För stor?

Daredevil

Trådstartare
Äntligen är det dags att flytta upp ett steg, från medryttare till fodervärd. :bump:

Ska ev ringa på en annons om ett 14årig halvblods sto på 163cm. Men det finns ett dilemma, jag har alltid ridit stora hästar, och tycker bäst om det, eftersom att jag själv är rätt stor. Så hag är rädd att jag kommer att vara för stor för hästen.

Jag är 175cm lång och väger omkring 68-70kg, är jag förstor för henne?:confused:

Sv: För stor?

Alldeles lagom! :)
Det sägs att ryttaren ska vara 10cm längre än hästens mkh. :)

Det beror helt på hur hästen är byggd är den väldigt ädel och nätt så kan den vara för liten, men om det är en normalbyggd häst så är det nog ingen fara.

hmm, de är från någon bok jag har hemma har jag för mig.
10cm är inte så mycket fast det beror ju på som du säger hur hästen är byggd.
Om det är en väldigt ädel häst och tung ryttare så går det ju inte ihop, men och andra sidan så spelar det inte så stor roll om ryttaren är lite kortare heller.

det beror helt på hur häste är , grov / nätt osv ..

Äsch, det låter ganska optimalt. Jag är 178 och min egna är 155. Iof av ponnyras vilket gör att han känns större. Men när jag rider andras halvblod så tycker jag att kring 160-165 känns lagom.

Som sagt beror det ju helt på hur hästen ser ut i kroppen, men rent generellt sett borde du inte vara för stor på den, om den inte är jätteädel vill säga. :)

Nej, hon är ganska grov. Men däremot väldigt korta steg, kändes som en ponny! :)

Tack för svar alla!

Haha gud vad kul om det stämmer, min häst är 152 i mkh och jag är 163 lång .. Och vi båda är ganska normala i kroppsformen. Så då borde ju vi vara i princip perfekta för varann :D.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 057
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd