startdatum Startdatum
G

Grethe

Har et sto som fikk föl för 6 veckor sidan. Hun går ensam på betet sammen med sitt föl. I dag oppdaget jag at stoet er blitt jätte tynn. Hon er et stort och kraftig varmblod. Hva skal jag gi henne av mat for å få henne upp i vekt. Jag vet at havre er det mest fett i av alle kornslag men kan jag gi henne havre när hun bare går i hagen? Jag ble helt sjuk när jag oppdaget dette i dag. Har bare sett på hennes mage at den var stor å god och dom andre hästene er fete och goda.
Hur fort kan jag öka matmengden utan at hon blir dårlig?

Sv: For tynn

Jag är ingen expert på foder så exakt vad du ska ge får någon annan komma med men det är klart att ett digivande sto behöver lite extra energi i form av kraftfoder om inte betet räcker till. Havre ger väl dock mest energi och inte hull så det är kanske en dåligt idé, korn brukar man ju ge hästar för att de ska gå upp i hull, vanlig matolja är också bra att blanda i och sedan ska man väl ge avelsston lite extra proteintillskott.

Det finns ju färdigfoder för avelsston, ge ett sådant (om ingen annan har en bättre idé?) då får de ju en blandning av rätt ingredienser....

Min märr blev också tunn när hon gav di, jag fodrade med mustan musli original och matolja i fodret, plus att hon fick havre. det är inga problem att ge havre under betesgång till ett digivande sto. min åt 4 kilo havre, 3 kilo mustang musli och oljan då fast hon gick på gödslad vall. det tog dock ett år innan hon hämtat sig efter detta.

Det är ju inte energin utan proteinet som är det viktiga i sammanhanget. Visst ökar energibehovet lite men det är ju proteinet som är byggstenarna i våra växande föl och det är därför det digivande stoet har ett så stort behov av det. Dessutom omvandlas ett eventuellt överskott av protein till energi. Så fodra på med proteinrika fodermedel, tex lusern, krafft groov 125, krafft Pluss Grön, Hippo Alfa eller soja/krafft protein (koncentrat). Lusern kan du ge fri tillgång av medans man ska vara försiktig med koncentraten. I den här tråden står en del intressant av sto/fölutfodring. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=895903

Lycka till med föl och sto och var inte rädd för att fodra då det krävs mycket mat under digivningsperioden och i ditt fall räcker tydligen inte betet för just ditt stos behov.

Mvh/Somi

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
647
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur