För nära släkt?

Salonikel

Trådstartare
En fråga bara, Kan man betäcka ett sto som har Cortez som morfar med en hingst som också har det? Eller blir det för mycket?

Sv: För nära släkt?

Om man vet vad man gör.

En känd connemara uppfödare har pappa till hingsten - morfar till stoet som gräns. Jag tycker personligen att det är för nära.

Tänk på då att du linjeavlar på en hingst som inte var "ren" i alla gångarter.

Det ligger väl precis på gränsen anser jag... och särskilt när det gäller Cor de la Bryere blodet...

Du lär ju få "go" i avkomman iallfall...

Givetvis beror det på vilka individer man vill linje/inavla på-alla har ju inte samma egenskaper.

Sedan tycker jag personligen att det är gammalt dravel att återigen dra upp Cortez gångarter- han har väl mer än en gång bevisat sin storhet som avelshingst!!

Ja, de finns många olika åsikter om Cortez, men Elit är det ju inte alla som får..

Det är på gränsen tycker jag. Men om du vet vad du vill ha fram och varför du gör korsningen är det upp till dej förståss. Hittar du inga andra lämpliga hingstar så. Det är ju genom linjeavel snabba avelsframsteg har gjorts inom många husdjursraser men jag tycker att det kräver en tanke och att man vet vad man gör och vilka risker man tar.

Knapplån!
Linjeavel i all ära men inte skulle ag gjort det på Cortez.
Tycker för övrigt att han gjort mycket för svensk avel.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 041
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?