För oss med "mördarhundar"

Sv: För oss med "mördarhundar"

En ägare till en kamphund som så totalt förtränger faran som hundens genetiska egenskaper faktiskt utgör!!??
Jag har tidigare flera gånger länkat till USAs officiella statistik på hundangrepp med dödlig utgång. Flera av dessa fall är såvitt jag vet andra naiva som inte vetat vad de har i snöret innan det var försent.
Ett fåtal av ägarna som försvarar rasen verkar faktiskt fatta vad de håller på med men resten tror att en hund blir precis vad man gör den till oberoende av genetik.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: För oss med "mördarhundar"

Fast jag hade hellre sett en artikel där det togs upp mer fakta om vad pitbull/amsaff var för ena och hur de fungerade, samt slagit död på några myter.

Jag är ingen hundmänniska själv men tycker mig se att det finns ca 3 sorters hundägare av dessa raser.

1: Coola killen som vill ha något att skryta med, men har noll hundintresse förutom att hunden är en "kamphund"

2: Ägaren som vill visa att hunden är världens sötaste och snällaste på denna jord, och som vill bevisa för alla att hunden är världens sötaste

3: De som VET vad de skaffat för hund, är intresserade av hunden, kan mycket om rasen och är hundintresserade, de tar hunden för den han/hon är, dvs varken som den hårda kamphunden eller sockersöta lilla vovven...

Tycker denna artikeln tillhör nr 2 ganska mycket, hade hellre sett en realistiskt skriven artikeln av någon kunnig än en som mest verkar tycka synd om sin söta missförstådda lilla vovve.

Jag tror på att alla hundar kräver sitt av stimulans, träning och aktivitet, (har inget emot pitbull/amstaff) för att bli en trevlig hund, i ratikeln låter det mer som att pitbull/amstaff egentligen bara är världens missförstådda små älsklingar...jag tror på att hunden behöver sitt av ovanstående för att bli trevlig, vare sig det gäller en pitbull, rottis eller pudel....

Nu har även den okunnige talat :crazy:
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Jag tycker inte alls att det var en bra skriven artikel:crazy:

Det där med att pudlar och golden biter mer är ju sant, men händer inte dom olyckorna mer inom familjen hemma? Sk "kamphundar" som attackerar har jag fått den uppfattningen av att det händer oftare "ute", alltså inte inom familjen eller hemma. :confused:

Sen sitter artikelförfattaren och kör bil med en hund på 27 kg i knät:eek:
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Kan bara hålla med peter_lundin. Den här artikeln är näst intill livsfarlig och skriven av någon med mycket lite hundvett. Det är ju precis samma historia som på hästsidorna när unga tjejer skriver om min hingst som är så jättesnäll och kan gå med andra hästar. Att det beror på att den inte är så gammal glömmer de lätt att nämna. Sedan när den plötsligt inser att den är hingst och stark då kommer nästa tråd om hjälp vad ska jag göra med min häst.
Här är det samma sak hunden är ett år och har inte själv insett vad den är ännu. Andra könspräglingen har ju inte kommit än heller. Att säga att det är världens snällaste hund som aldrig skulle bita någon det är väldigt dumt gjort, oavsett ras på hunden. Finns ju anledningar till att ma inte gärna gör mentaltester på så ungahundar.
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

ALLA hundar av oavsett ras kan hetsas till att bli farliga monster.Nu är det tyvärr så att många av just sk kamphundar har angripit folk och andra hundar men det beror knappast på hunden utan för att det finns skit i snöret.En hund föds inte till ett mördande monster lika lite som en pistol avfyrar sig självt,det finns alltid en utlösande faktor.Sen att en del inte vet vad dom ger sig in på närdom skaffar hund är uppenbart men inte heller där spelar det in vad det är för ras.
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Jo, jag tycker att Peter har en mycket viktig poäng.

Och jag tycker att jämförelsen med en pistol haltar något. En pistol är ett dött föremål som kräver att någon använder den. En hund är en självständigt tänkande varelse och den kan faktiskt göra saker på helt egen hand. Som att "avfyra sig själv" till exempel. Det måste inte sitta fast en människa i andra änden av kopplet som beordrar hunden att göra si eller så.

För ordningens skull ska vi kanske också påpeka att artikeln är från Aftonbladet debatt och alltså inte en redaktionell text.
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Måste bara göra ett inlägg här om en enligt mig ganska komisk grej.
Sambons killkompis skaffade sig en korsning pitbull/presa canario. När jag hörde detta asgarvade jag först och fnyste lite och undrade varför han kände att han behövde en kukförlängare. Jag tänkte solklart fall nummer 1 där och suckade.
Det roliga var bara att denna kille började sluka alla böcker han kom över i hundpsykologi och böcker om raserna han hade i hunden, tränar med sin hund varje dag och går hundkurser. Det jag trodde skulle bli katastrof är nog den trevligaste hunden jag har träffat. :D :rofl:
Så kan det gå. Och jag fick äta upp att jag var fördomsfull. Till och med min lilla dvärgpinscher leker med den där stora besten som nu väger kring 40-45 kg.

Dock håller jag med dig om att detta är dom som syns. Och jag kommer att fortsätta vara fördomsfull mot unga killar som skaffar en sådan blandning. :angel:
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Många av angreppen av PB od har skett i hemmet, skillnaden är nog inte hur ofta olika hundar biter utan vad som händer när en attack väl utlösts.
PL
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Många av angreppen av PB od har skett i hemmet, skillnaden är nog inte hur ofta olika hundar biter utan vad som händer när en attack väl utlösts.
PL

Jo det är sant och jag hade med i mina tankar även angrepp på andra hundar, eller räknar vi nu bara människoangrepp:o
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Jag tycker bara det var en "gulligull-text". En hymn till den egna hunden på något sätt. Inte en saklig, faktagrundad artikel skriven av en människa som faktiskt har både kunskap och erfarenhet på området. Jag har sett flera unga tjejer höja sina gulliga amstaff/pitbull/vad-det-nu-kan-vara-för-hund till skyarna och de har nästan alltid haft två saker gemensamt:
1. Det är deras första hund.
2. Hunden har inte blivit vuxen än.

Jag har ingenting emot pitbull, amstaff eller liknande raser, men det blir fel när folk i all välmening utmålar hundarna som... ja, nästan värnlösa kramdjur.
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Åh, den har jag också varit med om, grannkillen som aldrig haft hund innan köpte en Amstaff/rottis på blocket för ett tag sedan...HERREGUD tänkte jag.
Killen hade ju knappt sett en hund på bild innan.

Han började precis som i ditt exempel att läsa, gå kurser läsa ännu mer, hunden upptar hela hans liv, i hans värld finns liksom bara hans hund, och hunden är idag ett år och hur snäll, go och lugn som helst, bla var den här igår på besök och träffade min ettåriga son...:love:

Dock är han väldigt realistisk och varken säger att det är en kamphund "kamphund" eller "snutteputtesööötvovven"

Jättekul att se då denna granne haft ett väldigt struligt förflutet, nu är han knappt ute alls och härjar, han kan ju inte sabba sitt liv nu efter att han skaffade hunden säger han :love:
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Visst är det bra att det kommer insändare i positiv anda ut i kvällspressen, men jag tycker och tror inte att denna författaren uttrycker sig speciellt generellt. Utan som någon annan sa, det känns mer som en hymn för den egna hunden.

Jag ser inte på amstaffen (har ej ngn erfarenhet av renrasiga pitbulls eller blandraser så jag kan ej uttala mig om dessa) som en gulligull hund, utan som jag ser på hundar i allmänhet. En hund är en hund och inget harmlöst kramdjur, oavsett ras och storlek. Amstaffen är en ras som kräver en del arbete av sin ägare, att påstå något annat är bara dumt då det är hunden som får lida i slutändan.

Jag kan inte hålla med att dom på något sätt är blodtörstiga mördarmaskiner som flyger på allt i dess väg som vissa påstår att dom är. Men idioter finns tyvärr överallt och så även hos ägare av dessa raser. Sen finns det förmodligen dåliga individer bland hundarna också, och där kommer vårt ansvar som hundägare in...

Självklart älskar jag mina hundar, men jag inbillar mig inte att dom aldrig skulle kunna ställa till med något. Dom har fått en konsekvent men kärleksfull uppfostran och dom har fått umgås med hundar av alla möjliga raser. Detta då jag kan rasens historik och inte vill att mina hundar ska bli ett samtalsämne som har en negativ ton. Det är min skyldighet som hundägare! Jag har valt att ha amstaff då jag anser att det är en mkt bra allround hund som går att använda till det mesta utan att vara en ren brukshund, den är lagom stor, den är korthårig, den är öppen, positiv och glad mm. För mig är det den perfekta hunden.

Dock blir jag väldigt stött när folk påstår att alla som äger en hund av dessa raser har den antingen för att hävda sig eller för att bevisa att dom är "sååå snälla och gulliga". Det tycker jag är VÄLDIGT orättvist och enbart pekar på okunnighet och ignorans hos de som uttalar sig på det viset. Dock är jag medveten om att det är en problematik som finns, men det är dåligt att dra alla över en kam...

// Nimbus och amstaffarna
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

hunden blir vad vi gör dom. amstaff, pitbull, golden eller pudel. Min labrador tik är nu aggressiv mot barn därav dåliga erfarenheter..(labrador som ska vara den perfekta familjehunden) men har man en liten söt labbetik så är det inte ens någon som frågar om dom får komma fram och klappa :mad: utan bara går rätt fram för att det är en labrador. Hamnar en tax i fel händer så kan lika gärna den bita ihjäl ett barn. Om nu pitbull eller amstaff har lättare för att bli aggressiv än vad andra hundar har så är det väl för att dom har blivit avlade för det. Jag tror dock att dessa raser kräver en fasst hand för att på bästa sätt bli en säkert underbar hund. absolut ingen första hund. jag funderar på att längre fram skaffa mig en amstaff därför att jag tycker att dom är otroligt vackra hundar och en väldigt speciell ras som jag gärna vill lära mig mer om
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

Hunden blir vad man gör den till utgående från dess genetiska förutsättningar!!!
Försök göra en vallhund av en stövare!
Försök ställa en älg med en golden!
Försök få en cocker att vinna en hundkamp!
PL
 
Sv: För oss med "mördarhundar"

ALLA hundar av oavsett ras kan hetsas till att bli farliga monster.Nu är det tyvärr så att många av just sk kamphundar har angripit folk och andra hundar men det beror knappast på hunden utan för att det finns skit i snöret.En hund föds inte till ett mördande monster lika lite som en pistol avfyrar sig självt,det finns alltid en utlösande faktor.Sen att en del inte vet vad dom ger sig in på närdom skaffar hund är uppenbart men inte heller där spelar det in vad det är för ras.

Klart det spelar en stor roll vad för ras man skaffat sig. Det är ingen större hemlighet att vissa raser har lättare för att gå föraren ur hand eller trigga igång på vissa saker. En hund är inte en tom duk som man själv kan måla. En hund blir vad man gör den till utefter dess medfödda förutsättningar. Har du då köpt dig en bossig rottweiler och inte vet hur du ska hantera det så blir slutresultatet mycket värre än om du köpt en mesig, liten cavalier. En hund som saknar skärpa, försvar, dominans, vilja att rangklättra, jakt osv och dessutom är mycket villig att vara till lags är betydligt enklare att uppfostra och tolererar också större misstag från förarens sida. En okunnig människa kan mycket väl lyckas med en sådan typ av hund, men det gör han/hon troligen inte med en rottis, schäfer, amstaff eller APBT.

Det är betydligt svårare att köra en ferrari än en nissan micra och bara för att du kan skjuta luftpistol så betyder det inte att du kan hantera en Ak 5:a.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 231
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 682
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp