För mycket salt

T

Tosa

Min häst har alltid ätit mycket salt. Har fått köpa en 2 kg saltsten var3:e-4:e vecka. Nu har det gått åt en i veckan. Hur mycket kan en 600 kg häst äta utan att det blir för mycket?

Funderar på att börja ge henne i maten istället, men tycker det är synd att ta bort saltstenen, då det är en sysselsättning.

Sv: För mycket salt

Min häst har alltid ätit mycket salt. Har fått köpa en 2 kg saltsten var3:e-4:e vecka. Nu har det gått åt en i veckan. Hur mycket kan en 600 kg häst äta utan att det blir för mycket?

Funderar på att börja ge henne i maten istället, men tycker det är synd att ta bort saltstenen, då det är en sysselsättning.
Min fröken äter också mycket salt, men hur mycket vet jag inte riktigt! Du kan ju försöka leda bort henne från salt genom att erbjuda annat som är roligare. Jag har en PET-flaska (4 kr modellen) i min box. Den har ett hål och i hålet stoppar jag morötter. Det blir som en leksak. När de blir för snabba på att pilla ut sina morötter kan man hänga upp den i ett balsnöre, då blir det svårare igen!

Det låter för mig väldigt mkt. Jag skulle absolut ta bort saltsten helt, och ge salt i maten istället. Köp grovsalt utan jod o ge tex en matsked dagligen..

Hade en häst innan som slickade upp sltstenen på bara några veckor. Prövade att flytta den, tänkte att det kanske bara var en ovana att stå o slicka, fast det hjälpte inte. Så jag tog bort den helt och gav i fodret så jag själv kunde bestämma hur mkt hon skulle ha..

Oj det låter inte bra!! Ta bort salt stenen och ge i maten i stället. Det gör jag med min häst, han är oxså saltoman!
Det där med petflaskan var ju kul! Gör du hål mitt på flaskan då eller? Hur stort? Kan du berätta lite mer om hur du gjort? Kanske du har en bild??

Oj det låter inte bra!! Ta bort salt stenen och ge i maten i stället. Det gör jag med min häst, han är oxså saltoman!
Det där med petflaskan var ju kul! Gör du hål mitt på flaskan då eller? Hur stort? Kan du berätta lite mer om hur du gjort? Kanske du har en bild??
Jag gör en ny tråd om detta, så fler kan se det.

Det är ju inte direkt farligt så länge hon har tillgång till vatten.
Salt är ju vattenlösligt och lagras inte i kroppen.
Men sen kanske det inte är så kul att köpa nya saltsten jämt.
Och jag hade nog tyckt att det kändes lite olustigt.

Vill du ha koll på det så ta bort saltstenen och ersätt med någon annan syssla.
(vi hade ett blomkålshuvud hängandes i taket:D under en period)

Det är ju inte direkt farligt så länge hon har tillgång till vatten.
Salt är ju vattenlösligt och lagras inte i kroppen.
Men sen kanske det inte är så kul att köpa nya saltsten jämt.
Och jag hade nog tyckt att det kändes lite olustigt.

De flesta saltstenar innehåller mineraler. Och då kan det bli farligt om hästen får i sig för mkt.
Men svettas hästen mkt?

20 g om dagen är underhållsbehovet. För endast underhållsbehovet så räcker denna sten då 100 dagar. De flesta hästar brukar inte ens sätta i sig en sten under så lång tid. Din häst äter 3-4 ggr så mycket. Om din häst arbetar och svettas mycket så kan det vara ett behov din häst har och därmed inte fel. Svettas den bara under någon timma några ggr i veckan så känns det inte befogat.

Visserligen så kissar hästar ut överskottet av salt om det har fri tillgång på vatten om man själv råkat dosera lite för mycket. Fast så som din häst gör så skulle det nog bekymra mig.

Behöver hästen sysselsättning, låt den då var ute längre på dagarna.

Hälsning Maja

Jo det är ju klart.
Men är det en "ren" saltsten så är det inte direkt farligt för hästen.

Ditt sto äter ju inte dessa mängder av salt för att hon behöver det nu, utan det är nog en ren sysslolöshets fråga.
Ta väck stenen i från boxen, erbjud saltsten ute i hagen inget mer.
Lotta

Min pålle åt också för mkt salt förrut. (en kompis hade problem åt andra hållet)

Men så var vi på nån mässa och köpte Himalaya saltstenar från St:Hippolyt smakar samskens. Tar min häst 6 mån att äta upp den och det gör inget att de slickar för mkt eller för lite på den.

http://www.st-hippolyt.dk/menu3.htm
Är på danska men man kan gissa lite....

Inte riktigt samma problem som jag har då...
Min svettas lätt och HATAR salt.... på väggen fick saltet sitta orört i vecka efter vecka... nu tvingar jag i henne lite genom att ha saltstenen i krubban och fodra betfor över den;)
Men nu var det ju inte vad tråden handlade om..men ett tips kan ju vara att lägga ner den i krubban så du kan ta bort den efter ett tag eller låta hästen ha saltstenen vissa dagar...

min har också en himalya salt sten.. he loves it!
och om man själv smarkar på den så är den mycket godare än de vanliga salt stenarna.
:D :D

Jag tycker att det verkar som om din häst äter på tok för mycket salt. Om jag var du så skulle jag ta bort den helt, eller bara ha den i hagen.

Att ha saltsten bara för att man tycker att det rä bra sysselsättning verkar lite konstigt. Ge hästen mer grovfoder i stället, antingen om du byter ut en del kraftfoder mot hö, elelr om du kan ge hästen halm att tugga på.

20 g om dagen är underhållsbehovet. För endast underhållsbehovet så räcker denna sten då 100 dagar. De flesta hästar brukar inte ens sätta i sig en sten under så lång tid. Din häst äter 3-4 ggr så mycket. Om din häst arbetar och svettas mycket så kan det vara ett behov din häst har och därmed inte fel. Svettas den bara under någon timma några ggr i veckan så känns det inte befogat.

Visserligen så kissar hästar ut överskottet av salt om det har fri tillgång på vatten om man själv råkat dosera lite för mycket. Fast så som din häst gör så skulle det nog bekymra mig.

Behöver hästen sysselsättning, låt den då var ute längre på dagarna.

Hälsning Maja

Min häst är pensionerad sedan februari pga senskada, så hon skrittas bara lite. Hon svettas alltså inte särskilt mkt, så det är nog bäst att jag tar bort saltstenen.

Jag kan tyvärr inte ha henne ute längre på dagarna, då de andra hästarna ska in runt kl. 16 på vintern (står i ett stall med 20-25 hästar) Hon kan inte vara ute själv och blir ändå orolig och börjar springa när de andra tas in. Just nu står hon i en liten tråkig sjukhage pga hagbrist (dom håller på att bygga nytt ridhus på gården, så hästarna kan inte vara i hagarna på framsidan.) Blir nog bättre sen när hon får en större hage då ridhuset är klart.

Jag tycker att det verkar som om din häst äter på tok för mycket salt. Om jag var du så skulle jag ta bort den helt, eller bara ha den i hagen.

Att ha saltsten bara för att man tycker att det rä bra sysselsättning verkar lite konstigt. Ge hästen mer grovfoder i stället, antingen om du byter ut en del kraftfoder mot hö, elelr om du kan ge hästen halm att tugga på.

Självklart ska jag ta bort saltstenen om det inte är bra att sätta i sig så mkt salt. Vill bara veta hur mkt dom kan sätta i sig innan det blir för mkt.
Spelar ingen roll om jag ökar på höt några kilo, då hon glufsar i sig det lika snabbt ändå (får 9 kg nu.) Hon får inte heller bli överviktig, då hon har senskada och det skulle då belasta benet. Jag ska köpa halm så fort jag får tag på något, men det är inte så lätt att hitta. Fick tag på en bonde, men han kunde inte garantera att halmen var bra, så den tordes jag inte köpa då det är meningen att hon ska äta av den . Får leta vidare :smirk:

Har också undrat över saltmängden. Antar att min islandshäst på 400 kg också äter för mkt salt...

Den ena hästen har jag haft i 6 år och jag har a l d r i g sett honom slicka på en saltsten :confused:
När den andra hästens sten tog slut gav jag gammelgubbens till honom (som suttit orörd i 1 år..) och den (2 kilos) åt han upp på 2 veckor!:eek:
Han biter bort stora bitar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 997
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar