För mycket flugspray?

S

Stinat

Jag har alltid trott att det bara är att spraya på lite flugspray när man är hos sin häst, tex före ridning och några sprut innan hagen igen. Men så läste jag på flaskan nu och där stod att man skulle tvätta hästen ren, sen spraya ordentligt och sen bara fylla på lite men sen ska det räcka i 2 veckor! WHat?

Flugor och mygg är ju på hela tiden, jag tyker så synd om hästarna :( Man kan ju tänka sig själv, och tex ute när en geting vägrar flyga vidare, hästen blir ju galen men ska liksom uppföra sig och är fast i mitt grepp så att säga. Hade det varit jag hade jag ju sprungit iväg.. Ja ni förstår vad jag menar, men hur mycket sprayar ni??

Sv: För mycket flugspray?

Jag antar att jag har köpt samma, åsså kommer jag inte i håg namnet:crazy:
Stor svart flaska, jag sprayar efter behov, dvs morgon och kväll just nu !

Hej från Hambo

Den svarta flaskan Ultra Shield använder många, räcker i upp till 14 dagar om hästen inte utsätts för allt för mycket vatten och svett. Då måste man spraya oftare.
Ultra Shield är bekämpningsklass 3, samma som Switch så man bör inte spraya allt för ofta.

Andra flugmedel är oftast sånna man kan spraya flera gånger om dagen, så köp sån istället om du vill spraya oftare.

Om flugorna och annat flygfä är på hästen när den har medlet på sig så är den väl helt enkelt inte speciellt bra.
Vill du spraya ofta så välj ett medel som inte har långtidsverkan.

Den svarta flaskan Ultra Shield använder många, räcker i upp till 14 dagar om hästen inte utsätts för allt för mycket vatten och svett. Då måste man spraya oftare.
Ultra Shield är bekämpningsklass 3, samma som Switch så man bör inte spraya allt för ofta.

Andra flugmedel är oftast sånna man kan spraya flera gånger om dagen, så köp sån istället om du vill spraya oftare.

Sorbe har helt rätt ang. Ultrashield. Det är jätteviktigt att veta vad det är man sprayar, detta medel är som sagt väldigt starkt, och man ska därmed tex. inte heller switcha sin häst OCH använda detta medel samtidigt.

medlet lägger sig precis som switch i hudfettet på hästen och stannar därmed kvar över en längre tid, varför man inte ska spraya det varje dag.

*KL* Det man ska tänka på är att verkligen applicera så mycket US som det står, och borsta in det efteråt. Om man bara sprayar litegrann och sen släpper ut, får man inte alls lika mkt verksamt medel, och effekten blir sämre.

Dock så jag tycker inte US funkar sådär jättebra, annat än mot fästingar, men det tycker jag inte switch gör heller.

Sen var gränsen går är svårt att säga, man kan ju under förutsättning att man drar ner lite på det man häller på ryggen spraya på switch på utsatta partier. Men gäller ju ha koll påhur mycket det blir.

Personligen tycker jag att om det finns behov att spraya ofta, ofta så är det bättre med insektstäcke i hagen. I kombination med valfri spray.

Jag använder också ultra shield, och sprayar väl hästarna en gång/vecka ungefär. Men efter de blivit sprayade borstar jag alltid "in" det med samma borste varje gång, vilket resulterar i att borsten har lite medel i sig den med.
Om jag tycker någon behöver lite mellan tillfällena kan jag fukta borsten lite med vattenspray och borsta de områden jag tycker behöver.
Det verkar ge resultat!

Det är en stor svart flaksa, minns inte heller men tycker jag känner igen ultra shield. Men jag frå väl fråga ägaren då hur hon brukar göra. Men tycker ni kan småspreja lite med den flaskan om man nu inte gjort det ordentlige efter tvätt och sen borstat in det ordentligt? Men vad man än använder så lär ju lite flugor och sånt va runt hästen ändå? Hästen står alltid o viftar med svansen och småkickar mot flugorna som särskilt är runt bakbenen o magen. I hagen har han flughuva men inte täcke.

usch ultrashield sprayar jag endast på väggarna, köpte en flaska men sen läste jag etiketten..... flugorna dör som ja, flugor, när dom får medlet på sig. känns verkligen inte bra att använda på hästarna! och man får spraya mkt oftare än var 14 dag om det öht ska ha någon effekt, dvs hästen och du får betydligt större mängd gift på er än vad som är godkänd av kemikalieinspektionen. om man även använder switch blir det ju ännu värre....

köp ett flugtäcke till din häst istället för att dränka honom i gifter. jag använder flugtäcken och huvor, på benen och under magen har jag prob hästdeo. helt naturligt och giftfritt, och väl så effektivt som us och andra giftsprayer. huden är vårt största organ och den absorberar det vi smörjer och sprayar på den.

*kl*

ultrashield är det enda som funkar hos mig. Men jag hade missat det där med att inte använda switch och US samtidigt. Det har jag gjort på min tyvärr. Men det var för två veckor sedan och ingen negativ reaktion än sålänge iaf.

Och ultrashield har funkat :bow: på min hittills!!! :love: Sprayar på med ca 1½ veckas mellanrum, om det inte regnar kraftigt. Tycker den funkar toppen :D

usch ultrashield sprayar jag endast på väggarna, köpte en flaska men sen läste jag etiketten..... flugorna dör som ja, flugor, när dom får medlet på sig. känns verkligen inte bra att använda på hästarna! och man får spraya mkt oftare än var 14 dag om det öht ska ha någon effekt, dvs hästen och du får betydligt större mängd gift på er än vad som är godkänd av kemikalieinspektionen. om man även använder switch blir det ju ännu värre....

Jag har försökt spraya flugor och andra insekter med US för att få död på dom men inte lyckats :(

Om jag förstått det rätt funkar det väl som switch, insekterna dör när dom biter hästen? Eller har jag uppfattat det hela helt fel? :o

Jag sprayar ca var 10-11 dag och det funkar alldeles toppen, på min häst. Men sådant beror ju på individ, omgivning och insekter :)

du kanske missat då :p

jag sprayar flugor som sitter på väggen och dom dör DIREKT.

Jag har försökt spraya flugor och andra insekter med US för att få död på dom men inte lyckats :(

Om jag förstått det rätt funkar det väl som switch, insekterna dör när dom biter hästen? Eller har jag uppfattat det hela helt fel? :o

Jag sprayar ca var 10-11 dag och det funkar alldeles toppen, på min häst. Men sådant beror ju på individ, omgivning och insekter :)

Ja du har fattat fel : )
Insekterna tycker inte det är smakligt att bitas ö.h.t med det medlet på : )
aldrig vart med om att de dör direkt av att sprayas. Men låter bli hästen gör de.

Ja du har fattat fel : )
Insekterna tycker inte det är smakligt att bitas ö.h.t med det medlet på : )
aldrig vart med om att de dör direkt av att sprayas. Men låter bli hästen gör de.

Ja, det borde ju rimligtvis stämma eftersom flugfäna låter bli pållen. Undrar hur jag tänkte där :o

kl

Angående US så första flaskan jag köpte funka verkligen bra och när man spraya i luften när det var mygg och knott så dog dom direkt. Men andra flaskan jag köpte var inte starkare än typ Renons och frågan är om jag fick en dålig laddning eller om de innan var så starkt så de tvingades göra det svagare av EU som flera andra medel som innehåller citronella.

Första flaskan så var inte hästen biten alls efter att följa vad som stod på flaskan. Medans andra så var hon biten trots spraya 2 gånger i veckan så fick köra med skillingaryd på utsatta områden

Liknande trådar

Hästvård Jo, en sak som jag tänkt på ett tag. Jag använder alltid pälsglans på min häst innan ridning. Men nu när det är sommar så kan dom...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: clubman
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 588
Senast: nimbo4ever
·
Övr. Djur Hej alla kaninälskare! Vi har kaninerna i en syrénberså för att de ska syddas mot regn och värme. Det är optimalt på alla punkter...
2
Svar
29
· Visningar
5 086
Senast: Zanuzzi
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka