för mycket helosan

B

BeastieBabe

finns det något sådant? dvs man har på helosan på ALLA sår, kala fläckar och sådant som finns på hela hästen.. helosanet används ca 5 ggr i veckan på nya saker på hästen..

så huden kan inte bli känslig om man mjukar upp för mkt på hud som inte behöver salva. så när man slutar kan hästen få skavsår?

så är det juh med läppbalsam för oss.. börjar man så kan man inte sluta, då får man torra och spruckna läppar..

*funderingar*

Man smörjer ju inte där hästen har hår (antar jag?)
så det tror jag knappast ska vara någon fara.

Vet iofs inte hur det skulle bli om man tex smörjer in mulen tex varje dag och sen slutar. Men tror knappast att det skulle bli något knas. Har inte provat :)

nej.. menade mer att en häst fick ett minimalt skavsår på nosryggen, detta behandlades med helosan även fast det var helt utläkt (dock inget hår på den kala fläcken)..
men bör man behandla det sådär tills det har växt ut hår? helosan på varje dag?

Beror väl på vad man själv tycker.
Tror inte det är skadligt, men jag skulle nog inte göra det. Kanske någon gång då och då.

mm själv tycker jag att hästar läker bäst själva, sålänge det inte är ett infekterat sår..
rent vatten hjälper bra i de flesta fall..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 471
Senast: Sel
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross