För mycket energi? :S

S

smultronfot

Vårat hö inehåller för mycket energi.
Enligt hippocampus så skall han äta 6-7kg hö om dagen.
8 kg är ok men de saknas andra vitaminer och annat.

Här är värderna:

Ts 84%
MJ 8,4 mj/kg foder
smältbart råprotein 49/g kg foder
Ca 1,9 g/kg foder
P 1,4 g/kg foder
Mg 0,8 g/kg foder
K 11,7 g/kg foder

alltså förlite kalcium, magnesium och fosfor.

eller näe, de är väl bara att ge ett mineralfoder?
för att täcka de behoven?

Ska jag måsta köpa ett hö med mindre energi att komplettera med?
aaah, jag blir ruinerad.

Sv: För mycket energi? :S

jag kom just p[ en sak, de h'r r'knas v'l som en enskild foderstat.

Mg behovet ar 11,5 och han far 26,6 ar de alldeles for mycket?

samma sak>
Ca behovet ar 29,3 och han far 47,9 ar de skadligt?

Han fodras med chevinal plus och kraft bla miner.

Om jag inte blandar de tva sa blir det for lite selen.

Snalla snabb hjalp!!

tack för tips, jag har nu fått ordning på allt förutom fosfor.

Den är för låg.
Allt annat är i balans och nu vet jag inte hur jag ska pyssla mer.

Behov 19,1 Tilldelat 17,6.
Funkar de att lämna de så eller är de påtok för lågt?

finns väl nått som heter fosforbalans tror jag, kvoten mellan ca och P ska ju vara 1.2 -1.8 max 3.
Ja höt innehöll mkt enegi var typ dubbelt så mkt som vi hade i vårt hösilage förra året men nästan samma proteinmängd. Kan du inte få tag på något annat hö ??

Fosfor, med litet inslag av magnesium, säljs på Granngården bl a. Lätt att dosera.

Det gör, enligt SLU:s foderstatsberäkningsprogram på sajten Hippocampus, inte något om hästen får för mycket kalk, så länge fosforbehovet är tillgodosett. :)

Vi slår vårat eget hö och de känns ganska dumt att byta då vi äntligen har så de räcker till oss själva.

Vad blir kvoten i min foderstat då?
Jag har beräknat allt med hjälp av hippocampus.
Jag fick tips om vetekli med då måste jag förmodligen ändra massa andra fodermedel eftersom de innehåller mer energi.

alltså måste jag få dit mer fosfor. hmm..
Men hur mycket fosfor inehåller de samt magnesium?
Har redan mycket magnesium men inte önodligt mycket.

Någon som vet värderna på vetekli då?

hittade föresten en sak.

ca/p står de är de kvoten? den var iallfall ok enligt hippocampus.
Ca/P behov 1.5 tilldelat 1.8

Funkar min foderstat då? :D

din Ca/P kvot fungerar ju iaf, sen är det svårt att säga om det nadra eftersom jag inte vet vad du har för häst. Men är man med och fodrar med ögat oxå och håller koll så borde dety ju funka :)

tack för svar! :)
Han är en 6 årig varmblodstravare som nu är ridhäst. 158-160 cm mkh.
Rids ca 1h/dag.
Väger väl mellan 450-500kg. Är inte alls säker.
Om han väger 450 så funkar ju allt men om han skulle väga närmare 500 så blir både protein, energi och fosfor för lite. Men den säger ändå att Ca/P kvoten är Ok. även fast båda blir lite för låg.
Vad kan hända om de blir förlite fosfor? Hur märker man de på hästen alltså?
Äsch måste ut och mäta.
Kanske funkar att lägga på ett kg hö om inte Mj rusar iväg och pr blir alldeles för låg.

han hade tydligen ca 180-190 nånting runt om. haha mottbandet gick bara till 150 så de var bara att mäta ungefär.
Så han väger ca 460-503 kg. Dock är han lite sommartjock just nu också. Så de blir nog bäst med 450 som jag ska räkna på eller?

Om jag nu fått ihop allt så ska han alltså äta:
8 kg hö
0,8 kg kornkross
0,2 kg luzern
0,1 kg betfor
25 ml chevinal plus
120g krafft miner blå

Hur många dl är 0,2 kg luzern?

Men shiet!! Nu har jag vägt hur mycket 0,8 kg kornkross egentligen är!! Han kommer alltså äta nästan 2 liter kornkross om dagen.
Tidigare har vi hållit oss på ca knappt 1 + musli då har jag inte haft analys men.

När blir de för mycket kornkross? När blir de skadligt?

Senast ändrad av en moderator:

Hmm låter som mitt varmblod typ tror oxå han hade typ 180 runt, har för mej att han skulle ligga på typ 80 mJ och 500 SmRp fast låg på typ 120 mj och 900 SmRp i vintras och under våren.
vet inte exakt på kornkrossen men är väl max 0,4 kg stärkelse/100kg häst och utfodringstillfälle. Så 0.8 kg kornkross tror jag inte är så farligt, men kan ju ge det mer utspritt är enkalre för hästen att bryta ner stärklesen då. Undrar bara varför du ger både betfor,kornkross och lusern ?

aahh, jag blir galen.
Jag skulle gärna vilja öka grovfodergivan ett kg men då blir de alldeles förlite fosfor om jag ska dra ned ordentligt på kornkross och luzern. -20% ca. Fast ca/p kvoten är fortfarande ok.

Funderar på att ta bort betfor använder de mest för att han älskar sin betfor.
Ger luzern för proteinens skull, har försökt pyssla runt men om jag bara använder luzern så blir de ok med protein men förlite Mj.
Om jag bara använder korn så blir de ok med energi men inte med protein.
Om jag ökar höet så blir de på tok förlite fosfor, förlite protein men lagomt med energi.

Men då borde ju inte kornkrossen vara ok. Såg nu att om jag endast har kornkross så blir ca också förlite.

Senast ändrad av en moderator:

han hade tydligen ca 180-190 nånting runt om. haha mottbandet gick bara till 150 så de var bara att mäta ungefär.
Så han väger ca 460-503 kg. Dock är han lite sommartjock just nu också. Så de blir nog bäst med 450 som jag ska räkna på eller?

Om jag nu fått ihop allt så ska han alltså äta:
8 kg hö
0,8 kg kornkross
0,2 kg luzern
0,1 kg betfor
25 ml chevinal plus
120g krafft miner blå

Hur många dl är 0,2 kg luzern?
Jag använder mig gärna av hippocampus som en miniräknare så att säga. Jag går inte efter deras "varningar" då de inte funkar ihop med mina hästar. Mitt hö förra året var väldigt likt i värde som ditt. Jag grundade med hö på ett ungefär som jag tyckte var lagom (11 kilo till varmblodet och 7 respektive 5 kilo till ponnysarna. Sedan lade jag till lucern för att få upp energi/protein-kvoten. Varmblodet stannade på 11 kilo hö, 1,5 kilo lucern-pellets och 1/2 kilo fibergi bas (ungefär som havre i värde). Varmblodet är normalfödd och väger ca 550 kilo

okej hmm tog mej friheten att räkan lite på din foderstat... på hippocampus, räkande då med kraffts produkter vet inte vad du använder men är det jag använder iaf. Då blev det 10 kg hö, 120 g mineraler (miner blå) och sen 0.8 kg lusern (pellets eller hackad strå).
Då får du OK på allting räkande på 500 kg räkande 500 på min och han är 156 cm.
Kan pm länken till foderstaten om du vill...

tack, gör de.
Frågan är bara om jag får i honom 10 kg.
Brukar vara 9 på sin höjd.

tack, gör de.
Frågan är bara om jag får i honom 10 kg.
Brukar vara 9 på sin höjd.
Då byter du ut något kilo eller två mot lucernpellets i motsvarande energimängd (proteinet blir högre men det gör ingenting) som du blöter upp och blandar med lite betfor som du sade att han gillade. Då får du en god mängd grovfoder men ändå inte så stor volym som han inte orkar/vill äta upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 351
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit