För mycket på tygeln..

P

_Pandora_

Skulle vilja ha så mycket tips om hur jag ska göra för att få min häst att inte gå så mycket på frambenen, om ni förstår vad jag menar. Gå viserligen "på tygeln" men vad hjälper det när hon då inte går fram för skänkeln. Är desutom lite klantig på fötterna, snubblar då och då till, kan det bero på att hon går för mycket på framdelen?

Snälla, jag behöver alla tips och kanske ridövningar jag kan få för att försöka lösa problemet.

Mvh _Pandora_ :)

Sv: För mycket på tygeln..

Hur gammal är hästen?
För att få upp hästen från bogarna krävs års av träning på samling i olika grader. Att få hästen att bära sig bättre på bakbenen.

Att hon snubblar mycket kan bero på olika saker, antingen att ..
hon är halt eller har ont ngnstans
hon inte är skodd på rätt sätt, t.ex. för långa tår fram

Om hästen inte går fram för skänkeln handlar det mycket om lydnad. Kanske är det du som ryttare som hela tiden sitter med handbromsen i så hästen inte vågar gå fram och ta för sig ?

Ditt inlägg är lite rörigt men jag försökte iaf ..

Steg 1 är att hästen ALLTID ska gå fram. Strunta i huvudet helt tills hästen förstår och lyder skänkeln direkt.

Kyras ABC är suverän. Boken finns på bibblan.

Det är lätt hänt när dem inte går fram ordentligt att man råkar sitta och trycka med skänkeln nästan hela tiden utan att man tänker på det.
Framåtbjudning är det viktigaste, sen kan man ta de andra delarna tycker jag, så om du tex skrittar på långa tyglar så skänklar du till en gång och får du inte reaktion då så får du ta i ordentligt nästa gång. Hellre kicka till en gång så de travar fram några steg och då berömma massor tycker jag än att behöva trycka och trycka.

Så här gjorde jag på en ponny jag hade för några år sedan och där blev det verkligen skillnad, hon blev både piggare men framför allt mycket kvickare i reaktionen. När jag skänklade förstod hon att det var fram direkt som gällde.

Snubblande kan vara lite otäckt, för man vill ju inte att de ska stå på näsan. Men att rida ut mycket, där hästen blir tvungen att titta och tänka lite själv var den ska sätta fötterna är nog bra. Rida ut hjälper ju också framåtbjudningen, speciellt om man har en till med så de kan busa lite ihop. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 541
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar