för tidig avvänjning????

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mithra

usch...jag får så dåligt samvete, brukar inte dela på föl och ston förrän de är runt 7 månader, men idag har jag delat på ett par där fölet bara är 5 månader! Det var inte planerat så, vi skulle rida ner ett sto med fölet och ett sto utan föl till en annan beteshage, de andra gick kvar hemma i flock, då ville inte det här fölet alls följa med yutan föredrog att stanna hos sin jämngamla kompis och hennes mamma, stoet brydde int3e sig, så vi red ivär ( givetvis med ngn som passade fölen hemma) Kom fram till hagen, visste inte om vi skulle rida tillbaka efter hingstfölet, men gjorde det inte, han gnäggade inte ens hemma enligt hästvakt, utan var helt oberörd. Stoet gnäggade lite så klart. Vi slääppte de, och hon sprand och skrek i en timme, nu äter hon och går med sin kompis! Fölet här hemma har just fått kraftfoder och hösilage i hagen, och verkar inte bry sig. kallar ibland. Stoet ser ju eländigare ut.
Så tänker jagatt han är ju så ung...bara 5 månader, men stoet har gått ner i vikt ganska mycket på sista tiden, och behöver antagligen sin mat och näring själv, fölet är dessutom såld och ska åka senare, vilket kan bli tidigare nu. men ändå, när man hör dem kalla känner man sig elak...uppfödarnas baksida!!!!:cry: vad hade ni gjort, hade ni låtit det vara så här nu eller hade ni väntat ett tag till? Vad har ni för erfarenheter av avvänjningar vid 5 månaders ålder! för fölet kunde det väl inte blivit bättre ( förutom åldern) han går kvar i sin flock, med sin jämnagamla kompis och extra mammor, och stoet går i bekant hage med bekant sällskap! Lite långt, men antar att jag försöker att skriva av mig ett dåligt samvete man får av att höra dem

Sv: för tidig avvänjning????

Det finns allt dom som vänjer av såpass tidigt.
Själv förespråkar jag att man gör det senare, MEN som du skrev..
Ditt sto tappar vikt, hon behöver näringen själv.
Och fölet har bra förutsättningar för att bli avvand nu, han har kompisar och en flock han är trygg. Jag tror det kommer gå jättebra!! :D

Sv: för tidig avvänjning????

ja jag tror nog att detta är det bästa, det känns hemskt att höra dem bara, men det har inte låtit mindre när de är 7 månader heller....så det är samma sak.
oj vad stavfel jag hade när jag skrev, läste inte igenom innan jag skickade det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 999
Senast: Karro-Lina
·
Hästhantering Hej! Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min...
2
Svar
24
· Visningar
5 020
Senast: Marlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar