För tidigt födda föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Informeras
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 873
I

Informeras

Vad vet ni om för tidigt födda föl? Hur stor är chansen att de överlever och vad bör man kolla efter? Annat som kan vara bra och veta? Egna erfarenheter? Vilka dagar efter födseln är de mest kritiska? :confused:

Sv: För tidigt födda föl

man säjer väl generellt att föl som föds före 320 dygn är prematura, fast det är ju inte omöjligt att det föds "färdiga" föl även tidigare än så.

Ett år fick jag själv 3 föl efter samma hingst, alla födda på dygn 320... De verkade fullgångna.
I somras fick jag ett föl som möjligen kan ha varit ytterligare några dygn tidigare - mamman släpptes in till hingsten (shetland på fribetäckning) den 1 augusti och fölet föddes 17 juni... Jag vet inget om när stoet gick ur brunst, eftersom hon inte var i min ägo då. Fölet hade riktigt dålig balans när den föddes (trillade åt vänster hela tiden) men så fort hon hade fått i sig första råmjölken blev det bättre. I övrigt var det inga andra problem med henne.

Det som är problemet med prematurer är väl att lungorna kan vara ofullständigt utvecklade - om jag fattat saken rätt - så det mest kritiska är väl direkt efter födseln och tills det vänt åt något håll...

Vi fick ett föl för många år sedan som föddes på dygn 300 ungefär.
Han varkanske lite vinglig, hade lite mjukare päls på ngt vis,och så hade han långa ,ljusa hårstrån "över" pälsen på ben och mage. Dessa satt i riktigt länge.

Han var stor och pigg som bara den.

Förstår ju att de sover betydligt mer än de "vanliga" fölen pga att stå och äta tar mycket mer på deras krafter - Men! Har ni varit med om att de sover så djupt så att de ser döda ut? Du kan lyfta i halsen och huvudet hänger extremt, du kan klappa i pannan utan reaktion. Ger bara ifrån sig små livstecken, ungefär som att de håller på att somna in för gott. För att några minuter senare när man fått upp honom så kan han gå själv (ser ut som tidigare, otroligt vingligt och stappligt) men ändå fram till stoet och äter friskt med ljud. För att senare lägga sig igen. :crazy: Tycker inte att det verkar normalt. Väldigt obehagligt.

Så har alla mina fullgångna gjort också.
Så jag antar att det är normalt.

Så har alla mina fullgångna gjort också.
Så jag antar att det är normalt.

Men jag har 9 st till fullgångna att jämföra med, ingen är lika livlös som den här krabaten. (Ägarna har veterinär ute varje dag, men vill höra många åsikter då jag själv inte har någon erfarenhet utav sånt här) Fölet är helt "död". När du går in i boxen och börjar klappa på honom, ingen reaktion. De drar, klappar (rätt ordentligt:crazy: i pannan och över ryggen) gör ljud och försöker lyfta i honom. Lyfter du upp halsen så hänger huvudet som om han vore död. Man gör såhär i flera minuter innan han överhuvudtaget själv gör någon ansats till att visa att (mer än andas då) att han lever. Väldigt förvirrande.

Ok. Det är lite mer än mina. Det kan jag hålla med om. Jag har haft en sådan sjusovare som man knappt kunde väcka.
Men när han väl vaknade var det ordentlig fart på honom.
Hoppas det löser sig till det bästa!!!

Men om det är det "enda" felet och han andas när han sover, så är det väl lämpligt att se till att han inte kan trampas på (dvs de får vara själva) och så kanske vara inne mycket.

Men om det är det "enda" felet och han andas när han sover, så är det väl lämpligt att se till att han inte kan trampas på (dvs de får vara själva) och så kanske vara inne mycket.

Han är 2 dagar gammal och han och hans mamma har en egen box, vi har riggat upp en värmelampa i ena hörnet dessutom eftersom han frös så han skakade första dagen. Han kommer inte att få gå ut på ett bra tag och igår sa de att de trodde knappt 60% chans att han överlever. Hoppas på det bästa men jag blev fundersam över hur han sover, alldrig sett nåt sånt tidigare och tänkte att kanske någon annan har sett det? Och som sagt så är sånt här inget jag har någon större erfarenhet utav och ville höra hur man gör med för tidigt födda och hur det fungerar.:idea:

Hej,

Det framgår inte vad det är för ras men oavsett så tror jag ni ska försöka hålla den varm, utöver värmelampan. Den behöver använda alla energi till att hämta kraft o då ska helst inte så mycket gå åt till att hålla värme.

Vi har använt en tjock fleece tröja, typ skogsarbetares, och trätt i frambenen i ärmarna och haft dragkedjan på ryggen. Ännu bättre är så klart ett riktigt täcke men det kan vara svårt att hitta nåt som passar. Kanske ett stort hundtäcke?

Håll den så varm som möjligt, låt den vila o hämta kraft! Det är tufft om det är fyra veckor för tidigt om stoet brukar gå normal tid. Är hon en sån som fölar en-två veckor tidigare än normalt betyder det att den "bara" är född två-tre veckor för tidigt.

Lycka till o håll värmen!
Ann

Oj det var väldigt mkt...

Jag har iofs en bekant vars sto fölade tre veckor för tidigt ett år, och det gick vägen...

Så det är bara att följa alla goda råd ni kan, och så får vi alla hjälpas åt att hålla tummarna...

För två år sedan fick vi en fölunge ca 5 veckor för tidigt. Stoet fölade samma natt som våra andra två och eftersom hon var några timmar efter de andra var det ingen som uppmärksammade fölningen, så fölis var både kall och blöt när vi hittade den. Men den var pigg och verkade mkt livskraftig så vi satsade ALLT på att få igång den och lyckades riktigt bra till att börja med.
För att hålla den varm hade den fleecetröja på sig, vilket jag tyckte var bättre än täcke eftersom värmen inte försvinner ut under lilla magen och man även täcker in frambenen. Vi hade även fleecefiltar med många varmvattenflaskor under. Vanliga PET-flaskor med varmt vatten fungerar bra.

Stoet var mkt snäll att mjölka. Hon släppte mjölken när vi kom in i boxen och fyllde i princip flaskan utan att vi behövde peta på juvret. Fölungen åt "som en häst" och kunde stå när vi lyfte upp den.

Den fick även antibiotika och plasma efter blodprov. Vi matade den varje halvtimme/timme i 8 dygn, dygnet runt för trots att den kunde resa sig på dygn 2 så fattade den aldrig det här med att äta på sin mamma.

Vår fölis blev också slö emellanåt och då kom veterinären och gav den dropp, vilket gjorde att den piggnade till rejält.
Tyvärr tro jag att den hade ngn typ av hjärnskada för den hade noll balans och tillslut ville den inte resa sig och fick även skavsår på ballarna bak eftersom den var så vek (vanligt på prematurer). Hon fick även liggsår på haserna och flugorna var mkt besvärliga så på 8:e dygnet fick hon somna in. Mkt ledsamt för det var en underbar fölunge (e.Silvano-Bellini)!

Vår fölunge hade riktig silkespäls och var mkt vek i kotorna, men öronen stod upp (kan annars sloka på prematurer).

Mina tips är att be en veterinär komma och undersöka att fölungen har fått i sig tillräckligt med antikroppar och om den inte reser sig själv för att dia är risken stor att den är uttorkad och därför slö.

Vi hade kontakt med djursjukhus, men de tyckte att vi lika gärna kunde vårda den hemma i stallet. De kan inte göra mer än vi och vår egen veterinär gjorde och man slipper ta den till en ny miljö.

Modern tog sig an ett moderslöst ponnyföl och födde upp den på bästa sätt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka