För mycket begärt? (långt..)

H

Hillabilly

Jag har en treåring som jag har haft sedan slutet av augusti. Hon kommer från Holland och var inkörd och inriden när jag fick henne, fast väldigt tunn och utan muskler.
Hon är bestämd och var ganska bufflig i början, vilket jag har lyckats arbeta bort.
Hon har även blivit mycket rundare och fått en hel del muskler, jag har redan fått gå upp två storlekar på framvalvet på hennes sadel.
Jag vill ju helst rida henne i skog och mark för att bygga upp henne på rätt sätt, inte nöta på henne för mycket i paddocken.
Jag har lett runt henne på alla möjliga vägar och nu går hon villigt med mig överallt, vilket inte var fallet i början. Sedan har hon fått gå med annan häst framför sig vilket har gått bra. Problemet är att jag inte har möjlighet att få ridsällskap mer än max en gång i veckan och hon blir väldigt osäker vid uteritt när vi rider själva, ibland vill hon inte gå alls. Jag vill ju att jag ska kunna rida henne varannan dag…
Jag har försökt med att leda henne för att sedan rida hem och det har gått bra tills igår, då satte hon av i full galopp hemåt och bockade och hade sig så att jag verkligen fick kämpa för att sitta kvar. Jag tappade bägge stigbyglarna… Men till slut fick jag stopp på henne efter en och en halv km, antagligen för att hon inte orkade uppför en jättebrant backe. Jag var ganska omtumlad och chockad, men ledde henne ändå tillbaka till stället där hon började skena och satt upp och red hemåt igen, denna gång i skritt.
Vad jag undrar nu är, är det att kräva för mycket av en treåring att det ska gå att rida ut själv? Vad kan man göra istället i så fall? Om inte, hur tränar man detta bäst, och säkrast?
Många frågor, men hoppas någon har synpunkter och tips.
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

om hon kommer inriden och klar som 3 åring och du haft henne så få månader så skulle jag aldrig ha planer på att rida hästen så mycket. Hur mycket är hon riden i Holland egentligen? Hon behöver kanske total vila ett antal månader. det är ganska mycket att rida en treåring varannan dag tycker jag.

Mitt råd är håll inte på och utsätt dig för att ta ut den i skogen när det inte funkar och hon är osäker där. det verkar inte som det är en bra situation varken för dig eller henne. ge hästen ordentlig vila, alternativt gör annat med henne, du kan tömköra i padocken tex nån dag i veckan, gå promenad en annan, och rida ut med sällskap en tredje. osv.
som jag ser det vinner du ingenting genom att försöka lösa det med att leda ut och rida hem osv. om hästen är så osäker att det inte funkar späder du bara på situationen och beteendet varje gång det händer.
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Enligt min tränare (AR) så är uteridning perfekt för hennes muskelansättning, hon behöver just muskler. Och jag har inte pressat henne med uteridningen, har endast provat ensam 3 gånger, ej längre turer. Kanske fem gånger med annan häst, vilket gått jättebra. Varannan dag säger även de som vet är bra för unghästar som växer, jag har ju inte tänkt rida timslånga turer.
Och jag har som sagt promenerat, tömkört, longerat, i början max 5 min, nu är vi uppe i 20 min-pass.
Men jag vill kunna rida henne mer (kortare turer).
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Tömkört i skogen? Superbra annars för då lär de sig gå fram utan matte bredvid. Blev stor skillnad när jag testade med min 2-årsvalack i helgen första gången och jag brukar ändå leda honom vid höften i vanliga fal eftersom jag vill ha mer egen bjudning i honom (mkt ängslig i början).

Annars som ett rakt svar på din fråga "är det för mkt begärt att en treåring ska går att rida ut själv i skogen" så säger jag NEJ! Men det är väl för att jag inte har ngn bana hemma och tycker det är MKT mer naturligt att rida dem i skogen än på bana. Jag testar mkt hellre nya saker i skogen redan från början (dvs sitta upp, trava första gången, lära svänga, galoppera första gången) osv. Men jag är trygg i skogen och därför så brukar hästarna vara vettiga där oxå.

Vad exakt är problemet när ni rider ut då? Att hon stannar o inte vill gå? Eller är hon allmänt seg och inte går fram?

På "fegishästar" rider jag hellst själv (har jag sällskap blir de alltid fegare och vågar bara gå bakom den andra hästen) och fegar de så travar jag. Lättare att få fram dem då. När de bjuder i traven bryter jag av och är noga med att bibehålla en rask marsch. Annars trav igen, eller galopp eller vad de nu gör när man smackar på dem, ALDRIG ngn broms innan de går fram och _bjuder_ fram oavsett gångart! Och ingen nämnvärd tygelkontakt förrän de stadigt bjuder fram själva och går i rätt tempo.
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Nej, hon är inte feg eller seg, utan hon bara bestämmer sig vid ett ställe, att hit men inte längre...
Jag vet inte om det är lämpligt att tömköra henne ifall hon får för sig att vända och galoppera hem, då har jag ju ingen chans att stoppa detta :eek:
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Det låter ju jobbigt. Sådant beteende vill man ju helst ta bort direkt så man slipper dras med det resten av livet. Men löser du det inte där och då så kommer du ju få mkt mkt mer problem nästa gång. Jag väljer mitt tillfälle då/där jag är så säker som jag kan bli på att jag kommer vinna och provocerar lite. Sedan slipper man oftats de problemen längre fram.

Det enda som är lämpligt är situationer då du känner dig trygg. För min del så tycker jag att jag har grymt mkt kraft att parrera när jag tömkör så jag känner mig trygg. 2-åringen tömkörd med ledare i ridhus två gånger (oxå de enda två gångerna han styrdes med bett, aldrig använt bettet innan) på körkurs tog jag ut själv i skogen på en väg han gått början två gången som handhäst. Han stog endel på två ben när vi vände hemåt och han inte ville stå still så länge som jag brukar kräva att han gör. Jag oroade mig inte ett dyft utan tyckte det var himla smidigt att kunna parrera en bra bit bakom utan att riskera ngt. Men känner man sig INTE säker i sådana situationer och litar på att man kan klara ut det (klart det alltid kan gå fel men mer vana ger ju säkrare hantering) så ska man heller inte utsätta varesig sin häst eller sig själv för det.

Så att du "inte har en chans" tycker jag är lite fel tankesätt. Möjligtvis så är du inte tillräckligt kvick när hon gör ngt så hon hinner få upp farten hemåt men du kan hindra henne långt innan det händer ngt. Men som sagt, känner du att du inte klarar ut det så gör det inte! Då blir det bara mer problem.

Det är bara lite sorgligt när man börjar förknippa "skogen" med farligheter. Det är svårt att själv "vänja om".
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Enligt min tränare (AR) så är uteridning perfekt för hennes muskelansättning, hon behöver just muskler. Och jag har inte pressat henne med uteridningen, har endast provat ensam 3 gånger, ej längre turer. Kanske fem gånger med annan häst, vilket gått jättebra. Varannan dag säger även de som vet är bra för unghästar som växer, jag har ju inte tänkt rida timslånga turer.
Och jag har som sagt promenerat, tömkört, longerat, i början max 5 min, nu är vi uppe i 20 min-pass.
Men jag vill kunna rida henne mer (kortare turer).


ja alla har vi olika teorier och metoder, själv är jag inte ute efter att muskelbygga på en så ung häst annat än i den bemärkelsen att den givetvis ska stärka sig att bära ryttare.
det är inte fråga om att du pressar för mycket, det är inte det jag kommenterat i mitt svar. Men en så ung häst behöver många vilopauser, lika mycket psykisk vila som fysisk. visst kan du rida varannan dag om du avväger arbetet noga. men om du är osäker på hur mycket hon gått i holland, så kanske det är bra att skynda långsamt.
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Jo, jag förstår din tanke, jag kan ibland lägga in flera dagar vila emellan för att hon ska få smälta intrycken.

Jag har planerat att lägga in en längre vila när det blir fruset i marken och mina träningsmöjligheter minskar, jag har inget ridhus.

Jag tänkte jag ska börja med mer NH-träning igen för att få hennes tillit ännu mer. Vi har gått igenom alla steg med fantastiska resultat men det går ju inte att göra det för ofta.

Och tack alla för de goda råden!!:bow:
 
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Jag är, som vanligt, inne på Mackans linje.

Nu vet inte jag när din häst kom till sverige, men du beskriver henne som om det ändå var i år, det här med att hon tunnade ur.

Då skulle hon antagligen ha behövt en månads vila för att klara omställningen riktigt bra. Hon är ju dessutom väldigt ung.

Vi kan väl gissa att någon månads semester när hon kom in i landet fick hon inte, eftersom hon skulle säljas. Sen bör hon dessutom ha ridits in i början på året, plus inkörningen. Bara det är en pärs.

Din häst har gjort vad hon ska i år och för ett bra tag framöver, om jag var du skulle jag tveklös ställa av din häst, och bara låta den vara häst i minst en månad.
Den är ju bara tre, du hinner rida henne och du hinner lära henne en massa saker senare, tro mig.
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket begärt? (långt..)

Jag har också en 3-åring. Dock har jag haft henne sen hon var nyfödd så jag vet vad jag kan begära av henne.

Som många andra här säger så är det alldeles för mkt begärt att rida en 3-åring varannan dag. Det du har hört är troligtvis att man kan träna musklerna varannan dag men inte mer för att musklerna behöver få vila.
Jag har tränat ungefär såhär:

Måndag: uteritt
Tisdag:tömkörning/annat arbete från marken
Onsdag:vila
Torsdag:ridning i paddock
Fredag:vila
Lördag:det alternativet jag inte gjorde på tisdagen
Söndag:vila

Så jag har bara ridit 2dagar i veckan och det tycker jag räcker. Nu kommer jag dock att rida 3 dagar i veckan under november men det handlar nästan uteslutande om skritt. Detta gör jag för att vi ska lära in en sak för sen vilar hon hela december, och januari kommer jag ägna åt skritt ute i skogen mestadels.

Däremot ska du absolut kunna begära av din häst att ni ska kunna vara ute själva. Som någon annan föreslog så tömkör gärna ute. Ta med någon de första gångerna så att du ser att det fungerar. Be din medhjälpare att först hålla i tränset och sen bara gå bredvid och till slut sakta dra sig bakåt mot dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 048
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp