mumrikan
Trådstartare
Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge halm som grovfoder (lucernhö finns inte nu under regnsäsongen och eftersom regnen kom tidigt hann ingen köpa för att lagra) och majs, vetekli, sojamjöl och havre som kraftfoder. Havre och sojamjöl är ganska dyrt så det är därför jag vill ge majs. Hästen är ganska tunn så jag vill ge kli för att han ska bli rundare.
Problemet är som sagt att hur jag än gör så blir det ett överskott av fosfor eller ett underskott av kalcium, vilket ju gör att hästen kan få kalkbrist.
Har en liten fundering på att ge krossade äggskal vilket veterinärer här rekommenderar till hundar med kalkbrist. Men det är ganska mycket jobb att tvätta och krossa äggskalen så om det går att göra foderstat utan detta är det ju bäst. Om jag ska ha med äggskalen, hur mycket bör jag ge då?
Med en foderstat på 8 kg halm, 1,5 kg havre, 1,5 kg majs, 1 kg vetekli och 0,5 kg sojamjöl blir det så här:
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 7.2 44.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 78.4 92.5 17.9 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 470.7 506.0 7.5 OK
Ca 30.6 28.4 - 7.3 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 19.6 30.6 55.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P 1.6 0.9 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 11.8 17.0 44.5 OK
Se 1.0 0.2 - 79.5 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
Tilldelad mängd grovfoder KG : 8.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 7.2
Problemet är som sagt att hur jag än gör så blir det ett överskott av fosfor eller ett underskott av kalcium, vilket ju gör att hästen kan få kalkbrist.
Har en liten fundering på att ge krossade äggskal vilket veterinärer här rekommenderar till hundar med kalkbrist. Men det är ganska mycket jobb att tvätta och krossa äggskalen så om det går att göra foderstat utan detta är det ju bäst. Om jag ska ha med äggskalen, hur mycket bör jag ge då?
Med en foderstat på 8 kg halm, 1,5 kg havre, 1,5 kg majs, 1 kg vetekli och 0,5 kg sojamjöl blir det så här:
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 7.2 44.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 78.4 92.5 17.9 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 470.7 506.0 7.5 OK
Ca 30.6 28.4 - 7.3 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 19.6 30.6 55.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P 1.6 0.9 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 11.8 17.0 44.5 OK
Se 1.0 0.2 - 79.5 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
Tilldelad mängd grovfoder KG : 8.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 7.2
Senast ändrad: