För tätt melölan ryggkotorna?

V

veg_lasagne

MELLAN KOTORNA* ska det förståss vara i rubriken!

Hästen jag rider blev halt för två veckor sedan, en engradig hälta på ena benet och en markering på det diagonala. Jag och ägaren fortsatte rida enligt vets. ordination men tog det lugnt, red på rakt spår och promenerades för hand. Sen besiktigade vi två veckor efter och böjdes igen. Den vet. böjde förmodligen rätt hårt, för dagen efter ville han inte stå upp utan låg mest ute i hagen. :cry:

Han hade då 2 respektive 1gradig hälta på samma ben som tidigare. Vi tog honom till klinkik för att göra en utredning och när veterinären longerade honom där så tyckte han att hästen rörde sig ojämt och pinnigt, så han trodde att det kunde grunda sig i ryggen. De började att bedöva framför sadelläget, sedan under och sedan efter, och ju mer de bedövade ju renare gick hästen. En beridare satt upp och kände på honom och tyckte att han inte riktigt ville slappna av och jobba igenom kroppen. Därför tog vi och röntgade den delen av ryggen som vi tidigare bedövat. Det visade sig att hans ryggkotor hade väldigt litet mellanrum mellan sig och att det gjorde väldigt ont. Det var inte riktigt som kissing spine med tornutskotten, utan mer att hela kotorna trycktes ihop. :crazy:

Nu ska vi tillbaka nästa vecka och böja igenom bakbenen och titta mer på ryggen, han får inte ridas utan ska promeneras eller tömköras.

Jag vet egentligen inte varför jag skriver dethär, för jag vet att bara tiden får utvisa vad veterinären hittar och säger, vi ska dit igen på onsdag. Men jag kände att jag behövde berätta det för någon, och jag har inga hästintresserade vänner :(

Är det någon som har erfarenhet av sånthär, Hur ser prognosen ut, finns det någon eventuell behandling? Han är köpt som hopphäst på 120-130 nivå. Veterinären trodde att det var medfött, men nu när han börjar bli ändre så gör det mer ont än tidigare, kanske så ont att vi måste ta bort honom, 13 år gammal.
Jag tycker bara det är så hemskt om han har gått med med dethär länge, haft ont och inte visat något :cry: En sådan tapper häst, alltid hållt humöret uppe och vart snäll.

Någon som har nått att säga?
 
Sv: För tätt melölan ryggkotorna?

Har ni just köpt honom? då kan ni åpropa om att köpet går tillbaka på grund av dolt fel ( man har nu tre år på sig, innan var det två)..

"Det visade sig att hans ryggkotor hade väldigt litet mellanrum mellan sig och att det gjorde väldigt ont. Det var inte riktigt som kissing spine med tornutskotten, utan mer att hela kotorna trycktes ihop. "

då är det väl en värre "typ" eller?.. min systers häst hade samma sak, alltså snäppet värre än KS pga de var nästan sammanväxta..

Hästen kan säkert användas som promenadhäst så att avliva är kanske ej nödvändigt, det beror ju på hur mkt smärta den upplever.. & det kan ju vara väldigt svårt att uppskatta hur ont det gör på ett djur..

Hästen behöver inte alls ha haft ont av detta tidigare, rätt utrustning, riden i rätt form osv så har den kanske inte märkt av det. Om kotorna är helt i hop så blir de ju något stelare men någon nämnvärd smärta rör det sig kanske inte om.. Ja det är som sagt svårt att veta hur djuret känner..

Varför skulle ni åka hem & komma för ny koll?
 
Sv: För tätt melölan ryggkotorna?

Ägaren har haft honom i 6 år så det är försent nu.

Ja, det är möjligt att det är värre. Är det tornutskotten så kanske det kan förbättras genom rätt ridning, är det hela kotorna så kanske det inte är så mycket man kan påverka. Vet. ka att hans rygg inte var tillräckligt elastisk. :(

Vi ska dit igen för att kolla upp kors och bakben. Han var så pumpad med smärtstillande att de tyckte det var bättre att komma tillbaka och fortsätta genomgången när han var "opåverkad" och fått vila ryggen lite. Antagligen kommer de kolla hans rygg igen och se om det blivit några förändringar.

Man känner sig så hjälplös och ovetande :(
 
Sv: För tätt melölan ryggkotorna?

ja det verkar som om de sitter ihop då.. hmm trist men som sagt då är hästen stelare i ryggen än de med KS men det är inget akut stadie med inflamationer.. alltså mest troligt ej smärtsamt..

min systers häst hade även spatt båda bak så hon fick kaktiskt somna.. avel var inte att tänka på då det kunde vara ärftligt..
och hon hade väldigt ont & demonstrerade vid ridning.. + skygg för vagn vilket hon kanske kunnat bli annars, körhäst eventuellt alltså..
 
Sv: För tätt melölan ryggkotorna?

Nej, jag har faktiskt försökt förbereda mig på att de kommer föreslå avlivning. Det är en vallack så avel är inget alternativ, och han är också bakskygg. Usch, får se vad som händer på nästa besök då. Känns som en sådan chock när man åkte dit för en enkel hälta och så slutar det såhär :cry: Men det känns ändå humanare mot hästen att ta bort den, än att triangelmärka den och sedan tappa kontrollen vad nästkommande ägare gör med honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 372
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 939
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp