För tidigt?

H

Helan

Hur tidigt kan ett sto föla i dräktigheten utan att det är någon risk för fölungen? Hur många dygn krävs för att fölet ska vara färdigutvecklat?
Vad ska man vara uppmärksam på vid en för tidig fölning?

Sv: För tidigt?

Är det ingen som vet eller kan tala om var jag ska söka efter info?

Såvitt jag har förstått så anser man fölet vara prematurt om det föds mer än 10 dagar före beräknat.
Det är väl lungorna som utvecklas sist.
Jag har inte haft någon prematur så jag vet inte riktigt hur man ska tackla det.

Är väl egentligen inget svar på frågan, men mitt sto har fölat på dygn 315 och 317, båda fölningarna gick bra och hästarna, idag 7 resp 4 år har utvecklats normalt.
Och ja, det är lungorna som utvecklas sist.

Vi har en stor fullblodsuppfödare här i krokarna som fick en unge på dygn 300, alltså en hel månad för tidigt, för ett antal år sen. Dom lyckades klara den (men det är mkt ovanligt) med otroligt mkt jobb, tyvärr togs den bort vid 1-års ålder pga komplikationer.

Oftast klarar dom sig inte innan 315, i alla fall inte utan komplikationer. Innan dygn 310 är det nog väldigt få som överlevt.
Vi har fått vår tidigaste på dygn 314, den hade då inte färdigutv. senor, men var annars pigg & kry.

Och som Ameo skrev, allt innan 320 räknas som prematur.

Tecken att titta efter om det är en prematur: Konkav nosrygg, silkespäls, hängande öron, röda slemhinnor, speciellt tungan brukar vara riktigt röd. Ofta har dom ingen sugreflex heller och är väldigt svåra att få i råmjölken. Även vanligt med senkontrakturer.

Senast ändrad:

Förra året fölade ett av våra ston på dygn 311 utan några som helst komplikationer eller prematura tecken.

Mitt sto fölade på dag 314 förra året och det gick hur bra som helst! vad jag vet så är allt mellan 10 1/2 - 12 månader normalt..eller är det 10-12 månader?? blev osäker nu..

Det är väldigt, väldigt tidigt.

Vi fick en fölunge på dygn 318 förra året som inte klarade sig, lungorna var outvecklade, vet en som fick ett på dygn 325 (tror jag) som inte heller klarade sig, lungorna var outvecklade.

Jag har också fått informationen från erfaren vet att allt före dygn 320 räknas som prematurt. Så tidigt födda föl är något att vara väldigt, väldigt uppmärksam på.

Det är väldigt, väldigt tidigt.

Vi fick en fölunge på dygn 318 förra året som inte klarade sig, lungorna var outvecklade, vet en som fick ett på dygn 325 (tror jag) som inte heller klarade sig, lungorna var outvecklade.

Jag har också fått informationen från erfaren vet att allt före dygn 320 räknas som prematurt. Så tidigt födda föl är något att vara väldigt, väldigt uppmärksam på.

Jag har läst rätt mkt om just prematurer och det har även fötts några här på gården, och detta är min erfarenhet också.

Sen är det förstås stor skillnad på ston.
Sådana som vanligtvis går 340 dygn, kan självklart lämna en prematur på 325, medans sådana som normalt bara går 325, kan lämna helt färdiga på 315.

Borde det egentligen inte kunna påverkas hur mkt näring mamman ger till fostret hur snabbt den växer till ? Vissa ston går ju aldrig över 330 dygn utan fölar alltid färdiga föl mellan 320-330 medans andra ston alltid går över. Någonting måste det ju vara som påverkar detta.
Jag har funderat en del på samband tex mitt ungsto som är dräktig har haft väldigt stort foster vid alla ul kontroller, hon har samtidigt till skillnad från de andra behövt mkt mer mat redan tidigt i dräktigheten (trots att hon normalt är lättfödd). Har funderat på om det är så att hon ger mkt mer än normalt till fölis, hon har nu börjat sätta ganska mkt juver väldigt tidigt så det jag blir lurig på är om man kanske skall ana att man kommer att få en tidig fölning just med tanke på att man redan tidigt såg att hon hade väldigt snabb tillväxt på fostret ?

Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men det borde ligga ngt i det. Det finns ju även prematurer (fast då heter det ngt annat) som föds när stona gått över väldigt länge, och vad jag förstår är det för att livmodern inte gett dom tillräckligt med näring.

Vi hade en märr som alltid fölade för tidigt, i tre fall var ungarna inte färdigutvecklade (dom var då födda mellan 310- 314), dom andra gångerna fölade hon mellan 318- 321, och då var ungarna helt färdiga.

Det kräver ju också att man vet precis när befruktningen skedde så att säga. Vårt sto blev seminerat den 8, 10 och 12/5 och vid koll den 14/5 var ägget släppt. Det kan då alltså slå på 6 dygn. Man räknar från sista semineringen och då är vårt sto på dygn 315 idag men kan också var på dygn 321. Det gör att man kan tro att det är mer för tidigt fött än vad det egentligen är.

Vi kan ju vända på steken och fråga; Hur länge "får" de gå över tiden?

Förra året fölade vårt sto (då förstfödeska) på dygn 319, mitt på dagen! Fölet var något litet, men båda mamma och pappa ligger på 160 cm. Vi tillkallade veterinär för att kontrollera att allt var ok, och det var det. Än så längre har allt varit helt normalt!

Men vi inseminerade kanske 3-4 gg, och man börjar räkna från den sista semindagen, alltså, kan det hat tagit redan på 1:a gg, och däremed lägga på ca 7 dagar. Så man ska inte blir så snopen om fölet kanske en-två veckor förtidigt:)

Mitt sto gick hos hingsten i tre veckor.Hon fölade på dygn 314 från FÖRSTA dagen.Fölet var fullt utvecklat (hennes första) och galopperade runt runt och sparkade bakut efter fem timmar.Hon var ganska liten och tanig dock-men hamtade sig väldigt fort!

Fast kollas inte stona innan dom semineras, i alla fall gör dom så på min station?

Det kräver ju också att man vet precis när befruktningen skedde så att säga. Vårt sto blev seminerat den 8, 10 och 12/5 och vid koll den 14/5 var ägget släppt. Det kan då alltså slå på 6 dygn. Man räknar från sista semineringen och då är vårt sto på dygn 315 idag men kan också var på dygn 321. Det gör att man kan tro att det är mer för tidigt fött än vad det egentligen är.

Nu snurrar du nog till det, befruktning kan inte ske förrän ägget släppt. Det är av den anledning man seminerar vidare tills man ser att ägget släppt, det är efter ägget släppt och påbörjat sin vandring ner i äggledaren som befruktning sker, så länge det sitter uppe i äggstocken är det inte åtkomligt för spermien.
Ägget är om jag minns rätt befruktningsbart från att det släpper och ca 6-12 timmar framåt, det är alltså enbart under denna period en befruktning kan ske. Så vet man när de släppt ägget kan man ganska på timmen veta när själva befruktningen skett.
Ditt sto har alltså släppt ägget någon gång mellan sista seminering den 12/5 och fram tills kollen den 14/5 därav kan man ju då gissa att befruktning troligen skett den 13/5.

Mitt ena sto tex blev seminerad på två stora ägg på fm den 11/6 kollades sedan på kvällen igen för att se om äggen gått vilket de inte hade men på morgonen den 12/6 var de väck så där kan man direkt säga att befruktning skett någon gång mellan kl 18 den 11/6 och fram till ca lunch den 12/6 (äggen är ju på vandring några timmar).

Min andra vet vi ännu mer exakt betäckt kl 10 och äggen var borta kl 17, så där är det inte snack om annat än att befruktning skett den dagen.

*kl*

Det verkar vara väldigt individuellt vad som är "för tidigt" beroende på sto. Mitt nuvarande avelssto har hittills fölat runt dygn 322 (senaste fölningen)-326 och är i dag i princip helt klar för fölning och är nu på dygn 317, så jag känner mig inte så orolig för att fölet skulle vara prematurt om det kommer inatt (blir ju då 318). Hon själv är född på dygn 320. Så enligt "hennes egen norm" bör föl födda runt dygn 320 inte räknas som prematura (om de inte har sådana tecken förstås), medan föl undan ett sto som alltid går över, tex. fölar runt dygn 340-345, kanske är klart prematura om de föds på dygn 320.

Mitt första föl kom mellan 18-22 dagar för tidigt beroende på vilket språng det tog, visst var hon liten men ack så ettrig vilket hon är fortfarande, just nu sitter jag och vakar för henne då hon själv är dräktig och idag är på dygn 313 vilket om hon följer sin mor skulle kunna föla vilken dag som helst, hon har följt henne med det att bli stor som ett hus direkt så vem vet. Hon ska nu ha sitt första föl och vid UL kunde det konstateras att det tog på sista språnget.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka