För mycket protein i hösilaget?

Sv: För mycket protein i hösilaget?

Men ett kg lucern innehåller ungefär dubbelt så mkt protein som ditt hösilage, om det nu är det du oroar dig för. Finns ju ingen orsak att ge extra protein när de redan får det de behöver och mer därtill genom hösilaget. Vill du av någon orsak minska proteinintaget men ge mer att tugga på kanske halm är ett bättre alternativ, men jag vet inte varför om du nu inte har jättelättfödda hästar som blir feta av en normal giva. Du har ett jättebra hösilage, ge det istället.

Lucern är däremot jättebra att ge fånghästar om du har ett proteinfattigt hö, så man slipper ge andra typer av proteintillskott i form av kraftfoder som kan sätta matsmältningen i obalans och ge återfall i fången.

Nja,jag var nog inte riktigt tydlig där,luzernet ger jag inte till alla hästarna för att sänka proteininnehållet,det får en av alla våra hästar som är lite fångbenägen eftersom vårt hösilage är lite finstråigt och jag vill ge honom lite mer massa att tugga på.Därför ersätter jag en del av grovfodergivan med luzern åt honom.

Det var kanske jag som var otydlig. Det var detta du skrev i början som jag tänkte på när jag svarade:

Har en av hästarna som haft problem med fång,därför ger jag honom mindre hösilage och ersätter med luzern istället.Tycker mej se i foderstatprogrammet att det får ner proteinmängden?

Det var mest menat som ett vänligt påpekande från min sida. :)
Med dina värden är det omöjligt att lusernet skulle sänka proteinet (och antagligen med de flesta andra grovfoder också vilket redan står i tråden). Jag tänkte mest att du kanske ska räkna om det igen.

Aha!Knäppa foderrådgivare de har på lantmännen då.:mad:
Har gett honom luzern sedan i våras för att jag blev rekommenderad det där,det skulle vara så bra för honom eftersom vårt hö(som vi gav under vår/sommar)var alldeles för finstråigt.(ängshö typ)
Luzernet trodde jag ökade energimängden och inte proteinet,ger det istället för kraftfoder åt den minsta ponnyn.

Vill inte ge betfor jag är livrädd för snabba kolhydrater.

Bara för att du är rädd för det så behöver inte dina hästar vara det.
Du ska vara mer livrädd för Kraffts färdigfoder.
Sök gärna bland alla betfortrådar. Det finns forskning bakom att betfor är ett bra hästfoder.
// Linda

Nja,jag var nog inte riktigt tydlig där,luzernet ger jag inte till alla hästarna för att sänka proteininnehållet,det får en av alla våra hästar som är lite fångbenägen eftersom vårt hösilage är lite finstråigt och jag vill ge honom lite mer massa att tugga på.Därför ersätter jag en del av grovfodergivan med luzern åt honom.

Varför ger du inte 2 kg bra halm för att öka grovfoder mängden?? Hästar blir inte bukiga av en liten mängd halm...

Bra halm finns inte att tillgå här.De som säljer halm gör det i storbal som ligger ute hela vintern och är halvblöt.Inte alls tjänligt som foder tycker jag.

Aha!Knäppa foderrådgivare de har på lantmännen då.:mad:
Har gett honom luzern sedan i våras för att jag blev rekommenderad det där,det skulle vara så bra för honom eftersom vårt hö(som vi gav under vår/sommar)var alldeles för finstråigt.(ängshö typ)
Luzernet trodde jag ökade energimängden och inte proteinet,ger det istället för kraftfoder åt den minsta ponnyn.

Ja, det var knasigt..kanske blivit nån missuppfattning. Lucern är jättebra att ge istället för tex spannmål till fånghästar, men orsakerna till att man ger kraftfoder eller lucern överhuvudtaget är om höet har lågt proteininnehåll, eller om man har en häst med jättehöga behov så den inte kan äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sina behov. Men det är inte farligt att ge för mkt protein genom grovfoder, som även lucern räknas som, men det är ju lite onödigt och dyrt nu när du har typ perfetkt hösilage och hästen får i sig allt den behöver. Nästa gång kanske du får dåligt med protein i hösilaget, och då är ju lucern ett bra alternativ. Vill du ändå ge nåt i krubban när de andra får kan du ju pyttsa i nån morot och istället ge mkt hösilage, ponnyn är nog lika glad för det. :)

Varför skulle man vara livrädd för Kraffts färdigfoder?

Mvh

Tora

Det var inte så jag menade.

Om man läser så står det MER i meningen också.
Jag anser inte att man ska vara livrädd för kraffts färdigfoder.

// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 618
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka