för mkt hö

J

jumanji

En tjej i vårt stall har fått för sig att hennes häst är för tunn:confused: Det är en ridtravare med enligt mig och flera andra i stallet "normalt hull". Hästen får 5kg morgon, 3kg lunch 5 kg em och 7kg på kvällen:eek:
Vad tror ni hon gör med allt hö?? jo trampar omkring allt i boxen förståss så det blir ett elände för hennes matte att mocka och hon slänger allt hö som hästen har trampat runt, en del av höet går ju faktiskt att skrapa ihop och lägga tillbaka i hö-hörnet eller. Hästen är ca 165 cm hög och som sagt i fint hull, hon får dessutom div annat foder, i mängder- kanske leder till fång vad vet jag.
Hon verkar inte förstå/vilja förstå. Hur ska man göra med en sån tjej tips?
Jumanji

Sv: för mkt hö

Det är väl jättebra att hästen har fri tillgång på hö? Jag ser inte riktigt problemet, mer än att det blir lite svinn (det hästen trampar runt.)
Hästen är ju i normalt hull, så vad finns att klaga på?

En häst är gjord för att äta mesta delen av dygnet, så fri tillgång till grovfoder är att rekommendera om man har möjlighet till det anser jag. Undantag finns ju alltid, hästar som lider av fetma tex kankse man måste hålla igen lite på;)

Däremot kanske det är onödigt med stora mängder kraftfoder som du även nämner, men det går inte att svara på heller. Det beror helt på grovfodrets värden, kanske behöver hästen kraftfodret också för att få i sig rätt mängd energi och protein. Eller för att balansera dessa två?

Fråga ägaren kanske?

tror inte att man kan göra så mycket. Försök få henne att inse att ger man hästen så mycket mat och den inte äter upp så behöver den inte så mycket. Säg åt henne att läsa böcker i ämnet

Oj, det låter inte så bra. Lika svårt att få någon att dra ner maten som att få någon att ge mer mat.
Men om hästen inte äter allt utan tampar runt det i boxen. Så säg då att det är det som hästen inte orkar äta upp. Jätte bra med fri tillgång men hon behöver ju inte hö att strö boxen med. Är det hon själv som köper höet, måste bli dyrt i längden.
Hon har igen höanalys som hon kan be någon titta på och få hjälp med vad hästen behöver för foder och hur mycket.

Kommer inte på något mer tips.
Lycka till

Jag hade låtit henne hållas..

Att hästen har tillgång till mer hö än den äter upp är ingen katastrof. Om hon betalar för sitt hö så är det ju hennes ensak hur mycket hon vill göra av med som strömedel...

Jag skulle inte göra ett dugg. Hästen är ju i normalt hull enligt dig och flera andra i stallet. Föresten hur mycket "tisslas och tasslas" det i stallet om denna tjej? Kanske lite tråkigt i så fall för henne ;) :)
Och beträffande de andra fodersorterna som kunde ge fång - vad är det för foder och hur mycket? Varför tror du hästen kan få fång? Du har inte någonstans beskrivit hästen som het och svårhanterlig så kanske det är lagom?

Om höet är hennes eget så får hon ju själv ta kostnaden och om det är gemensamt hö så får väl stallägaren prata med henne om att kanske sätta upp hönät eller nåt.

Tjejen tycker att hästen är för tunn säger du. Den är kanske lite tunn över ryggen men välfödd i övrigt? Höet är kanske proteinfattigt så lite lucern skulle hjälpa?

Senast ändrad av en moderator:

Jag får kanske tänka om:angel: istället se det som positivt att hästen inte får för lite foder, synd bara om stallägaren som betalar höet:smirk: han tar inte extra för att man ger x antal kg hö
jumanji

säg åt henne att ha hönät eller någon form utav hölåda så det inte blir hö överallt..
och om hon tycker hästen är tunn så finns ju lusern att ge..

Jag får kanske tänka om:angel: istället se det som positivt att hästen inte får för lite foder, synd bara om stallägaren som betalar höet:smirk: han tar inte extra för att man ger x antal kg hö
jumanji

Jag kan nog tycka att det är lite slöseri med hö om man låter det bli så nedtrampat och stallägaren borde kanske be ägaren att fixa hönät eller nån låda som "sweep" föreslog. Hade det varit ägarens eget hö så hade det varit en annan sak.

Men reagerar inte stallägaren då?

Jo stallägaren har börjat reagera, den här hästen är relativt nyinflyttad och han trodde nog att hon automatiskt skulle minska höransonen när hon märkte att stoet inte åt upp utan mest drog omkring med det, men nu efter 3 veckor så tror jag att han kommer att ta tag i problemet, kanske hönät skulle funka, ägaren packar ju ändå ikeapåsar med höet och då kan hon ju lika gärna packa hönät:idea:
jumanji

Ja i sånt fall, när det ingår hö i stallhyran, kan man kanske inte SLÖSA med det så. Hade vart annat om det var hon själv som betala för det.
Stallägaren kanske skulle sätta upp en MAX mängd/dag? Anpassat per häst kanske... (kan ju bli fel annars om man har olika stora hästar i stallet).
När jag hyrt stallplats har det oftast funnits en maxmängd som ingick i hyran och sedan fick man betala mer om man ville fodra med mera.

Det hjälper ju inte hennes "tunna" häst att ge den mer än vad den äter upp heller. Hon får ge så mycket som den ÄTER UPP och i övrigt fodra upp med kraftfoder eller gärna lusern.

Var väll en något onödig ransonering från tjejens sida iochme datt allting inte går åt. Hönätt eller hölåda elelr liknande är väldigt bra för hästar som gärna drar runt hö å sedan inte vill äta upp det som är runtdraget å ner trampat. Min dam som jag hade förut var sådan, drygt att mocka å hålla på så jag införskaffade hö nätt å drog bort 1/2 kilo åt gången för att se vart någonstans hon började äta upp allt hö hon fick.

Det e ju kannon med fri tillgång men slöseri är ju totalt onödigt å jag tror inte det e många hästar som får i sig 20 kilo per dygn + krafftfoder.

Jag kan inte se att detta är ett problem mer än för tjejens plånbok. Hästen äter det den kan och behöver.

Det är stallägaren som betalar inte tjejen.

Ok, det är en helt annan sak. Snäll stallägare tydligen som ställer upp på det. Och rik!

hon har börjat med hönät nu:idea: och det funkar, hönätet är tomt på morgonen, bra va!
jumanji

Jo fast stallägaren ville ju ha en förändring. Tjejen hade precis flyttat ditt. Han skulle ta tag i det om det inte blev några förändringar.

Kannon *tummen upp* är det fortfarande lika mycket hö som ges? Isåfall kanske hästen är lika kräsen som min var :D

En häst har ett tuggbehov på ca 18 timmar per dygn. Man kan aldrig ge för mycket hö. Att skaffa hönät är ingen bra lösning eftersom rörelsmönstret som hästen använder med ett hönät gör att överanstränger vissa muskler i nacken. Den drar ut höet åt sidan om man hänger nätet högt och det finns risk att den fastnar om det sitter för lågt. Låt hästen äta från marken. Samla ihop det som går att återanvända och ge det igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka