För mycket MJ för lite SMRP, hur gör jag?

clovergirl

Trådstartare
Analysen lyder:

TS: 71
smrp: 30
mj: 7,5

Får i dagsläget 7 kg hö, 1 kg gain racehorse mix. Även 3 dl betfor :)
Väger 450 kg.
Lättfödd, tävlar mycket, mycket muskler.

Lägger på sig lätt och att ha för mycket energi är då inte så lämpligt.

Testat att lägga in olika sorters foder men får samma svar hur jag än gör.

För mycket mj för lite protein.

Så tips på hur jag ska göra? Att byta hösilage är inte aktuellt..

Sv: För mycket MJ för lite SMRP, hur gör jag?

Hö plus Krafft Muskel eller potatisprotein. DEt som cahs förslår ger mera energi som du inte behöver.

Ja räknade på hackad lucern men det funkar inte det heller, alla andra värden är bra förutom mj som kraschar genom taket med lucernen.

Så potatisproteinet är som som låter då, bara protein? Hur ska jag då få tag i det, och hur får jag tag i värdena? Är det ok att ha högt mj om proteinet väger upp det?

Behöver all hjälp jag kan få ;)

Säger också potatisprotein(ja rent proteintillskott) och om du inte får tag på det, Krafft Muskel.

Om du inte vill kladda med potatisprotein, alla hästar är långt ifrån förtjusta i det så finns alltid soja.

Är foderstaten ok sen om jag får upp balansen i foderstaten?

Det är omöjligt att svara på.

Du måste räkna på mineralerna så att behoven är uppfyllda och kvoterna okej, förutom att själva behoven av MJ och protein ska täckas.
Det finns olika foderstatsprogram online du kan använda för detta om du inte kan räkna själv.

Att fråga om individuella foderstater strider mot forumreglerna, det enda du kan få svar på är rent allmänt som här tex tips på proteinmedel om man måste få upp proteinet osv.

Tillägg, såg nu att det verkar som du räknar i program redan, om du har knappat in mineralerna så ser du ju vad som saknas där också och kan lägga till lämpliga tillskott.

Krafft muskel innehåller en hel del potatisprotein om jag minns rätt, behövs inte många
Hundra gram som komplement. Antar att rachorsemix inte ligger så högt i protein. Jag hade prioriterat större grovfodergiva.

All energi hon behöver kommer från endast 6 kilo hö! Så det jag borde tillsätta är protein och alla dom andra mineralerna, suck. Hästen fungerar i nuläget, ska kanske bara köra på det jag ger henne nu ändå.

Räkna med att hon kommer att tappa sina muskler om hon får för lite protein. Hon kommer att bryta ner sin egen muskulatur.
Jag ger Krafft muskel till min lättfödda val.
Ville inte ge soja och rent potatisprotein tror jag inte han äter.
Man kan försöka hitta bryggerijäst också.
// Linda

Ska åka ner till vår foderbutik idag och höra om dom har potatisprotein. Har dom det kan dom säkert svara på mina frågor, återkommer ;)

Soja är nu inköpt och räknar på det men det saknas fortfarande en del protein (40g), trots 3 dl med soja.
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

Det jag försöker inbilla mig nu är att alla andra hästar i stallet ser fina och välmusklade ut, även min. Så kanske inte ska stirra mig blind på siffrorna?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka