För tufft? Tävla hur ofta?

T

Tasja

I höst är sista säsongen Galax får hoppa avd B. Pga skada om femåring så tävlade hon inte alls då och iår har hon inte tävlat mer än 3 ggr i hoppning, i maj och juni och 1 ggn debutantfälttävlan (en gång hopp till då ju). Har även varit ut på en del dressyrtävlingar inomhussäsongen.

Det hon behöver att att komma ut och hoppa bana under tävlingsmässiga former. Hon är något tittig på hinder men stannar inte utan hoppar men det kan bli lite vingligt. Detta uppkommer sällan på träning. Alltså är det något som är svårt att träna bort.

Det som är bra med avd B är ju att avgiften brukar hålla sig runt 60 kr alltså hyfsat billigt samt oftast lite lättare och snällare banor.

Hon är van att vara på okända ställen och är inte stressad eller spänd av att åka till tävlingsplatser.

Det finns rätt många lokala hopptävlingar på nära håll i höst. Men frågan är hur många törs jag låta henne starta? Det finns tävlingar för sju helger i rad (men det ska vi inte göra så klart!). Men jag skulle vilja starta henne så här:

augusti 21, 28
september 4, 24
oktober 1, 22

Det är ju "bara" två per månad men dom första tre blir ju tre helger efter varann. Hon går inga höga klasser utan 1 m och 1,10.

Tror ni det skulle bli för tufft?
Finns dessutom en dressyr jag skulle vilja åka på i september men där räknar jag trots allt med att troligen bli bortlottad. Annars blir det ju tre tävlingar i september.

Sv: För tufft? Tävla hur ofta?

Det är helt individuellt! Vad som är lagom för en häst kanske är på tok för mycket för en annan.
Beror också på i vilken kondition hästen i fråga är.
Du märker ju efter dom första tävlingarna hur hästen är; trött fysiskt/psykiskt?
Vad jag tycker är viktigt är att man inte stressar fram nånting med unghästar. Det kan slå tillbaks nåt enormt sen när kusen blir äldre. Jag skulle nog tänka mer på hästen än priset det kostar att vara med. Herregud sååå mycket är det ju inte som skiljer och det är ju faktiskt väl investerade pengar istället för att du ska stressa iväg på massa tävlingar nu och allt går fel. Då blir ju helt plötsligt dom "billiga" tävlingarna dyra.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Det är inte anmälningsavgiften det hänger på! Utan mer att det är lugnare framridning (inte så många ekipage, ingen som ska testa omhoppningssvängar) och lite lättare banor.

Hon har inte varit fysiskt trött en enda gång ännu. Däremot var hon nog lite psykiskt trött i slutet av tävlingssäsongen i våras. Men nu har hon gått 4 veckor på bete och sen nu är hon 5 veckor med hoppryttaren på sommarlov (mycket uteridning, terränghoppning och banhoppning).

Vi anmäler till dom tre första och så ser jag tror jag, Verkar hon trött kan vi ju hoppa över den sista och stryka oss om det skulle vara så. Två i månaden orkar hon utan problem. Var mest dom där i början som blir tre på rad som jag är fundersam över.

Jag tycker att det verkar bra! Om det verkar bli för tufft så får du väl antingen stryka 4 sept. eller tävla lättare (om det finns?) klasser på slutet- huvudsaken var ju rutin. Det kanske finns clearrounder också?

Min spontana reaktion är att det är lite många tävlingar.. Jag vill inte starta tre helger i rad. Grejen är inte att hästen blir trött i kroppen utan i huvudet.
Givetvis kan man ju se till de internationella hopphästarna som går extremt mycket men nu var det ju en unghäst det handlar om. Som någon tidigare sa, det är individuellt! Din häst kanske inte blir uttråkad men bara för att man kan tävla kanske man inte skall ta varenda. Jag antar att du hopptränar också? Då blir det mycket hoppning för en orutinerad unghäst.

Det är absolut ingen katastrof, på de höjderna blir den antagligen inte utsliten så känns det bra så går det nog. Det låter som du redan bestämt dig och argumenterar för så gör som du känner.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 638
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka