För mycket fosfor?

Sv: För mycket fosfor?

Vad beror egentligen en dålig mineralkvot på? Att ängarna är felaktigt skötta? Jag köper av en f.d. kobonde som numera bara slår åt hästägare. Tror inte han gör speciellt mycket åt ängarna, eftersom vi fritids-hästägare brukar vilja ha magert/sämre hö..

Jag är inte så insatt men tror det har att göra med dels skötseln. Dels väder och dels "jordkvalitet"...

Måste vara en tryckfelsnisse som varit framme i analyssvaret! Det kan ju aldrig vara mer per kg foder än vad det är per kg torrsubstans. Kan du inte kontakta analysföretaget? Kvoten mellan kalcium och fosfor samt den dagliga mängden är oerhört viktig för skelettets hållfasthet.

Hm, undrar om dom kastat om siffror. Står så här:
kalcium 6,7 g/kg TS och 1,0 g/kg foder.
Fosfor: 1,8 g/kg TS och 8,0 g/kg foder.

De där siffrorna är ju helt obegripliga och inte ens möjliga. Kalcium 6,7 g i TS blir visserligen ca 8 g per kilo i hö med 84% TS men sen spelar det ingen roll om man kastar om de andra siffrorna för 1 g per kg TS blir 1,19 och det stämmer ju inte med något som står där. Om inte analysföretaget på ett tydligt och trovärdigt sätt kan ge dig nya korrekta siffror så skulle jag begära att få en ny analys. Du har ju betalat för att få just dessa siffror och då de uppenbart är felaktiga så ska du reklamera tycker jag!

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka