För tidigt?

S

_Sweetheart_

Att ge sig ut på tävling nu i april?
Har inte hoppat på flera månader. Har precis flyttat till stall med ridhus. Vill komma ut så fort som möjligt och tävla.
Men tycker ni det är för tidigt om vi börjar träna nu?

Sv: För tidigt?

Det beror på hur rutinerad du och hästen är, och vilken nivå du tänkt tävla på och vad du tävlade innan. Hur igång är hästen annars?
Personligen skulle jag nog vänta lite till, kanske mitten av maj (då utgår jag från min häst som är väldigt säker).

lite för tidigt är d om ní inte har hoppat på flera månder innan de .

Anpassa höjden bara! Man kan ju hoppa en klass bara, spelar ju faktiskt ingen jätteroll om man rider en timme hemma eller på träning/tävling. En annan sak om du har unghäst, för dem är det mest den mentala biten som är ansträngande.

Om man går för snabbt fram så kan det lätt hända något som gör att hästen blir rädd och inte vill hoppa nå mer. Så skynda långsamt. Men om hästen är van att hoppa annars och har hyfsad kondis så borde det räcka med kanske en månads "fräscha upp minnet träningar"
Håller helt med Murrays svar.

beror ju på hur igång ni är allmänt. är kondition och dressyr på plats sas och ni är hyfsat rutinerade är det ju bara att anmäla sig i en lagom enkel klass till att börja med. du hinner ju hoppa ett par gånger innan tävlingen går av stapeln om du kan börja nu.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka