För stor för galoppsporten?

Galoppbiten

Trådstartare
Hej! har blivit väldigt sugen att testa på galopp
Men just nu är jag 15 år och väger 64 kilo.
Och är ganska lång, vet inte exakt men mot vuxen ålder kmr jag nog bli över 1,70 cm. Jag undrar om jag är för tung/lång för att bli arbetsryttare?
Och dessutom så har jag bara ridit på ridskola än så länge, hindrar de mig för att bli arbetsryttare? jag har aldrig hållit på med galopp förut

tacksam för svar :)

Sv: För stor för galoppsporten?

Skulle oxå bli tacksam om nån beskriver hur de är att rida en galoppör och några tips hur man tränar upp sig? :D

Du kan lätt bli arbetsryttare bara du sitter rakt och är välbalanserad. Kolla Ung Galopp på nätet och kontakta dem så får du veta allt du behöver.

Lycka till!:D

Jag är 175 å vägde 66kg när jag började rida galoppörer, nu har jag dock bantat ner mig till 60kg. Och det funkar fint att vara arbetsryttare och väga 65kg! :) Som Camilla skriver handlar det mycket om sin egen balans. :)

Och rida galoppörer går inte riktigt att förklara, det är som att lära sig rida på nytt ;) Men cykla med lååååg sadel, då tränar du rätt benmuskler. Och armhävningar + situps är bra! Det är svårt att träna upp rätt muskler på något annat vis än med mycket ridning faktiskt, för man använder knappt dom musklerna någon annan gång.

Simning är också bra - men det är som dom säger: Den bästa träningen är den som blir av.:D

Som Memmis säger, en del av de muskler man använder när man rider galoppörer är sådana man inte använder någon annan gång. Händerna till exempel, man måste ha starka händer för att orka hålla i tyglarna på en riktig pullare. Men allt det där kommer av sig själv när man börjar rida om man bara är normalstark och har en hyfsad kondition.:laugh:

Tack så mkt, nu blev jag glad :D brukar träna på att sitta i 90 grader mot väggen, är de bra? elr spelar de ingen roll? ^^

*kl*

Jag kapar tråden lite! Jag är ju då egentligen islandsryttare, men jag har sedan barnsben varit så himla lättflörtad av galoppen. I love it. Gick på Ung Jägersro, tränade lite galopp med shetlandsponnyn för Alan Jack inne på banan, och så där. Pappa är spelare, så han drog med mig hela tiden ;)
Jag är liten, vilket är en fördel.... 155 cm kort och väger nu 60 kg, har åtta kilo kvar till matchvikt.
Men jag är ju gammal, 26 år ;) Vad kan jag göra? Vad kan jag vara intressant som? Jag tänker mig sommarjobb t.ex, vad kan jag förvänta mig att få göra, och vart söker man? Traskar runt bland stallarna inne på Jägers bara? :D

Jag har ju jobbat med häst innan, myyyycket. Men inte med galoppörer. Dock engelska fullblod, men inte i löp-kondis.

Nej :( Tyvärr så tog dom sista galoppeleverna på Strömsholm studenten nu i år. Så all galopp är nedlagd på Strömsholm, kom aldrig några nya elever. :(

Men jag är ju gammal, 26 år ;) Vad kan jag göra? Vad kan jag vara intressant som? Jag tänker mig sommarjobb t.ex, vad kan jag förvänta mig att få göra, och vart söker man? Traskar runt bland stallarna inne på Jägers bara? :D

Jag har ju jobbat med häst innan, myyyycket. Men inte med galoppörer. Dock engelska fullblod, men inte i löp-kondis.

Det finns alltid behov av hjälp, det är bara att börja ringa runt och kolla. Har du bil?

Vad du får betalt beror givetvis på vad du kan och hur mycket det behövs hjälp. Tillgång och efterfrågan!:D

Jag vet inte, jag tror inte det faktiskt :( Collin som var lärare på Strömsholm var väl sugen på att starta upp något nytt uppe på Täby.. så vi får väl hålla tummarna för att han lyckas med det! :)

Tack för svar :D
Jajamen, jag har bil, det är en typisk fördel. Jag kan egentligen tänka mig att jobba med "allt", bara man har en bra chef. Jag vill alltså inte bara rida och klappa på hästar, utan det viktiga för mig är att slippa jobba i hemvården en sommar till (pluggar till psykolog och det är svårt att hitta sommarjobb som är relevanta för utbildningen....), och att antingen få tillräckligt betalt för att överleva eller att kunna kombinera det med egen träningshäst hemma t.ex.

Läggs det ut annonser någonstans eller är det ringa runt/traska runt på jägers/maila runt som gäller? :)

Jag har jobbat som arbetsryttare/beridare under en kort tid, jag är 172 cm lång och vägde mellan 52-65 kg under tiden jag jobbade! Så man behöver inte vara någon minimänniska för att jobba så, även om jag kände mig som en jätte i jämförelse med jockeyerna och vissa av de andra arbetsryttarna:D

Om du letar efter ett sommarjobb till nästa sommar är du verkligen ute i god tid;) men på somrarna är det svårare att få betalt för då är det många som vill rida.. Börja hjälpa någon under vintern så har du större chans att få jobb på sommaren.

Det händer att tränare annonserar eller använder sig av Arbetsförmedlingen men det vanligaste är att man går på kontakter, det finns nästan alltid någon som letar efter jobb. Ring runt och kolla - det är nog det bästa sättet.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka