Sv: för mycket tyngd i ytterstigbygeln...
Ja, jag kanske borde preciserat mig lite bättre
Som sagt känner jag av detta då hästen är lite piggare, och gärna rinner iväg utåt... Hon är väldigt känslig för skänkeln, jag rider mycket med sitsen och vikthjälper och försöker bara hålla om henne stadigt, men lätt, med skänkeln. Efterssom jag inte känner av detta "problem" inomhus eller under träning i samma utsträckning kan man ju gissa sig fram till att det kommer fram när hästen är lite väl pigg och framåt som hon oftast är utomhus.
Det känns som att jag lägger all tyngd i ytter stigbygel, och hästen lutar sig något innåt i volten. Jag upplever att jag tappar stödet i yttertygeln och att jag själv faller utåt i sadeln.
Å andra sidan har jag hela mitt ryttarliv alltid kännt att jag sitter fel, sitter snett, inte är tillräckligt följsam, lutar mig framåt m.m. Men däremot alltid fått bra kritik för min sits av tränare och domare... Jag är kanske bara överkänslig om allt inte är helt perfekt...
Men lite tips om hur jag kan tänka när jag får denna känsla, och kontrollera att jag sitter rätt, mottages tacksamt