För spröda hovar?

Z

ZätaHå

Min häst har ngt spröda hovar ("lösa", som en hovslagare uttryckte det) och såklart vill jag göra något åt detta!
Jag har fått lite alternativmetoder, och jag vet absolut inte om det funkar! Men här är några utav dom:
- 10 ml Biotin var 3dje dag
- 20 ml biotin varje dag (sa en hovslagare, han påstod att biotinet som såldes i affärerna var så utspädda att dubbel dos behövdes på hästar)
- Smörja in kronranden med olivolja, så skulle detta ge lika bra (om inte bättre) effekt än biotin.

Sedan så sa en hovslagare jag hade på betet att han var återförsäljare utav någon salva som återfuktade hoven, men han glömde att visa mig det och nu är jag hemma i stallet igen och hovslagaren finns 10 mil ifrån mig. Vet ni vad han kan mena?

Vad finns det för något mer och vad kan ni rekommendera utav ovanstående metoder?

Hon har inte JÄTTEbra hovar, men inte jättedåliga heller och dom växer inte så fort.

:confused:

Sv: För spröda hovar?

ZätaHå skrev:
Min häst har ngt spröda hovar ("lösa", som en hovslagare uttryckte det) och såklart vill jag göra något åt detta!
Jag har fått lite alternativmetoder, och jag vet absolut inte om det funkar! Men här är några utav dom:
- 10 ml Biotin var 3dje dag
- 20 ml biotin varje dag (sa en hovslagare, han påstod att biotinet som såldes i affärerna var så utspädda att dubbel dos behövdes på hästar)
- Smörja in kronranden med olivolja, så skulle detta ge lika bra (om inte bättre) effekt än biotin.

Sedan så sa en hovslagare jag hade på betet att han var återförsäljare utav någon salva som återfuktade hoven, men han glömde att visa mig det och nu är jag hemma i stallet igen och hovslagaren finns 10 mil ifrån mig. Vet ni vad han kan mena?

Vad finns det för något mer och vad kan ni rekommendera utav ovanstående metoder?

Hon har inte JÄTTEbra hovar, men inte jättedåliga heller och dom växer inte så fort.

:confused:
Jag ger dubbel dos biotin till min stora häst.(900kg) Och smörjer med olivolja. Funkar toppen.

De tips som du har fått är bra!

Biotin är vattenlösligt så det ska man ge varje dag. Det är heller ingen idé att överdosera, överskottet kissas bara ut.

Olivolja rekommenderas av Ultunas veterinärer.

Kiselgur funkar ju också.
Men det är kanonmetoder du har fått tipsat om redan så... :)

Kiselgur? Vad är det?

Men vilken utav metoderna skulle NI använda?

Kiselgur är kisel som utvunnits ur havsalger och som lätt tas upp av hästen. Det kan användas vid olika hudbesvär som eksem och klåda + att det är bra för hovarna. Kiselgur lär även stärka svaga senor och ledband. Det är enkelt att fodra med då man kan köpa det i pulverform i de flesta ridsportbutiker/nätbutiker.

Och eftersom det funkar för oss, så svarar jag att vi använder oss av den här metoden. :)

Åh! Ska genast börja leta! Ungefärligt pris? :angel:

Ponnyskruttan har jättedåliga hovar.
Hon får Steel Joint och det hjälper otroligt mkt

Jag använder Alosin!
I ett stall jag har jobbat i hade vi ett fotbad till hästarna :love:
Hovarna blev hårda och fina när hästarna stått där ett par gånger.

Min häst har jätte fina hovar och han får 2 dl olja om dan.

Cezzan; Vart köper man det? Pris?

Rocketim; Alosin? Vart köper man det då? Pris? :p

Cybbe: Vad för olja? :confused:

Min hästs hovar såg ut som hej kom och hjälp oss efter att han varit skodd i 8 månader och sen trampat av sig framskorna i hagen.

Skor funkar mao inte på hans hovar (var jättefina innan vet. tvingade mig att sko på för att hon menade att han fått kotledsinflammation av att gå barfota. Samma kotledsinflammation/tillfälle som hon rekommenderade att den lilla benflisa man sett på röntgen (visade sig vara en chipfraktur) skulle opereras bort, vilket också gjordes).

Min lösning har varit att dra låta bli att sko och använda Easy-boot Epics fram vid ridning. Börjar se betydligt bättre ut men det är långt kvar till hur de såg ut förra sommaren :mad:

Kan tillägga att vi har hagar på flera ha vilket naturligtvis bidrar.

Har fått tips av min nuvarande och min förra hovslagare om att ge ett halvt paket jäst varje dag! Funkar kanon till mina hästar.

Vill du ha ett lite snabbare resultat är Fodertran ett kanontips, smörj allt vad du orkar på hovarna. Bygger upp och stärker hovarna.
Jag använder både jäst och fodertran till mina hästar som tidigare hade dåliga hovar och mkt tappskor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min kallblodstravare i 3 år nu, och han har haft fina hovar... tills i somras. Då blev dom torra och spröda, hovslagaren sa...
2
Svar
22
· Visningar
4 218
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV