För mycket protein, vad gör jag?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag har räknat ut min foderstat på min häst och den är förövrigt OK, men det är mycket protein. Nu till frågan hur gör jag för att få ner det?
Jag fodrar honom med Mustang, vitaminer och ensilage (fri tillgång). Jag vill att han ska fortsätta gå på Mustang.

Sv: För mycket protein, vad gör jag?

Varför vill du ha ner proteinet? Varför vill du inte ta bort eller minskar kraftfodret? Har du en kompis som är kraftfoderförsäljare?!
I förhållande till övriga delar av foderstaten är proteinöverskott ofta ointressant om det inte blir extremt (över 30% för mycket).

mustangvadå? mustang har väl 8 olika kraftfoder i sitt sortiment..

Mustang Active eller Mustang Müsli Active är det två som har lägst kvot, 6,6 och 6,7 ..

Varför vill du ha ner proteinet? Varför vill du inte ta bort eller minskar kraftfodret? Har du en kompis som är kraftfoderförsäljare?!
I förhållande till övriga delar av foderstaten är proteinöverskott ofta ointressant om det inte blir extremt (över 30% för mycket).

Varför skulle jag ha en kompis som är kraftfoderförsäljare? Bara för att jag vill att min häst ska få kraftfoder eller? Min häst gå på 0.5 kg idag och jag vill att han ska få nånting i krubban mogon och kväll när dom andra hästarna får det.

Läs på förpackningen hur mycket protein det innehåller - annars får du välja ett kraftfoder med mindre protein. Men om hästen ser fin ut idag trots proteinöverskott ska du kanske inte minska? Jag har 2 hästar som går på en foderstat som passar dem enligt hippocampus foderstatsprogram och jag har två hästar som får alldelesl för mycket av både protein och mj enligt programmet. Men dessa hästar behöver verkligen sitt protein. Stirra inte dig blind på siffror - se hur hästen mår istället. Hur stort överskott röre det sig om?

okai, müsli original innehåller 7,7 smbrp/mj så byt till müsli active 6,7 smbrp/mj istället.. et ger inte mcyekt förändring men litegrann iallafall..
hur pass hög är kvoten i grovfodret förresten?

Varför skulle jag ha en kompis som är kraftfoderförsäljare? Bara för att jag vill att min häst ska få kraftfoder eller? Min häst gå på 0.5 kg idag och jag vill att han ska få nånting i krubban mogon och kväll när dom andra hästarna får det.
Varför måste det vara kraftfoder det låter som en helt onödig utgift i ditt fall? Varför inte ge något som inte är så rikt på protein? Kanske morötter? Morötter innehåller 1,5 MJ och 7 g smrp per kg foder och ger bra med fibrer. De flesta kraftfoder ger mer än tio gånger så mycket protein per kilo som morötter.

Protein (Behov 311.7), (Tilldelat 554.5), Balans 77.9
Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel. Så står det.

okai, müsli original innehåller 7,7 smbrp/mj så byt till müsli active 6,7 smbrp/mj istället.. et ger inte mcyekt förändring men litegrann iallafall..
hur pass hög är kvoten i grovfodret förresten?

Hmm hur räknar man ut kvoten?
Ja jag ska räkna ut hur det ser ut om jag byter till active.

det kan vara ensilaget också...det innehåller mycket protein...
(det är ialla fall värt att kolla upp...:) )

Om du ger så pass lite kraftfoder finns det egentligen ingen större anledning att ändra foderstaten om den är bra i övrigt och hästen ser fin ut och mår bra.

Nu vet jag inte värdena i ditt kraftfoder men det ger förmodligen en marginell skillnad att byta ut det mot ett med mindre protein. Ditt stora proteinöverskott kommer från grovfodret och då är det ingen fara alls.

Om du ger så pass lite kraftfoder finns det egentligen ingen större anledning att ändra foderstaten om den är bra i övrigt och hästen ser fin ut och mår bra.

Nu vet jag inte värdena i ditt kraftfoder men det ger förmodligen en marginell skillnad att byta ut det mot ett med mindre protein. Ditt stora proteinöverskott kommer från grovfodret och då är det ingen fara alls.

Ok tack så jättemycket då behöver jag inte oroa mig =)

kvoten räknar man ut genom att ta antalet gram smältbart råprotein och delar med antalet MJ per kg
64 / 5,9 = 10,85 ganska högt..

Vi hade en kvot på 13 förra året, i år ligger den bara på drygt 10...

Alla hästarna mådde/mår bra på detta. Motsvarar betesvärden ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix