För/nackdelar med olika lindor!?

lizan

Trådstartare
Moderator
Ja vad anser ni är bättre resp sämre med olika sorters lindor?

Vi har ju tex fleecelindor- när använder ni dem och när skulle ni aldrig använda dem?

Eller typ sådana här , 100% bommul och elastiska.

Och så har vi ju dessa (inte fleece utan stickade på någon variant).

Och så tillslut jätteelastiska varianter som är väldigt stretchiga och lite "hårdare" eller hur man ska kalla det.

Finns säkert fler sorter med, någon ni känner att ni vill rekommendera eller absolut inte rekomendera?

Vilka tycker ni är bäst vid ridning?
Vilka skulle ni absolut inte rida i?
Bäst/Sämst för stallbandage?

Jag har tagit bilderna från ett ställe, men det var bara för att det var enklast så, för jag kan inte förklara lindorna själva. :o Så det är inte menat som reklam eller att vi diskuterar just exakt dessa märken på lindor.

Sv: För/nackdelar med olika lindor!?

Jag har sådana som var på sista bilden.De sitter inte så jätte bra, kan bero på att mina hästar flaxar rätt mkt med frambenen :angel:
Annars använder jag hellre ben/senskydd

Jag använder lindor som skydd mot slag. Då har jag elastiska med pad under. Jag tycker lindor är bäst för de skaver inte, jag bestämmer var de ska sluta/börja, och hur hårt de ska sitta. Jag kan oxå spöka ut mig i lindor för att det är snyggt :)

Oelastiska lindor använder jag som transportbandage, nattbandage eller våtvarma omslag. alltid med pad.
Fleecelindor har jag ett par, gillar inte dem. Tycker de är svåra att linda bra. Föredrar tyglindor. Eller typ stickade.

Skulle aldrig använda oelastiska vid körning/ridning, för jag litar inte på dem. De kasar gärna litegrann och det känns inte säkert.

Sen vill jag än en gång påpeka att lindor INTE kan ge stöd vid ridning. Vilken linda skulle kunna hålla kotan fast med 600 kg´s tryck uppifrån?
Men de kan vara billiga försäkringar :)

vilken typ av elastiska föredrar du?

typ dom som i mitt första inlägg är 100% bommul och elastiska eller som dom sista dom som är jätteelastiska? eller någon annan variant?

Jag föredrar hel elastiska, ska hålla bra motstånd när man drar i dem, inget sladdrigt elastiskt. Då kan man ju styra hur hårt man behöver linda, och de sitter kvar även om de kasar eller lindas fel. Så jag tror jag hade köpt de med kardborrband. (har just sådana, testade de för första gången igår, och jag vart jättenöjd!)
Har låtit en kompis linda en gång för att visa henne vad som händer efter 20 minuters trav utan att "korsa" lindan med sig själv nere vid kotan :) den satt runt karleden såklart.

andra lindor:
610501.jpg

Med halva pad och halva fleece är värdelösa enligt mig. Det finns bra såna oxå tror jag, men då får man hosta upp många penningar. har såna här (de gröna) och har inte ens kunnat använda dem. Fick först sy om dem helt för att kardborren sitter felplacerad, och sen funkade de inte rent praktiskt. Ser ganska fult ut oxå. och tittar man noga i katalogen ser man att det inte gått att linda snyggt där heller. Men det matchande schabraket är snyggt och bra!

Jag har ett par lindor med hälften fleece ,hälften elastiskt, och jag ääälskar mina! :love: Jag har köpt mina på B*rjes, för ca 50 kr, och de är inte svåra att linda med, glider inte ner, ser snygga ut och kardborren är super! :love:

de är alltså elastiska? Kanske ska prova? :)
De kostar 98 nu :(

/jenny

Senast ändrad:

ja, de är i hälften fleece, hälften elastiskt! Tycker att dom har funkat kanon, spec eftersom att jag tycker padar är så jobbiga att linda med, men man är ju så illa tvungen om man har elastiska lindor.. :p

Fleecelindor använder jag bara som stallbandage. Med pad under. De helelastiska som du hade på sista bilden använder jag nästan aldrig. Hästarna är inte förtjusta i dem eftersom man lätt lindar för hårt.
När jag rider brukar jag använda akryllindor. De är lite elastiska och lätta att linda med.

nu du snigelfarmor!
orion_x tyckte att dom där väldigt elastiska lindorna med kardborren var lite svåra för att man lätt lindar för hårt, vad tycker du om det?

hööks lindor fanns i den gamla katalogen, när de kostade 179. hittar inte den nu, har bara den nya framme. Kolla förresten på baksidan av katalogen, där ser det ut att vara de lindorna fast beiga, men de är ju lindade på fel håll! Men man ser att sista biten inte har kardborre och hänger löst. vä fram ser man det på. Jag fick klippa av den 1 dm, annars hade jag 1 dm som hängde löst för att kardborren tog slut.

Lizan..då lindar man väl lite lösare. Så länge du sträcker lite grann så kan inte lindorna kasa, man behöver ju inte dra åt så man spricker. Jag är iallafall nöjd :) Om det nu är samma. Enda nackdelen med mina är att de blev skitiga snabbt, men det blir kanske så med en gröndreglande häst och vita lindor haha!

hehe så du tycker alltså inte att det är svårt att inte linda för hårt då!

haha det finns så många olika varianter så jag tyckte det var dags att höra precis vad alla tycker om allt! :D

Nja, jag har väl inte samma telepatiska förmåga som Orion X har med sina hästar. Lindar på erfarenhet o känsla. Man ska inte vara rädd för att linda om, om det känns det minsta fel.

Min bästa känsla från hästarna får jag om de går utan nåt, då tycker jag de ser gladast ut. :)

Jag tycker det är mycket osäkrare att sätta på hårda benskydd. Gillar inte senskydd med tunna läderstraps, och inga andra hårda heller för den delen. Mina favvisar inom benskyddsvärlden är event, de är oftast mjuka o sköna :) o billiga!

/jenny

hehe nää därför jag frågar runt här. har i princip ingen erfarenhet av benlindning alls, så jag har ju inte fått till den där känslan än, även om jag aldrig misslyckats hittills.. :p

hehe det hinner jag inte vare sig jag vill eller inte.. nästa stopp i hästvärlden är på en större dressyranläggning i södra californien dit min tränare där borta flyttat.. men där lär jag få linda ben tills jag aldrig vill se lindor igen visserligen.. :p

Jag rider med stickade lindor, acryl el vad de heter. Sitter bra, lätta att tvätta mm.

Jag skulle aldrig rida med fleecelindor. De är stallbandage.

Gillar inte elastiska, dels för att de sitter dåligt o det är lätt att linda för hårt. Sen är de ofta kortare än acryllindorna oxå.

Jag använder mig av bomullslindor. De sitter snyggt och är lätta att linda med, enligt mig i alla fall.
Har även ett par helstretch och de är hopplösa. Man måste linda hårt för att de ska sitta utan att kasa runt. Min häst är känslig för hur hårt man lindar så det gick verkligen inte.
Skulle vilja testa acryllindor, tycker de verkar lite väl tjocka men de kanske inte ser så otympliga när de används.

Jag har ,elastiska, fleece, typ någon slags "stickning", akryll, ull, typ bomull, hälften elastiska och hälften fleece, hälften "stickning" och hälften fleece....
Men jag gillar mest benlindor med hälften elastiska och hälften fleece det är lätt att linda med och det sitter kvar väldigt bra.
Fleece lindor använder jag som stallbandage och ibland på vintern men dom sitter inte kvar så bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Undrar om det finns olika sorters kilpaddar att få tag på , på den svenska marknaden? Har ju sett den "vanliga" gråaktiga...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: frittan
·
Utrustning Vad lindar ni med (till arbete)? Och varför? Med eller utan paddar? Jag har alltid lärt mig att man ska linda med elastiska lindor +...
Svar
5
· Visningar
1 276
V
Utrustning Vilka använder ni till vilket syfte? Jag behöver lära mig mer om lindor har jag irriterande nog upptäckt :o Så, vilka lindor...
Svar
19
· Visningar
1 462
Senast: benjamin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka