För mycket protein i hösilaget?

skjona

Trådstartare
Har i dagarna fått analysen för vårt eget hösilage,det verkar mycket bra ,några mineraler förutom selen behöver jag ju inte komplettera med.....;)
Inte heller något egentligen kraftfoder behövs förutom till tävling då jag toppar dem lite med extra Krafft Sport.
Ger dem även foderjäst för magen,E vitamin med Selen och Microbalans.

Men nu undrar jag vad gör man åt att proteinhalten blir alldeles för hög?
Måste ju ge 6-8 kilo för att täcka grovfoder behovet?Kompletterar med lite hackad luzern redan nu med något kilo,men vill att de ska hålla magen igång Är detta ett vanligt bekymmer?

Sv: För mycket protein i hösilaget?

Man måste ju veta din analys för att kunna svara på frågor.
Förstår inte varför du "toppar" med krafft sport till tävling. Hästar kan inte ladda med kolhydrater och liknande som människor kan inför en prestation utan det är långsiktig foderplanering endast som gäller hästar.

Om du ligger högt i protein så ska du skippa krafft sport, lusern och foderjäst. Högt protein från grovfoder är sällan något problem. Det enda som händer om det är extremt högt är att hästen dricker och kissar lite mer, med lite mer amoniakdoft.

Varför ger du lucern? Det blir ju bara ännu mer protein.

Protein från grovfoder är inte skadligt, men skippa allt kraftfoder de behöver ju inte mer protein eller?

Vore enklare om du skriver ut värdena på ditt hösilage.

Förstår inte heller varför du ger extra lucern om du tycker att proteinhalten är för hög? Hur mycket protein är det i höet? Som sagt, protein från grovfoder gör ingen skada. Vad är kvoten mellan protein och energi?

Har en av hästarna som haft problem med fång,därför ger jag honom mindre hösilage och ersätter med luzern istället.Tycker mej se i foderstatprogrammet att det får ner proteinmängden?
Foderjästen som jag ger för magen och pälsen ger så pass lite tillskott av protein att det är försumbart med avseende på den nytta den gör.
Ska skriva ut värdena i kväll,just nu är jag på jobbbet...
Toppar med Krafft gör jag för att få ut mer energi,tre dagar innan tävling ungefär sedan drar jag ner igen.

Har en av hästarna som haft problem med fång,därför ger jag honom mindre hösilage och ersätter med luzern istället.Tycker mej se i foderstatprogrammet att det får ner proteinmängden?
Foderjästen som jag ger för magen och pälsen ger så pass lite tillskott av protein att det är försumbart med avseende på den nytta den gör.
Ska skriva ut värdena i kväll,just nu är jag på jobbbet...
Toppar med Krafft gör jag för att få ut mer energi,tre dagar innan tävling ungefär sedan drar jag ner igen.

Oj, Har du ett grovfoder som har avsevärt mer smältbart råprotein än Lusern som brukar ha mellan 120-150 SMRP i de som säljs i Sverige i påsar)? Det var som attan! Om det stämmer skulle man önska sig tips från den bonden.

Om 3 dagars toppning med kraftfoder - om det rör sig om någon dl stärkelse är det försumbart men om du plötsligt ger 500 gr eller mer av stärkelse kan du nog riskera att hästen tappar stinget dag 3 eftersom bakteriefloran då kan ha blivit instabil. HH

Ska kolla i kväll när jag kommer hem vilka halter av SMRP det rör sej om.
Men om jag vill åt energin bara innan tävling och håller koll på bakterierna i magen med foderjäst och Microbalans,skulle det vara fel att toppa med Krafft då?Har blivit rådd av foderrådgivare att göra så.
Skulle jag hellre ge ren olja kanske?

Nej,det vet jag mycket väl att protein inte ger fång,följer med noga i debatten om fång därför vet jag också att det finns rekommendationer att ge hackad luzern åt hästar i riskzoon.
Vårat hösilage är så fina strån och jag vill att han ska få mer massa att tugga på.

HeJ!

All form av nytt foder som ges påverkar tarmfloran, även om man samtidigt stoppar i hästen mikrobalans eller liknande. Olja skulle också påverka, men på annat ställe- hästar behöver tillvänjning till det med är jag rädd. Besvärliga djur- helt enkelt.

Jag hade nog bytt foderrådgivare. Annars.. Har du högt protein behöver du som övriga sagt, inte ge lucern, som ju är ett "proteinfoder" (så att säja). Däremot lyckades jag komma på för några veckor sen att det är ju typ lika mycket energi i 1 kg lucern som i 1 kg havre/krafft...

/ Lavinia, som ser fram emot hövärdena

Ska kolla i kväll när jag kommer hem vilka halter av SMRP det rör sej om.
Men om jag vill åt energin bara innan tävling och håller koll på bakterierna i magen med foderjäst och Microbalans,skulle det vara fel att toppa med Krafft då?Har blivit rådd av foderrådgivare att göra så.
Skulle jag hellre ge ren olja kanske?

Enligt Cecilia Muller foderforskare på SLU så är det helt verkningslöst att toppa eller ladda en häst några dagar innan tävling för det går inte. Hästen fungerar inte som människan och kan lagra upp energi så.

Det enda du åstadkommer är en eventuell obalans i magen p g a ojämn foderstat.

Ge betfor o skippa kraftfodret.
Bra för tarmarna, ger fibrer, bra för prestationen, tillför mer energi.
// Linda

O.K.här kommer värdena då.

Torr substans 62.5%
Råprotein 123g/kg S
Smältbart råprotein 84g/kgTs
Omsättningsbar energi 10.6MJ/kg Ts

Råprotein 76.9g/kg foder
SMRP 53g/kg Foder
OE 6.7MJ/kg foder
Kalcium 6.2g/kg TS
Fosfor 3.4g/kg TS
Magnesium 1.4g/kg Ts
Kalium 26.6g/kg Ts

Riktigt så är det inte ang betfor och snabba kolhydrater, men man kan lätt tro det då det är en produkt av sockerbetor. MEN, Betfor innehåller ca 25 % socker (dvs snabb energi) och resten av energin är i "långsammare form". Betfor kan hellre liknas som ett bra fiberrikt grovfoder, då betfor kan ersätta grovfoder.

Men varför krångla till det? Du har ett jättebra hösilage ju, varför ger du lucern? Kvoten smrp/energi är knappt 8, ingen mening med att höja den med lucern. Lucernet ger ju bara mer protein, men lika mkt att tugga och hålla igång magen med som motsvarande mängd ts i form av hösilage. Om jag vore du skulle jag ge hela behovet i form av hösilage, möjligen lägga till eller byta en mindre mängd mot kraftfoder om du vill ge selen via färdigfoder, eller bara ge nåt att blanda ut mineraler i. Och inte hålla på och ändra fram och tillbaka före tävling, utan ha en kontinuerlig och bra foderstat som funkar hela säsongen. :)

Mmm,du kanske har rätt!I alla händelser så blir det ju billigast....
har varit lite bekymrad över att det höga proteininnehållet skulle vara skadligt på något sätt.

det var inte märkvärdigt högt proteininnehåll, var glad att du har fått tag på ett så bra hösilage!

Mmm,du kanske har rätt!I alla händelser så blir det ju billigast....
har varit lite bekymrad över att det höga proteininnehållet skulle vara skadligt på något sätt.

Jag håller med de andra som har svarat. Dessutom verkar det som om du har gjort fel någonstans när du räknar om du får det till att du sänkerproteinmängden genom att byta ut en del av ensilaget mot lusern.

Nja,jag var nog inte riktigt tydlig där,luzernet ger jag inte till alla hästarna för att sänka proteininnehållet,det får en av alla våra hästar som är lite fångbenägen eftersom vårt hösilage är lite finstråigt och jag vill ge honom lite mer massa att tugga på.Därför ersätter jag en del av grovfodergivan med luzern åt honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 618
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka