för mycket tyngd i ytterstigbygeln...

N

_NMBA_

Vad gör man som ryttare för fel om man lägger över för mycket tyngd i ytterstigbygeln vid arbete på volt? Jag gör likadant i båda varven och ju mer jag tänker på det, ju svårare blir det att korrigera:smirk: Det händer oftast när vi tränar ute på fältet och hästen är lite piggare, på dressyrträningen i ridhuset har vi inte samma problem. Någon som har några idéer?

Sv: för mycket tyngd i ytterstigbygeln...

Vad tycker du händer med dig - hästen?

Du skall nämligen ha mer tyngd i ytter stigbygel, du kan göra det på tok för mycket, eller snarare så 'glömmer' du att göra något annat med resten av kroppen.

Altså vad händer med dig och hästen

MVH SUS

Ja, jag kanske borde preciserat mig lite bättre:angel:

Som sagt känner jag av detta då hästen är lite piggare, och gärna rinner iväg utåt... Hon är väldigt känslig för skänkeln, jag rider mycket med sitsen och vikthjälper och försöker bara hålla om henne stadigt, men lätt, med skänkeln. Efterssom jag inte känner av detta "problem" inomhus eller under träning i samma utsträckning kan man ju gissa sig fram till att det kommer fram när hästen är lite väl pigg och framåt som hon oftast är utomhus.

Det känns som att jag lägger all tyngd i ytter stigbygel, och hästen lutar sig något innåt i volten. Jag upplever att jag tappar stödet i yttertygeln och att jag själv faller utåt i sadeln.

Å andra sidan har jag hela mitt ryttarliv alltid kännt att jag sitter fel, sitter snett, inte är tillräckligt följsam, lutar mig framåt m.m. Men däremot alltid fått bra kritik för min sits av tränare och domare... Jag är kanske bara överkänslig om allt inte är helt perfekt...

Men lite tips om hur jag kan tänka när jag får denna känsla, och kontrollera att jag sitter rätt, mottages tacksamt:bow:

_NMBA_ skrev:
Vad gör man som ryttare för fel om man lägger över för mycket tyngd i ytterstigbygeln vid arbete på volt? Jag gör likadant i båda varven och ju mer jag tänker på det, ju svårare blir det att korrigera:smirk: Det händer oftast när vi tränar ute på fältet och hästen är lite piggare, på dressyrträningen i ridhuset har vi inte samma problem. Någon som har några idéer?

Jag hamnar i detta läge för att min häst tycker att det är trevligare (lättare) att jobba om jag sitter på utsidan i stället för på insidan som måste bära mer. Alltså skjuter hon mig gärna utåt, om jag inte passar mig*. Har varit ganska många gånger som jag till och med måste trampa rätt sadeln efter några galoppvarv för att den har glidit på sned av min förskjutna tyngd!

*) Med att jag passar mig menar jag att jag ser till att hålla innerbak engagerat, att bogen inte åker ut, att hästen har en lagom böjning och att rumpan inte sladdar + att jag koncentrera mig på att lägga mer tyngd på inner sittben.

You're human ! :)

Du kollapsar i midjan på utsidan.
Utan att se dig kan jag ge dig rådet att tänka på att hålla ned ytteraxel i volten så att du blir stabil i din ram utåt
( och att låta bli innertygeln :D)

Är det lika mycket åt båda hållen?

Som föregående talare sa; tänk på att sänka ytter axel, "viker" man sig i midjan så får man vikten fel ofta pga att man på något vis tycker att vikten sitter i axlarna när man faktiskt är tyngst i "ändalykten" och höfterna.

Att släppa stigbyglarna några veckor är heller inte helt fel, lutar du för mycket så borde du rimligtvis "trilla av" eller iallafall vingla mer, vilket gör att du får omedelbar feedback på när det har blivit för mycket vikt åt ena eller andra hållet!
Har du en häst som dessutom är känslig för vikten så kommer den ju säga till direkt när inte piloten sitter rakt och centrerat där uppe...

Lycka till!

Ett luitet tips är att titta inåt när du rider i volten då kommer du automatiskt att sätta dig på innersittben å kommer då trampa ner innerstigbyglen....
bara ett litet tips.....;)
kjam!!!!:D

Tack för era tips!

Tog ett träningspass på fältet igår igen, och då var det värre än nånsin! Känndes precis som FlipTheFrog beskriver, att hästen ville skjuta ut mig för att hon skulle komma undan och springa ännu fortare:D

Vi hade många meningsskiljaktigheter huruvida vi skulle göra si eller så, och ju mer hon försökte komma undan arbetet, ju mer sköt hon mig åt sidan, i båda varven. Men tillslut insåg hon att matte faktiskt hade rätt, och när hon väl rätade upp sig, gick i ett bra tempo och arbetade på med bakben och rygg satt jag som gjutet på hästryggen:bump:

Alltså tror jag inte att själva kärnan till problemet är min sits (även fast den är långt ifrån perfekt) utan våran förmåga att vilja samma sak samtidigt...

Men ska ta tillvara på era tips prova dem vid behov! 1000 tack:bow:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 185
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
639
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka