För mycket fosfor?

Druvan

Trådstartare
Enligt höanalys får våra hästar i sig all protein och energi dom behöver med enbart hö (15 kg), behöver alltså inte ge krafftfoder. MEN foderstaten innehåller på tok för mycket fosfor, hamnar på balansnivån 740 % med hippocampus program :crazy:. Hur gör man då? Hur viktigt är det på vuxna hästar?

Sv: För mycket fosfor?

Är 15 kg precis vad som behövs för energi och proteinbehovet?
Vad är det för kvot protein/energi?
Fosforöverskott är ok för hästen i måttlig mängd men det är inte bra för miljön däremot så självklart ska man undvika det.
Prova minska högivan och ersätt med annat grovfoder. Lusern är kalciumrikt men har mindre fosfor tex.

Har inte så bra koll på detta med kvoter, använder hippocampus program :o. Men med 15 kg täcker jag energiprovet precis, och liiite överskott på protein. Litet underskott på kalcium.

Om jag ger 3 kg hö per dag hamnar jag på en rimlig fosformängd enligt programmet :angel:.

det är som jag uppfattat det balansen mellam kalcium och fosfor som är det viktiga, inte hur mkt det är av varje. dvs har du för mkt fosfor får du ge hästen kalk eller ett foder som innehåller mer kalcium.

Ja, som det ser ut skulle jag behöva hälla ca 2 kg kalk i krubban varje dag :angel:. Hästarna lär väl knappast äta ren kalk (ger ju inget kraftfoder att dölja det med). Kan man blanda kalk i vattnet??

nej du måste nog blanda i mat.. kalk smakar inte gott:p

kan du byta några kg mot lusern? det innehåller ganska mkt kalk.

Visst ska det vara mer kalcium än fosfor? Exakt hur mycket mer kalcium än fosfor? Om jag ger 550 gram kalk och blandar ut det med 0.3 kg betfor så blir det mer kalcium än fosfor :idea:

Visst ska det vara mer kalcium än fosfor? Exakt hur mycket mer kalcium än fosfor? Om jag ger 550 gram kalk och blandar ut det med 0.3 kg betfor så blir det mer kalcium än fosfor :idea:

Det låter snarare som det blivit fel någonstans... Om jag var du skulle jag kolla igenom mina hövärden noga och göra om analysen.
½ kg kalk låter inte rimligt.

Vad har du för kalcium och fosforvärden i höt?

Om man struntar i mineralerna- vad får det för följder? För en vuxen häst? Har fodrat med detta hö i flera år utan analys (gjorde en analys nu för att en av hästarna har fång och vill ha koll på vad hon stoppar sig) :angel:.

Om man struntar i mineralerna- vad får det för följder? För en vuxen häst? Har fodrat med detta hö i flera år utan analys (gjorde en analys nu för att en av hästarna har fång och vill ha koll på vad hon stoppar sig) :angel:.

Låter verkligen som att du antingen fått fel värden på analysen eller skrivit in fel värden i foderprogrammet. Fosforhalten i hö brukar i stort sett alltid vara lägre än kalciumhalten.

Du skriver även att du fodrat med detta hö i flera år...:eek: Hur gammalt är höet egentligen?
Förhoppningsvis menar du väl att det är hö från samma bonde, eller samma marker? Inte att höet är flera år gammalt...
eller?

Menade inte samma hö-skörd, utan att jag alltid fodrar med hö från samma äng.

Enligt analysen är kalciumhalten 1,0 och fosforhalten 8,0. Kan dom ha kastat om siffror eller nåt?

Senast ändrad:

Menade inte samma hö-skörd, utan att jag alltid fodrar med hö från samma äng.

Misstänkte att det var det du menade...

Men för att återgå till ursprungsfrågan - jag tror som sagt att det blivit något knas med Hippocampusprogrammet (vet fler som varit med om det), eller att du matat in tokiga värden.

Hm, undrar om dom kastat om siffror. Står så här:
kalcium 6,7 g/kg TS och 1,0 g/kg foder.
Fosfor: 1,8 g/kg TS och 8,0 g/kg foder.

De siffror som anger per kg TS låter mer rimliga.
De andra stämmer ju inte alls om de per kg TS stämmer..

Några riktlinjer:
Dela protein med energi = ska bli ca 6.
Dela kalcium med fosfor = ska bli minst 1,2.

Förmodligen har du en otroligt dålig kalcium/fosfor kvot.
Minska högivan och ersätt med några kilo lusern är mitt tips.

Jag citerar:
"För att veta om och i så fall i vilka mängder vallfodret behöver kompletteras med makromineraler så krävs en grovfoderanalys. Denna ger svar på den ungefärliga mängden kalcium, fosfor, magnesium och kalium i vallfodret. Mineraltillskott är dyra och det är varken bra för miljön, hästen eller din plånbok att överutfodra med dessa. Framförallt är det viktigt att inte överutfodra med fosfor som vid då stör upptaget av kalcium samt bidrar till fosforläckage i naturen med övergödning som följd.

Kalcium och fosfor:
Dessa mineralämnen är de hästen har störst behov av och balansen mellan dem är viktig eftersom de starkt påverkar varandra. Får hästen för mycket P i förhållande till Ca sjunker kalciumets smältbarhet och en Ca-brist kan därmed uppstå trots att Ca-behovet är täckt. För mycket Ca i förhållande till P är däremot inte lika kritiskt. Hästen utsöndrar då överskottet av Ca med urinen och P-upptaget påverkas inte
Källa: http://www.unisus.se/mineraler.html

Det hade varit bra, för då kanske jag kan fortsätta fodra glatt med enbart hö :D.

Detta med att man sparar pengar på att göra analys stämmer verkligen. har alltid fodrat med kraftfoder "för säkerhets skull" (speciellt proteintillskott), och gör en årlig vinst på minst 6000 kr om det visar sig att hästarna klarar sig på enbart hö :o

Hm, undrar om dom kastat om siffror. Står så här:
kalcium 6,7 g/kg TS och 1,0 g/kg foder.
Fosfor: 1,8 g/kg TS och 8,0 g/kg foder.

Om g/kg ts stämmer är alltså innehållet per kg foder:
Ca: 8 g
P: 2 g
Prova räkna på det ;)

Om det är hö på 84% ts nu alltså...

Förmodligen har du en otroligt dålig kalcium/fosfor kvot.
Minska högivan och ersätt med några kilo lusern är mitt tips.

Vad beror egentligen en dålig mineralkvot på? Att ängarna är felaktigt skötta? Jag köper av en f.d. kobonde som numera bara slår åt hästägare. Tror inte han gör speciellt mycket åt ängarna, eftersom vi fritids-hästägare brukar vilja ha magert/sämre hö..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka