För tung för galoppör?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag funderar på att köpa galoppör från banan och skola om till ridhäst, men jag är orolig att jag är för tung? Är ganska lång; 179 cm, men jag har hittat en 3åring som är strax över 1.70. Jag vet att det mesta är ben, men det måste ju ändå vara bättre än en häst som är 1.50? :p

Jag har bra balans och bra sits, så det är jag inte orolig för, jag är som sagt mer orolig för tyngden. Jag väger 68 kilo, och galoppörer kanske inte är vana vid att bära så tungt, framförallt inte när de inte har ridhästmuskler och är så unga?

Sv: För tung för galoppör?

Jag tror absolut att hästen kan bära dig. Det viktiga är ju att du bygger upp hästen sakta i korta intervaller. Ryggen kan du ju bygga upp med hjälp av körning eller longering i början.

Jo precis, det viktigaste är ju att bygga upp hästens muskulatur så den passar för ridning.

Hade tänkt starta med mycket tömkörning, både på plan/ridhus och i skogen. Lite bommar i markarbetet så hästen får upp både rygg och fötter :D

Tack för svaret :bow:

nä du e absolut inte för tung det finns hästar som gått löp med 70 kg på ryggen så det behöver du inte vara orolig för

Jo men det är ju lite annorlunda för hästarna att gå löp och att ridas normalt.. Självklart sätter man sig inte och rider en galoppör på samma sätt som en ridhäst, men ni kanske förstår vad jag menar :p

Ni tycker inte jag är för lång då? Har länge velat ha ett fullblod, men har alltid sett min längd och vikt som ett problem.. Skulle det se väldigt dumt ut med en person på 1.79 på ett fullblod som är 1.70 i mkh? :o

Jag tror inte att din vikt är ett problem men du ska ju inte känna dig för stor/lång. Provrid och filma gärna så att du ser helheten av ekipaget!

Tror du jag skulle bli för lång?

Ska givetvis provrida, tänkte bara höra lite tankar innan.. Kommer känna mig nog stor bland alla små jockeysar :p Tänk om de skulle säga att jag inte får rida hästen för att jag är för stor? :eek:

Om du blir för lång eller inte tror jag beror på hur hästen är byggd. Det finns hästar på 165 som känns jättemaffiga och 170-hästar som bara är taniga älgar... Jag är 167cm själv och känner mig sällan för stor men jag har svårt att uppskatt vad en dm till gör storleksmässigt... Det beror väl lite på hur man är bygd själv också, det var någon som provred en av mina hästar en gång som hade jättelånga ben. Han var 165 men såg ut som en ponny när de provred....

Skräcken är helt klart att de vänligt men bestämt ska förklara för mig att jag är alldelens för stor (lång/tung) och kommer knäcka ryggen på deras stackars häst :eek: :eek:

Det beror som sagt på hur kraftig hästen är.

Jga känner en tjej som tävlar ft på ett fullblod som är 170 och hon är själv cirka 183 och väger säkert som du.

Men du måste bygga upp hästen successivt när den kommer från banan, och det gäller ju alla som köper en galopphäst, inte bara dej. Den är stark och musklad redan men den är inte van att en ryttare sitter ner och jobbar den långa stunder, med all sannolikhet. Du måste alltså bygga upp andra muskler delvis.

Jag är 169 och väger ungefär 60 kg. Har ett treårigt fbl som är c:a 160, ganska "kralligt byggd" för att vara ett fbl. Inga problem alls där han traskar gladeligen på. Jag tror inte att din vikt är några problem alls, om du känner dig för lång eller inte kan ju bara du avgöra.

edit; så här ser vi ut förresten, tycker inte det är oproptionellt. ( http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15150000-15159999/640x480/15155341.jpg?0 ) , det var ett tag sen och nu har han lagt på sig lite till.

Senast ändrad:

Skräcken är helt klart att de vänligt men bestämt ska förklara för mig att jag är alldelens för stor (lång/tung) och kommer knäcka ryggen på deras stackars häst

Men om du ringer innan och säger som det är och frågar vad de tror utifrån hur kraftig hästen är, så behöver du inte riskera det.

Tror du jag skulle bli för lång?

Ska givetvis provrida, tänkte bara höra lite tankar innan.. Kommer känna mig nog stor bland alla små jockeysar :p Tänk om de skulle säga att jag inte får rida hästen för att jag är för stor? :eek:

Att de skulle säga att du skulle var för stor har jag svårt att se. Finns många träningsryttare som väger över 60kg, det är inga problem, och det finns en kvinlig jockey som är ca 180cm lång. Det allra viktigaste är ju HUR du rider, finns 45kg klumpar som gör större skada på hästen. Min far har en litet fullblod som gick riktigt bra på banan och han (min far då) väger nog kring 75kg. Tog tid att omskola och bygga nya muskler, men det gör det ju, oavsett vad du väger.

Lycka till!!!

det e LUNGT! i gallopen tynger man sadlarna upp till 72 kilo :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka