För mycket voltarbete?

S

Sandris

Jag var med min kompis till veterinären med sin häst. Den har varit halt och det visade sig att den hade spatt i högerbak. Veterinären säger då att det kan bero på att hästen har gått på ridskola och att ridskolor jobbar sina hästar för mycket på volter.

Så min fråga är hur mycket kan man jobba på volter utan att det är skadligt för hästen, och är det verkligen skadligt för hästen att jobba på en volt?
 
Sv: För mycket voltarbete?

Hur mkt kan jag inte svara på, men det är klart det kan vara skadligt att rida hästen mycket på böjt spår. Om man rider en otränad häst övervägande på böjt spår är det bara en tidsfråga innan den drar på sig ledinflamationer eller annat. Belastningen på innerbenen blir ju ganska stor.
 
Sv: För mycket voltarbete?

Det är inte volten i sig som skadar. Det är om man rider i obalans på volten som hästarna går sönder. Och det gör tyvärr många. Hästarna lutar och snedbelastar.
 
Sv: För mycket voltarbete?

Nu brukar *peppar *peppar* mina hästar hålla väldigt bra och jag sitter sällan och trimmar runt runt på volt. Det blir sällan för att verkligen få igenom en böjning i bålen, få in ett visst bakben, kontroll på bogar osv.

Men dressyrtränare som håller dressyrträning runt runt på volt är jag allergisk mot.

Att nöta saker dag ut och dag in är aldrig bra för en häst oavsett vilken träning det är.
 
Sv: För mycket voltarbete?

det är ju mer slit på ridskolehästar, en dressyr vecka blir det ju 12 timmar med mycket obalanserat voltarbete om ridläraren inte har varierande arbete med de olika grupperna. jämfört med 3-4 timmar som en privat häst kanske gör.
 
Sv: För mycket voltarbete?

Voltarbete sliter när den utförs felaktigt, kanske med "hjälptyglar" bakom lod på framdelen.
Har hästen dessutom varit halt och har spatt så skall man nog undvika voltarbete.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 687
Senast: Willys
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp