För mycket energi i foderstaten.

Sanette

Trådstartare
Jag håller på att gör en foderstat till mitt 6 månaders föl som snart ska skiljas från stoet. Men hur jag än vänder och vrider på foderstaten så får jag för mycket energi (mj). Kan hästen ta skada av det? Finns det något foder som ni kan rekommendera? Jag behöver ett mycket protein rikt foder.
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: För mycket energi i foderstaten.

Det är inte farligt, det som kan hända om hästen får för mkt energi är att den blir tjock;)

Proteinrika är ju bla Krafft pluss grön 200g smrp, krafft protein 330 och "värstingen" soja ca 390.

Fick reda på av en foderrådgivare att det var viktigt att energi och protein ska vara lika mycket för stora, om du tex har 50% för mycket energi så bör du ha lika mycket protein. Är hästen fint i hull så gör det ingenting att energi och protein är för höga. Allt detta enligt utbildad foderrådgivare.

Fick reda på av en foderrådgivare att det var viktigt att energi och protein ska vara lika mycket för stora, om du tex har 50% för mycket energi så bör du ha lika mycket protein. Är hästen fint i hull så gör det ingenting att energi och protein är för höga. Allt detta enligt utbildad foderrådgivare.

Ja, det har jag också för mig att jag hört. Men om jag ska få upp proteinet lika mycket som energin så får jag ge massor av kraftfoder och det är ju inte jättebra. Vårt hö innehåller 42g smältbart råprotein/ kg foder. Och när jag har täckt proteinet så får jag alldeles för mycket energi.

Senast ändrad:

DU måste välja kraftfoder som innehåller HÖGRE halt av protein än det du valt nu, om du ska kunna få ihop en bra balanserad foderstat till föl. Tro mig, jag har räknat och räknat och räknat i många år...
Nämnda Krafftprodukter (Pluss Grön och Protein) är faktiskt det bästa marknaden har att erbjuda på den punkten, för alla andra proteintäta fodermedel jag har kunnat hitta har haft alldeles för hög halt av soja = begränsar hur mycket man kan ge.

Har bara ett problem om jag måste välja produkter från kr**ft är att fölet vägrar att äta det.:( De enda fodret jag lyckats få i henne är Mus**ng foder och havre.

Jag använder Salsa X-tramix till mitt föl (7mån), en smarrig müssli som hon äter med god aptit, klämmer lätt i sig 3 kg av den utan problem (matvrak när det serveras müsli)
Den ligger på en kvot på 12 så den är hyffsat proteinrik, (120smpr), nu har jag iofs bättre värden på mitt hö men till det passar det perfekt i alla fall. Hela innehållet finns på deras hemsida
www.salsafoder.se

Ett tips, om du inte får ordning på foderstaten ändå, är att byta ut en del av höet mot lucernhack. Eller en del av kraftfodret också, för den delen.
Nu är jag inte jättehaj på föls ämnesomsättning, så ni härdade gamla avlare får gärna rätta mig om jag förbisett något i mitt resonemang :bow:

Har bara ett problem om jag måste välja produkter från kr**ft är att fölet vägrar att äta det.:( De enda fodret jag lyckats få i henne är Mus**ng foder och havre.
DÅ bör du försöka hitta det mest proteinrika foder så går att hitta som inte är Kraffts. (man FÅR skriva ut det! behövs inga ***!!)
Prova t.ex fölmüsli från Dodson och Horrell eller någon annan tilvlerkares fölfoder.

Jag använder Salsa X-tramix till mitt föl (7mån), en smarrig müssli som hon äter med god aptit, klämmer lätt i sig 3 kg av den utan problem (matvrak när det serveras müsli)
Den ligger på en kvot på 12 så den är hyffsat proteinrik, (120smpr), nu har jag iofs bättre värden på mitt hö men till det passar det perfekt i alla fall. Hela innehållet finns på deras hemsida
www.salsafoder.se

Okej! Vad kostar en säck?

DÅ bör du försöka hitta det mest proteinrika foder så går att hitta som inte är Kraffts. (man FÅR skriva ut det! behövs inga ***!!)
Prova t.ex fölmüsli från Dodson och Horrell eller någon annan tilvlerkares fölfoder.

Jag funderar på hippo alfa och mustang protein + Ska även kolla doson och horrell. Har för mig att de är rätt så dyra bara.:(

Här kostar en säck 135:- och den affären är inte direkt kända för att vara superbilliga.

D&H s foalmix och Salsa X-tramix har i stort sett samma innehåll (På foalmixen anges de engelska siffrorna som omräknat blir i stort sett samma som Salsa) Det som skiljer mest är högre MJ i D & H vilket ju inte blir rätt i detta fallet. Dessutom har de alldeles för högt Selen innehåll av någon anledning. Och den är MKT dyrare än Salsa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar