För smal häst - ingen bryr sig :(

P

persika

Min medryttarhäst är så smal :( Alla revbenen syns och skåran på baken likaså, samt en del annat. Jag har pratat om detta men ägaren gör inget åt det :confused: hon har inte ens analyserat höet, även om jag säger att man inte kan lägga en vettig övrig foderstat då. Hästen i fråga har gått på bete hela sommaren, där betet vart dåligt... Det känns så dumt att rida när hästen är för mager.

Vad skulle ni gjort om ni var i denna situation? :confused:

Sv: För smal häst - ingen bryr sig :(

Anmäl och sluta rida den! En häst som är så mager har ingen energi att lägga hull av och då har den absolut ingen energi eller ork för ridning. Det sliter bara på hästen. Ring djurens vänner!

om ägarenninte vill analysera blir det knappast sämre av 1½-2 kg lusern per dag, se till att ägaren iallafall köper det och ger så är det MYCKET bättre än det är nu..

det är väldigt svårt för dig som medryttare att bara sätta upp 2 mål, antingen vitt där höet analyseras, vettig foderstat uträknas, träningsschema läggs upp och ditten och datten för att hästen ska få ett perfekt liv, ägaren vill säkerligen inte att du ska komma dit å tro att du äger hästen..
andra alternativet låter som svart, dvs gör inget, lämna hästen åt sitt öde..

men det finns en gråskala, som att ge hästen lusern, för det låter som proteinbrist hästen har, så tips om det utan att ta upp analyser och räkna hel foderstat, bara att det ger mer protin kan nog komma att lösa hästens hullproblem en bra bit..

Eftersom revbenen syns tror jag faktiskt inte att det bara är proteinbrist. Jag tror det är näringsbrist överlag. Ge hästen mat. Mer mat. Det fungerar med lusern, men varför inte ge ett kg/mål, tre gånger om dagen?

En häst som ser ut som ts beskriver ska inte ridas, den har inga muskler att bära sig och ryttare, och ridning kommer bara att skada den.

jag tänker inte uttala mig om möjligheterna att rida hästen då jag inte sett några ilder på den, dock vet jag en häst som är ruskigt smal (hästen proppas full med näringsrikt foder, inget hjälper) och han rids aktivt, tävlas t.o.m och är fullt frisk, men revbenen syns oxh han är verkligen tunn, men han kan ridas.. känns lite som att TS häst är i samma hull..
här är bild på hästen jag känner som är smal..
lamento3.JPG

även
http://grs-horses.fotopic.net/p23328892.html
http://grs-horses.fotopic.net/p31515091.html (hästen närmast)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vidhåller att man ska vara försiktig med ridning på en häst som inte tar sig i hull. Det är en sak med t ex löphästar, som har muskler och är sunda och inte direkt tunna.

Hästen på dina bilder ser antingen ung eller gammal ut, stämmer det?

hästen är 13 år just nu, på bilderna 11-12 år.. så han är mitt i livet..

hästen importerades från holland 02-03 på vintern, såldes billigt för han var så sjukt smal (har inga sådana bilder upplagda tyvärr) men iaf så berodde det på tänderna, ena sidans tuggtänder var helt snedslitna och på andrasidan världens hake på 2 cm som pressade undan en annan tand.. så hästen fick tandläkarvård 3-4 ggr och han fick massor av proteinfoder men gick ändå inte upp i hull, tog säkert ett år inan han blev liiite normalare, men han är fortfarande mycket tunn.. skulle han visa tecken på att ha ont skulle han inte ridas.. tror att det är samma med TS häst då TS verkar kunnig nog att veta hur man räknar ut en foderstat så bör h*n kunna märka om hästen har ont av ridningen..

Kollat så det inte är sköldkörtelproblem? Min häst har fdruktansvärt svårt att gå upp i hull och faller ur väldigt lätt, trots han nu går på foderstat med mkt råfett och lusern. Nu börjar han gå upp men revbenen skymtas ändå. Inte ens när betet är som näringsrikast är han riktigt rund. Då ser han normalhullig ut, nu är han normal mot mager från att varit mager. Hans kroppstyp är smal i sig själv men ändå.. Och min häst har förstorad sköldkörtel. På onsdag ska jag ta blodprov så alla värden på den står rätt eller om det finns nåt annat.
Han har även haft tandproblem men inte så allvarliga som din. Han har hakar som måste fixas regelbundet.

Jag skulle inte ha ridit hästen. Sen skulle jag nog anmäla.

Min kompis hade en medryttarhäst som desutom var 23 år. Hade inte den hästen haft vinterpäls hade man sett alla revben som fanns. Jag pratade ju med min kompis men hon ville inte anmäla. Ponnyn i fråga fick 6 kg höensilage, korn och betfor. Min kompis köpte olja till honom men han gick inte upp ändå. Han fick också bara mat 2 gånger om dagen.

Och på grund av att han inte fick tillräckligt med grovfoder så käkade han mkt lera och fick kolik :(

Oj, trodde inte att det skulle bli så starka reaktioner :angel: :o

Att anmäla känns väldigt dumt ärligt talat, jag menar ägarna har givit mig en jättechans att rida denna häst och innerst inne vill de henne bara väl, de är bara okunniga :crazy:

Men samtidigt blir jag så j*vla irriterad på att de inte lyssnar på mig, oavsett vad det är :devil:

Hästen har gått på bete där det knappt funnits nån mat, hon har fått hö morgon och kväll, samt kraftfoder efter att vi ridit henne: 1/2 kg betfor, 1/2 kg pellets (hippo breed), samt 1 kg havre. När hon står uppstallad kommer problemen förhoppningsvis försvinna :crazy: nu får hon även kraftfoder på morgonen, samma, fast + 1 dl mineraler. Vad tycker ni om detta foder? hästen är närmare 170 cm, kraftigt byggd... Värt att nämnas är att egentligen skulle hon ha ännu mindre kraftfoder om ägaren fått bestämma, men jag och den andra medryttaren ger henne lite mer för att försöka öka hennes hull.. Det har däremot inte hjälpt.. :crazy:

Ägaren har som sagt inte analyserat höet men hon har sagt att det inte särskilt energirikt... O att hästen får hippo breed fattar jag inte, det är ju en tävlingshäst, inte en unghäst eller avelssto :crazy: Kanske för att det är mycket protein i sånt foder (eller har jag fel?) men ändå...

Lusern ska jag försöka få ägaren att köpa, men det känns onödigt när vi inte ens vet vad vi ska kompensera med eftersom vi inte vet värdena i höet :devil: :(

jag tänker inte uttala mig om möjligheterna att rida hästen då jag inte sett några ilder på den, dock vet jag en häst som är ruskigt smal (hästen proppas full med näringsrikt foder, inget hjälper) och han rids aktivt, tävlas t.o.m och är fullt frisk, men revbenen syns oxh han är verkligen tunn, men han kan ridas.. känns lite som att TS häst är i samma hull..
här är bild på hästen jag känner som är smal..
lamento3.JPG

även
http://grs-horses.fotopic.net/p23328892.html
http://grs-horses.fotopic.net/p31515091.html (hästen närmast)

Denna häst är i bra hull i jämförelse mot vad min medryttarhäst är :crazy: Min medryttarhäst är mer kraftig i kroppen o det är nog därför ägaren inte reagerat, men på henne syns alla revbenen :eek:

Dessutom har hästen haft mugg sen i vintras som envisas med att stanna kvar trots ihärdiga försök att få bort det... Läste i en tråd här på buke att det kan bero på att magen är i obalans... Verkar ju nästan som det i detta fall, eller vad säger ni?

Senast ändrad av en moderator:

Förstår ju att du inte vill anmäla, jag tror faktiskt inte att jag heller skulle vilja det om jag ska vara ärlig. Denna ponny jag skrev om misskötes på så många olika sätt också. Han tappade skor ganska ofta och hovarna var långa och väldigt fula. En dag när vi kom ut hade han tappat en sko och hoven var ganska trasig.

Kompisen ringde ägaren och sa det, men ägaren sa bara ja han ska skos om några veckor så det gör inget.

Men om jag får ändra mig så tycker jag att du inte ska anmäla, ge ägaren en chans istället och prata, prata och prata med henne. Har inte andra människor runt om reagerat?

Förstår ju att du inte vill anmäla, jag tror faktiskt inte att jag heller skulle vilja det om jag ska vara ärlig. Denna ponny jag skrev om misskötes på så många olika sätt också. Han tappade skor ganska ofta och hovarna var långa och väldigt fula. En dag när vi kom ut hade han tappat en sko och hoven var ganska trasig.

Kompisen ringde ägaren och sa det, men ägaren sa bara ja han ska skos om några veckor så det gör inget.

Men om jag får ändra mig så tycker jag att du inte ska anmäla, ge ägaren en chans istället och prata, prata och prata med henne. Har inte andra människor runt om reagerat?

Jo, andra människorhar reagerat; den andra medryttaren samt en annan hästägare i stallet. Men eftersom jag aldrig kan hålla tyst var jag tvungen att konfrontera ägaren med detta - o diverse annat oxå för den delen :angel: :crazy: För att hästen ska må bättre måste nog vi i stallet gå ihop o prata med ägaren. Tyvärr så blundar dom för verkligheten, för att undvika dåligt klimat...

Okunskap är nog den vanligaste orsaken till att hästar missköts, samt att andra människor i närheten inte vågar säga till :(

Kollat så det inte är sköldkörtelproblem? Min häst har fdruktansvärt svårt att gå upp i hull och faller ur väldigt lätt, trots han nu går på foderstat med mkt råfett och lusern. Nu börjar han gå upp men revbenen skymtas ändå. Inte ens när betet är som näringsrikast är han riktigt rund. Då ser han normalhullig ut, nu är han normal mot mager från att varit mager. Hans kroppstyp är smal i sig själv men ändå.. Och min häst har förstorad sköldkörtel. På onsdag ska jag ta blodprov så alla värden på den står rätt eller om det finns nåt annat.
Han har även haft tandproblem men inte så allvarliga som din. Han har hakar som måste fixas regelbundet.
det är inte min häst, men jag ska tipsa ägarna om det :idea: tack så mycket :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 029
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 317
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 637
Senast: super
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 663
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar