För mkt protein??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 940
H

Havregryn

Har nyss fått höanalysen från nya stallet, har alltid använt mig av Hippsocampus på internet..

Nu blir jag förvirrad, vad ska man göra åt saken om man har för mkt protein? Endast höet har jag lagt in, inge kraftfoder är alltså beräknat.

Sv: För mkt protein??

Överskott från grovfoder är inget att oroa sig över, men du behöver nog inget kraftfoder att komplettera med. Sen finns det vissa individer som inte funkar på högre kvoter, men det märker du. Det är ju inte farligt om man säger så.

okey då kan jag juh pusta ut. Men då en liten bifråga, hästen har tidigare gått på en ganska så stor mängd havre för att "hålla sig pigg". Havre var min ide att lägga in som vanligt, men nu funkar juh inte de pga. proteinet i höet, blir tok för mkt.

VAd finns de för alternativ?

Vårat hösilage har också för högt värde av både protein och energi, så jag behöver inte ge henne något krafftfoder alls.
Hon får bara mineraler (som täcker behovet av selen o magnetsium) blandat med morötter.

Du sa väl att du räknade på hippocampus?

Där skriver du ju i hästens storlek, vikt, ras, arbete osv.
På så sätt räknas det ut hur mycket energi hästen behöver.

När du sedan fyller i värderna på ditt grovfoder samt hur mycket utav det hästen får, ser du ifall det täcker energibehovet.

Jag tycker du måste skilja på rörelse-energi ("hålla sig pigg") och dietisk energi (kalorier och då MJ i foderstatsberäkningen). Vi behöver alla energi för att orka röra oss - men dra inte resonemanget för långt. Inte fasen ger du hästen energi genom att ge för mycket MJ, du själv går inte på McDonalds och käkar fett för att bli pigg ;) ... (gravt förenklat).

Alltså, ge hästen det den behöver. En bra balans i näringsintaget, kombinerat med lagom arbetsbelastning (arbetsglädje vill vi ha!) och god miljö i stall och hagar. Det bör du komma långt på.

Testa utan havre och se vad som händer. Behövs mera energi, så finns ren sådan i olja t ex - och då utan att öka protein-intaget. Finns många trådar på forumet om detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka