Sv: För tidigt födda föl
För två år sedan fick vi en fölunge ca 5 veckor för tidigt. Stoet fölade samma natt som våra andra två och eftersom hon var några timmar efter de andra var det ingen som uppmärksammade fölningen, så fölis var både kall och blöt när vi hittade den. Men den var pigg och verkade mkt livskraftig så vi satsade ALLT på att få igång den och lyckades riktigt bra till att börja med.
För att hålla den varm hade den fleecetröja på sig, vilket jag tyckte var bättre än täcke eftersom värmen inte försvinner ut under lilla magen och man även täcker in frambenen. Vi hade även fleecefiltar med många varmvattenflaskor under. Vanliga PET-flaskor med varmt vatten fungerar bra.
Stoet var mkt snäll att mjölka. Hon släppte mjölken när vi kom in i boxen och fyllde i princip flaskan utan att vi behövde peta på juvret. Fölungen åt "som en häst" och kunde stå när vi lyfte upp den.
Den fick även antibiotika och plasma efter blodprov. Vi matade den varje halvtimme/timme i 8 dygn, dygnet runt för trots att den kunde resa sig på dygn 2 så fattade den aldrig det här med att äta på sin mamma.
Vår fölis blev också slö emellanåt och då kom veterinären och gav den dropp, vilket gjorde att den piggnade till rejält.
Tyvärr tro jag att den hade ngn typ av hjärnskada för den hade noll balans och tillslut ville den inte resa sig och fick även skavsår på ballarna bak eftersom den var så vek (vanligt på prematurer). Hon fick även liggsår på haserna och flugorna var mkt besvärliga så på 8:e dygnet fick hon somna in. Mkt ledsamt för det var en underbar fölunge (e.Silvano-Bellini)!
Vår fölunge hade riktig silkespäls och var mkt vek i kotorna, men öronen stod upp (kan annars sloka på prematurer).
Mina tips är att be en veterinär komma och undersöka att fölungen har fått i sig tillräckligt med antikroppar och om den inte reser sig själv för att dia är risken stor att den är uttorkad och därför slö.
Vi hade kontakt med djursjukhus, men de tyckte att vi lika gärna kunde vårda den hemma i stallet. De kan inte göra mer än vi och vår egen veterinär gjorde och man slipper ta den till en ny miljö.
Modern tog sig an ett moderslöst ponnyföl och födde upp den på bästa sätt.