för mycket avmaskningsmedel till liten häst!

M

Mithra

hjälp...:eek: :eek: :eek:
skulle avmaska minishettisfölet med bimectin, för 100 kg, och ställde in den, men sedan lossnade den man ställer in på, och han fick hela sprutan, för 600 kg!
Kan det hända något, vad isåfall? Typiskt att det skulle vara just på denna mini mini hästen och inte på de andra större.
Är det skadligt på något sätt för honom, maskarna lär väl dö iallafall.. men det ska ju inte vara på hans hälsas bekostnad.

Sv: för mycket avmaskningsmedel till liten häst!

Eftersom ingen har svarat, skulle jag iallafall rekommendera att ringa och prata med en vet, om du inte har gjort det. Det är en stor dos och en liten häst, dessutom ett föl. Det vore ju dumt att råka ut för förgiftning, magsår eller liknande om det går att göra något förebyggande. Jag har ingen aning om hur farligt det är, men jag skulle definitivt kolla upp det.

Överdosering
Milda, övergående symtom (nedsatt pupillreflex samt depression) har observerats vid en högre dos på 1,8 mg/kg (9 gånger den rekommenderade dosen).
Andra symtom som observerats vid högre doser ivermektin inkluderar mydriasis, ataxi, tremor, stupor, koma och dödsfall. De mindre allvarliga symtomen har varit övergående. Ingen antidot har identifierats, men symtomatisk behandling kan vara fördelaktig.

KÄLLA: Fass Djur

Det är klart att det inte är bra. Det är inte bra med avmaskning någonsin för hästens mag och tarmflora, men misstag händer och jag kan bara rekommendera att ge hästen fil för att återställa bakteriefloran i magen. Vill den inte äta det så prova med betfor eller om du har möjlighet, spruta i det direkt i munnen som med avmaskningen. Till denna lilla häst kan du nog nöja dej med en halvliter fil. Men får du i den något alls får du vara nöjd för många hästar gillar inte fil!

Jag ger alltid full spruta, både till föl o shettisen, har aldrig hänt nåt.

Jag antar att detär Noromectin du gav den?

Dom j*vla sprutorna kan jag bli TOKIG på.:devil:
Snurrgrejen ändrar sig JÄMT, och man doserar fel.

tack för alla svar..
det var bimectin jag gav, har aldrig använt det innan, utan ivomecen, och jag satte fast snurrgrejen ordentligt, :mad: men sen när jag tryckte in pastan så lossnade den, hrmm... visst är det trist, man vill ju kunna lita på doseringarna.
jaja, han verkar pigg och som vanligt!
Har gett honom lite fil, ( inte alls uppskattat), enligt vetrinären skulle det inte vara någon fara att överdosera, även om det var så här mycket,
brukar alltid också ge full spruta till fölen men det är ju halvblodsfölen, de vägen lite mer, så himla typiskt att det skulle vara just han! minifölingen!!

På en kurs jag förut gick, så ställde en deltagare frågan om man kunde överdosera maskmedel till häst.
Veterinären som just då föreläste för oss, hon sa att maskmedel är kanske farligt om man överdoserar det 21 ggr den rekommenderade dosen. Under det i dos händer inget farligt alls.

Beror på vilket medel man använder!
Försök inte 21 ggr med cydectin!!
Ivomec od ger oftast inga symtom vid 5 ggr o lättare vid 9 ggr.
Inte särskilt smart sagt av vet.
PL

peter_lundin skrev:
Beror på vilket medel man använder!
Försök inte 21 ggr med cydectin!!
Vad händer? *nyfiken* Vilka symptom kan komma? Dödsfall? Vad är det som gör cydectin så farligt och inte ivomec? *inser att hon har alldeles för dålig kunskap om avmaskning* :o

//Alice - nyfiken i en strut

Är detta cydectin ett nytt medel?
För det var några år sedan veterinären i fråga sa det.
Hon jobbade fö på Strömsholms stordjursavdelning...

En fråga till dig som vet: Har det hänt i Sverige att ngn häst fått hjärtstillestånd för att man "blandat" maskmedel med Ivermectin och lugnande medel som sprutas?
Med lugnande medel menar jag sådant där "knock out" medel som veterinärer får ge och finns att köpa på svenskt apotek.

Att jag frågar beror på att jag anlitar en norsk klinikveterinär som kollar min hästs tänder. Och sist jag var hos henne, då frågade hon innan hon sprutade honom med lugnande om jag avmaskat nyss. Vilket jag hade, för jag har aldrig hört talas om att man inte kan kombinera lugnande och vissa maskmedel!:o

Som tur är så är pålle en sansad individ när han behandlas, så han fick sin tandvård utan lugnande.

ja det undrar jag med, minns för några år sedan när vi skulle ge plegicil , ( då kunde man ge det själv) och det var oralt, men det fick man inte ge eftersom hästen nyligen var avmaskad med icomec, ( för just ivermectinen´)

kopparberg skrev:
Hon jobbade fö på Strömsholms stordjursavdelning...

Dessvärre vet jag minst en veterinär (också en hon, kanske samma?) på Strömsholm som inte var medveten om att blodmaskarna kan massuppvakna och orska kolik... Det är inte riktigt det stället jag vänder mig till med parasit- eller avmaskningsfrågor.

Liknande trådar

• Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
26 177
Senast: Görel
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama