För stor hingst till litet sto??

saraaandersson

Trådstartare
Jag har skickat iväg mitt islandssto till en hingst för betäckning. Fick hem papper från gyn. undersökning.

Det står att hon ej är betäckt. Hon visar brunst men vågar ej ta emot hingsten. Mkt liten vulvaöppning, normal storlek på själva slidan. En slemhinnesträng lossades.
Hon har normal brunstcykel.

Sen skrev vet, att jag ska överväga att byta hingst till en som är mindre välutrustad då min här är så liten.

Vad hade ni gjort? har någon varit med om liknande?

Vill helst inte byta hingst då jag tänkt avla fram min nästa tävlingshäst och "måste" då ha en topp hingst med högre säkerhet. Denna hingst har själv stora meriter och placeringar på VM, han har även visat sig vara en bra avelshingst med många mycket fina avkommor.
Mitt sto är även "klen" i lederna och får lätt gallor och är väldigt mjuk. Denna hingst har starka ben och aldrig varit skadad trotts många års tävlande på elit nivå. Han nedärver även bra benkvalite, benställning och hovar. Kan i princip inte tänka mig någon annan hingst och han funkar tyvärr inte på semin.

Sv: För stor hingst till litet sto??

Om en veterinär skriver sådant intyg skulle jag aldrig betäcka med den hingsten.
Veterinären har väl sett hingstens längd och grovlek och känt på ditt sto och då kunnat konstatera att det går nog inte så bra med att betäcka.

Vad man kan läsa är att risken för perforering är stor.

Och då har man inget fölsto längre...

Vad hade ni gjort? har någon varit med om liknande?

Inte betäckt.
Och ja. I mitten på 80-talet var jag med på en station där ett sto betäcktes med en välrustad hingst.
Ingen vacker syn. Och stoet fick avlivas strax efter

AM

Nu finns det ju flera mycket bra hingstar som förmodligen är mindre rustade, så det kan inte stå och falla på just denna hingst att du ska kunna få en tävlingshäst. Vilket i sig ändå inte är en garanti, jag tycker också att du ska tänka om och välja något annat. Bättre det att ha stoet kvar mot att få permanenta skador eller i sämsta fall måste avlivas.

Tack för svar.

Ja, det finns många bra hingstar, men tycker mycket om den här hingsten och vill väldigt gärna ha just honom. Måste ha en hingst som nedärver starka ben och leder. Vill gärna ha en hingst som är lite äldre och hållt länge.

Om jag nu ska byta hingst, hur kan jag då veta om den är välutrustad eller inte?

Jag hade inte betäckt....
Och hade det varit ett gästande sto hos min hingst hade jag inte gjort det heller även om ägaren insisterade.

Försök hitta en lämplig hingst på semin istället är mitt råd.

Varför ska du avla på ett sto med klena ben? Är det inte bättre att köpa en lovande fölunge efter meriterade föräldrar?

För att det är en fantastisk häst annars. Fin exteriör och bra gångarter, har väldigt lätt för dig och mycket trevlig. Plus att jag tycker mycket om det här stot och vill gärna ha en avkomma efter henne.

För att det är en fantastisk häst annars. Fin exteriör och bra gångarter, har väldigt lätt för dig och mycket trevlig. Plus att jag tycker mycket om det här stot och vill gärna ha en avkomma efter henne.

Hon kan ju nedärva samma problem som ditt sto också.

Men om nu stoet har klena ben och dessutom inte kan ta emot denna hingst enligt veterinär, är det inte bättre att låna magen på ett annat sto istället om det nu är ett måste att ha just den hingsten?

Hon kan ju nedärva samma problem som ditt sto också.

jo, det är jag medveten om. därför vill jag ha en hingst som gärna tävlat länge på väldigt hög nivå utan skador och som nedärver starka ben, just för att minimera risken, men den finns ju såklart alltid där.

Mitt stos ben kan man träna upp, men hon kommer behöva mer tid än andra hästar..

Men om nu stoet har klena ben och dessutom inte kan ta emot denna hingst enligt veterinär, är det inte bättre att låna magen på ett annat sto istället om det nu är ett måste att ha just den hingsten?

jo, det skulle också vara ett bra alternativ :)
dock vet jag inte vart jag skulle hitta det stot.. inte många som lånar ut sina ston gratis.. och jag vill inte ha vilket sto som helst, om jag nu dessutom ska satsa på den här hingsten, som inte är speciellt billig att betäcka med.

jo, det skulle också vara ett bra alternativ :)
dock vet jag inte vart jag skulle hitta det stot.. inte många som lånar ut sina ston gratis.. och jag vill inte ha vilket sto som helst, om jag nu dessutom ska satsa på den här hingsten, som inte är speciellt billig att betäcka med.

Jo, det är sant såklart :). Jag är inte särskilt insatt i aveln överhuvudtaget utan kom bara på den lilla idéen :)

Nu vet jag inte vad du menar med att hingsten inte funkar på semin, men det finns ju alternativ.
Och det är att hingsten "betäcker" ditt sto, men att man är där med en konstgjord vagina, och samlar sperman som man gör för semin. Och sen helt enkelt bara seminerar ditt sto direkt med råsperma.

Inte särskilt avancerat, och inte heller olagligt, eftersom såna här undantag får göras i "veterinära" fall.
Vilket man nog kan kalla det här.

Nej det är inte så enkelt med den ras som TS har, för den gäller ganska hårda regler gällande semin. Ofta går ju de flesta hingstar på hand eller fribetäckning, vilket innebär att de inte få användas vid semin.

Så för hingstägaren gäller att bestämma, semin eller betäckning, eller så samlar man sperma innan och låter hingsten gå via betäckning efteråt när allt är klart.

Det förslag som du anger här är kanske möjligt att hingstägaren ställer upp på, MEN det beror också på hur många ston denna hingst har skulle jag tro. Är hingsten poppis och den går på fri eller handbetäckning, så tror jag knappast att man tar hingsten från sin stoflock för detta ändamål.

Men frågan är ju fri.

*KL*

Varit i ungefär samma situation. Arabsto som skulle betäckas med halvblodshingst, naturlig betäckning. Stoet var knappa 155 i mkh, nätt och maidensto. Hingsten knappa 170 i mkh. Hingsten har betäckt arabston förr för övrigt så det var inget konstigt när jag talade med hingstägaren.

Stoet gick i brunst och vi åkte till hingsten. Varvid hingstägaren när han ser mitt sto tycker 'du, det vetefan om jag vågar, hon är väldigt nätt och det är ett maidensto. Det kan ju gå jättebra, men det är ju en risk med. Och blir det en perforering då är det ju godnatt.. Nej vet du, jag kan nog inte rekommendera det'. Han beklagade det då han tyckte mycket om stoets typ osv och tyckte 'det är ju sådana här ston han ska ha', samt att jag naturligtvis fick välja själv. Men hans rek var att avstå, betäcka stoet på semin och låta henne få ett föl och isf nästa år betäcka naturligt. Då hon dels fölat och dels hade vuxit på sig lite mest troligt (hon var 3 år).

Jag hade SÅ gärna velat ha den hingsten, och han var till åren så inte alls säkert han skulle vara fertil året efter etc. Men ALDRIG att jag riskerat mitt sto när en erfaren hingstägare avrådde (vet på seminstationen höll med sen btw). Hade aldrig förlåtit mig om det gått snett. Vet att många efter tyckte 'äh, fjoll'. Men för mig var det självklart - med ledsamt - att avstå.

Så istället blev det akutsamtal till seminstationen, blixtbläddrande i hingstkatalogen och hastigt och lustigt byte till annan hingst och på semin.

Nej det är inte så enkelt med den ras som TS har, för den gäller ganska hårda regler gällande semin. Ofta går ju de flesta hingstar på hand eller fribetäckning, vilket innebär att de inte få användas vid semin.

Så för hingstägaren gäller att bestämma, semin eller betäckning, eller så samlar man sperma innan och låter hingsten gå via betäckning efteråt när allt är klart.

Det förslag som du anger här är kanske möjligt att hingstägaren ställer upp på, MEN det beror också på hur många ston denna hingst har skulle jag tro. Är hingsten poppis och den går på fri eller handbetäckning, så tror jag knappast att man tar hingsten från sin stoflock för detta ändamål.

Men frågan är ju fri.

Nu vet jag inget om just den rasen. Men jag framförde det som förslag ang mitt sto. Den hingsten handbetäckte och gick inte i stoflock. Men det blev ett (förvisso beklagande) tvärnej. För det var samma ska där, naturligt betäckande hingstar får INTE användas på semin, de veterinära undantagen var högst begränsade och OM jag minns rätt hade de inte med stoets hälsa att göra utan hingstens. Hursom, ägaren tyckte att 'nä, kommer det fram tar det hus i helvete och det är inte värt det'.

Så jag tror det är rätt svårt få till med någon hingstägare oavsett ras, är väl isf snarast något som sker med egna ston till egna hingsten och bara de 'närmast sörjande' inblandade - om det nu sker.

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 256
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka