För/nackdelar med skygglappar?

LinnK

Trådstartare
Vad är egentligen för och nackdelarna med att ha skygglappar på huvudlaget?

Blir hästen som regel lugnare av att ha skygglappar eller blir den mer stressad? Förstår ju självklart att det är från individ till individ men vill ändå veta hur det är "överlag"...

Är nämligen spekulant på ett huvudlag med skygglappar..

På travare fungerar det som så att hästen kan bli mindre "tittig". Men ofta används det för att få hästen mer koncentrerad framåt, de brukar också bli lite hetare.

Jag kör utan skygglappar, och tycker det fungerar bra - men det beror nog mycket på hästen. En del hästar ägnar ju en massa energi åt att fundera över saker som de inte behöver bry sig om - som fladdrande lakan på en tvättlina, en konstig människa med hund en bit bort och så vidare - med skygglappar så "slipper" de se allt underligt och kan koncentrera sig på vägen framåt.
Testa henne med skygglappar och tömkör först innan du sätter henne i vagn, så vet du sen om hon funkar bra med det eller ej!

:banana:

Har kört både med och utan skygglappar och måste väl säga att jag trivs bäst i att köra utan. Däremot tror jag att det är en vanesak både för häst och kusk.
Men mycket beror på hur hästen är.
Mina har blivit som mer ängsliga med skygglappar, men det har nog bara att göra med att jag kör så sällan med dem.

varför ha skygglapar över huvud taget??? bara undrar...
visst kan det var fint när man ska tex köra bröllop å så men!!

Skygglappar är bra att använda när man kör par, för att kunna använda pisken på ena hästen utan att den andra ska behöva reagera på pisken.

Annars tycker jag det är bättre att köra utan då jag vill att hästen ska vara uppmärksam på vad som pågår. Är hästen nervös så får man helt enkelt träna på sådannt som kan vara läskigt för den.

När jag kört par med skygglappar har dom blivit ännu mera på. Det har gått lugnare till utan lappar.

Tycker att piskhjälperna fungerar tillräckligt bra ändå.

Det är verkligen olika från häst till häst. För min är det ingen skillnad! Men ska du tävla i lite högre klasser måste du ha skygglappar...har du inte tänkt göra det behöver du ju inte alls det! Ett förslag om du bestämmer dig för att köpa ett med skygglappar är att kolla så de är böjda utåt eller kupade så de inte trycker mot ögat. Det gjorde dom på mitt huvudlag så jag fick göra lite hemmalagning med ståltråd och eltejp :) De är oftast lite dyrare men det är det värt om du har tänkt använda det!! :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 788
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 563
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka