För pigg och spänd!

Tibra

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra..
min islänning är jättepigg..springa är det ända som surrar i hennes huvud..
går fort som fan! inte sådär sakta som om de skulle släpa benen efter sig ne men ni fattar? så första frågan:
kan en häst slappna av fast den går väldigt fort?
sedan har jag ju fått lite hjälp om hur jag ska få henne att sakta in och slappna av..låta henne gå på långa tyglar, stanna med sätet eller lätta tygeltag, trav, halt, tölt, halt, trav,tölt, trav, halt.. ja ungefär så.. från början är hon väl lugn ibland.. men så fort jag ens nuddar tyglarna spänner hon upp sig och tänkter "springa springa!" jag kan ju inte ens svänga in henne till kanten fören hon blir ivrig. och har du väl fått henne i lugn skritt vågar du knappt röra dig, att springa är absolut inte en tanke! då är det mesta förstört..
hemvägen.. avslappnad? nej nej hem hem hem hem.. vad ska jag göra? inget verkar funka och jag vill verkligen rida henne och träna henne rätt..
dessutom har jag lite svårt för att känna om hon är avslappnad eftersom jag är så van hennes snabba takt.. när hon mesar på och hänger med huvudet då kan jag ju känna, men det är ju mest då det kanske är stekvarmt ute, om hon inte mår bra eller att hon inte kommit igång på själva ridturen. Någon som vet vad jag ska göra?

Sv: För pigg och spänd!

Varför är hästen pigg/het? Hur ofta rids den och vilken sorts arbete brukar ni göra? Hur utfodras den? Står den ensam/med andra hästar? Är den ung/gammal? I bra/dålig kondition? Hur är den att hantera på marken? lugn,stressad, uppmärksam,trygg? Hur länge har du haft hästen?

Det är svårt att ge bra tips när man inte vet av vilken anledning hästen är pigg?

T ex så var min häst ganska stressad och orolig i början när jag inte haft honom så lång tid. Jag litade inte fullt ut på honom och han litade inte på mig. När vi väl byggt upp ett förtroende för varandra så blev han som en helt annan häst och jag som en helt annan ryttare! :)

Jag säger inte att det här är erat problem men det är ett av de tänkbara scenariorna. Hästen kan vara understimulerad, ung och oerfaren, utfodrad med för mycket krafft i förhållande till arbetet, otrygg att ridas ut ensam, stressad av att rida med andra hästar, osv, osv.

En sak som man alltid ska komma ihåg när hästen stressar är att ANDAS och slappna av. Andas djupa andetag ner i magen och inte ytligt i bröstkorgen.

Senast ändrad:

Sofian skrev:
Varför är hästen pigg/het? Hur ofta rids den och vilken sorts arbete brukar ni göra? Hur utfodras den? Står den ensam/med andra hästar? Är den ung/gammal? I bra/dålig kondition? Hur är den att hantera på marken? lugn,stressad, uppmärksam,trygg? Hur länge har du haft hästen?
.

Hon har väldigt bra kondis..född 91..
hon får 3 kg hö, 3 dl betfor 2 dl havre,
väldigt lugn och fin på marken..
haft henne i.. ja kännt henne i över 2 år..ridit henne 1 och ett halvt..är inte rädd för omgivningen direkt.. hon älskar mest bara att få ha fart.. dessutom är det lättre för henne att rusa än att ta det lugnt..dåligt musklad..men för det tycker jag hon kan slappna av..
hmm.. vad mer kan jag säja..jag rider henne olika eftersom jag testar olika saker för att detta ska funka.. har även tagit bort havren för att se om den är boven men icke..så.. ja det är mitt svar :)

3 kg hö är alldeles för lite, minst 5-6 kg ska din islänning ha!
havren är inte boven, för havre innehåller mer protein i förhållande till energi än betfor, så om du tar bort havren så ÖKAR du bara hennes kvot (dvs MER energi i förhållande till protein)..

har du analys på ditt grovfoder?
det låter nästan som att du iallafall borde byta kraftfoder, minst sagt..

och hur ofta rider du dressyr för tränare? (ja islänningar behöver också skolridas med skänkelvikningar och öppna/sluta)

lyssnar hon på ditt bett? vad har du för bett?

är hon kollad i ryggen så att det inte är något fel där? enklast där är att lägga på en vojlock och en ridgjord och prova rida så.. går hon bättre då så har hon juh ont i ryggen av sin sadel..

Har hon då bete till den maten, för det låter som det är för lite mat annars? Och är hon kollad så att hon är frisk - smärta t ex kan ge "springighet" eller stress det också?
Passar utrustningen om hon nu reagerar så kraftigt på bettkontakt?

Ta hjälp av en duktig hästmänniska och gå igenom allt ifrån hästen till fodret, så att ni vet att förutsättningarna är okay.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30