för mycket energi

sweep

Trådstartare
Om det blir för mycket enerigi i foderstaten. Är enda "risken" tjock häst?

Har fått analysen på stallets hösilage nu och jag gillar inte riktigt den för jag anser att det blir för mycket energi men får inte ordning på det alls så funderar på att fortsätta ge fodret som jag gör nu men vill veta vad jag riskerar så att säga..

Får han bara 10 kg hösilage så blir det precis OK på protein men "Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen." på energin.. Men jag vill inte ge bara hösilage för då kommer han bli rätt arg när alla andra får kraftfoder och inte han..

står såhär på energin
behov 71.5
tilldelat 89.0
balans 24.4

och proteinet
behov 429.3
tilldelat 430.0
balans 0.2

Sv: för mycket energi

ja han kommer bli fet om du inte rider mer, det är ju ganska stort energiöverskott.
Byt ut lite av hösilaget mot lusernpellets, så får han något som skramlar i krubban när de andra får, samtidigt som du kommer upp i protein och ner i energi. Du får räkna på vad som ser vettigt ut.

har räknat på 30 min skritt och 30 min trav/galopp och mer än det kommer jag inte rida.

jag vill ha lusern, betfor och något torrt (just nu får han groov 125) för jag vill inte ge blöt mat vid alla mål då det får stå i xx antal timmar då och det känns inte så nyttigt.. (vill ha lusern och betfor för jag tycker att det är snäll mat och han äter dåligt med hö ibland vintertid)

Om jag ger 0.5 kg lusern och 9 kg hösilage så blir det ändå för mycket energi (17,9% balans) och mindre än 0.5 kg blir svårt att dela upp på 3 tycker jag :/

Han har fått sen augusti: 1½ liter lusern (ca 1 kg tror jag det blir), 1 liter betfor (tror det väger 0.4kg) och 3 dl groov 125 (0.2kg) för det var det han fått före betet och under betet

ser just nu ut såhär
31772130.jpg

31772132.jpg

och såg ut såhär före betet
31161157.jpg

varför måste du promt ha 3 fodersorter utöver höet? det är väl klart att det blir svårt att komma ner i energi då, om du vilket vad det verkar, har ett bra hö näringsmässigt.

det viktiga om du vill ge "kraft" är väl att ngt skramlar i krubban, dvs det räcker väl med vad som helst, lite morötter om inte annat.

Behöver du öht ge något utöver hösilaget då? Täcker hösilagegivan behovet av smrp så behövs ju inte lusern etc.

om du måste ge nåt torrt foder så finns ju krafft muskel, innehåller mkt protein, eller alfa. Sen kan du ge så mkt lusern som behövs för att kompensera den proteinbrist som blir när du ska få till rätt energivärde. Betfor lär du inte behöva..

varför måste du promt ha 3 fodersorter utöver höet? det är väl klart att det blir svårt att komma ner i energi då, om du vilket vad det verkar, har ett bra hö näringsmässigt.

det viktiga om du vill ge "kraft" är väl att ngt skramlar i krubban, dvs det räcker väl med vad som helst, lite morötter om inte annat.

jag måste inte ge 3 olika men jag tycker om lusern för att det är grovfoder och när attack slutar äta höt på vintern så är det bra att kunna öka på lusernet (ibland under vinter tid så tycker attack att hö blir oätligt och äter kanske 7-8 kg och äter i vanliga fall 10-11)
Och betfor gillar jag bara för att det också är snäll mat och god mat men det är inget "måste"
och grooven har jag gett för att jag inte tycker att det är okej att ha maten i blöt i över ett dygn så då har han fått lite på em för att han ska få nått

Behöver du öht ge något utöver hösilaget då? Täcker hösilagegivan behovet av smrp så behövs ju inte lusern etc.

nej men det blir ju 24% över på energi och 0,2% på protein när jag ger bara hö och det var ju inte bra. (om jag gav 10kg)

Och det är 13 andra hästar i stallet där alla får kraftfoder och då blir det lite elakt att låta min stå och titta på.. speciellt när han redan är arg på andra hästar vid mat.. då lär han ju inte bli trevligare

jag tror inte att dom har den på våran fodersäljare men kan väl ta in men så lockande att betala 350-400kr för lite krafftfoder är det inte direkt

Minimera kraftfoder och lusern, ge hö och ge lusern om/när det behövs. Betfor hade jag skippat eftersom det innehåller onödigt mycket socker, likaså Grooven (varför kraftfoder om det inte behövs?).

Vill du ge krubbskrammel finns ju alltid morötter.

Lite knapplån.... Vad 17 har hänt med höet på senare år, när det nästan överallt talas om högt energi och lågt protein med problem därefter....Jag hade aldrig tjocka hästar förut och dom åt så mycket hö dom ville. De två-tre senaste åren har åtminstone en av dom fått stora vällevnadsproblem, fång och fet. Så vad har hänt...? Har gödslingen förändrats, används andra grässorter, har det hänt något med våra jordar, väderleken? Ja, vad....? Om det beror på sånt som kan påverkas så hoppas jag att det ställs tillrätta igen. Det har blivit så bekymmersamt å svårt att få till en vettig foderstat så ibland vill man bara ge upp...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 851
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 787
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka