För tung för att rida? :/

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SarahOhrn

Det är så att jag tidigare ridit många år, ungefär sen jag var 6 år på ridskola, när jag va 13 fick jag en egen häst men slutade sen rida när jag började gymnasiet. 15/16 år där... Och har sen dess inte blivit av att jag ridit mer då hästen såldes. På den tiden var jag ungefär 174 lång och vägde väl runt 60-65 kg och red min D-ponny på 147 cm och det funkade jättebra. Han va en välbygd arabblandning som gått på ridskola hela sitt liv och var en "läromästare". Hoppade mindre hinder men körde mest dressyr och uteritter. Hoppas inte detta va djurplågeri nu! :S Jag tyckte det funkade, jag va ju också i form då och med balans.

Men nu, är jag 22 år snart och 176 lång och väger närmare 100 kg, det gick utför där när jag slutade rida... Är såå sugen på att komma igång igen, har varit det i flera år men jag vågar inte öfr jag känner att jag kommer va skitdålig på det nu + att jag troligtvis knappt kommer ta mig upp... Jobbigt att göra detta inför någon annan. :( Men, till frågan, OM jag skullle våga komma igång igen, vilken ras skulle kunna bära upp mig? Jag är i så fall mest intresserad av dressyr, uteritter i alla gångarter och kanske använda lite bommar. Eventuellt någon gång hoppa ett mindre hinder (30-40 cm) men det är inte min starka sida! En ras som skulle passa till detta och dessutom en ras som är någorlunda lugn över lag (då jag som sagt känner mig rätt orutinerad numera...)

Tacksam för något sorts vägledande svar! :D

Sv: För tung för att rida? :/

ett rejält halvblod med bra muskler passar dig bra. :)

eller över lag alla rejäla hästar med muskler funkar.

vet inte om det är nått för dig, men ridskolor brukar ha ett eller två alternativ till oss som väger lite mer.

när jag kämpade med mig övervikt blev jag medryttare på ett halvblod, men istället för att rida honom till en början, så gick vi ut och gick! tappade ganska raskt 10 kilo och när jag vägde runt 90 var jag redo att sätta mig på honom.

även om hästen äkert skulle klarat min vikt, kändes det inte helt oki att sitta på honom och jag kunde inte slappna av ordentligt, därför valde jag att gå promenader med honom istället till en början.

Jag tycker faktiskt du ska försöka gå ner i vikt först.
Se ridningen som ett mål så kommer det säkert gå bra!

Sedan borde väl ett kompakt halvblod med inte alltför lång rygg funka bra.

Något stabilt kallblod.
En Fjording eller en Nordsvensk skulle utan vidare kunna bära dig.
Vi införskaffade en vältränad Kallblodstravare till min sambo för att hans över 100kg var för mycket för mina Islandshästar i längden.
Kallblodet reds av säljaren som bara vägde marginellt mindre.
Och säljaren var införstådd med den nya ryttarens vikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 657
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar