För mkt foder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare snicksnack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 141
S

snicksnack

Jag blir tokig har en tjej som e inhyrd m sin häst. Hur mkt ska man lägga sej i vad hon ger sin häst??
Hon vill att hästen ska ha 12 kg hö, 3,5 kg havre, 1 kg groov
Hästen rids normalt, lite uteritter, dressyrträning, longering + nån dags skritt o vila.

Tillsaken hör att hästen har JÄTTE galliga ben

Sv: För mkt foder

Jag tycker att detta låter mycket....:crazy:

Min valack blir väldigt gallig av foder med havre i....så det kan mycket väl ha sin orsak där....

Dock vet jag inte hur denna häst ser ut i övrigt, men om den är så tunn att den behöver så mycket mat skulle jag rekomendeta lucern eller annat foder....

Vad säger hon när du påpekar detta?

//Domino_s

Det undrar jag med.. En i stallet jag stod i förut gav sin häst sjuuukt mycket mat!

Hon fick 4 kg Krafft Sport, 1 kg betfor, vitlök, biotin och nu det sista fick hon även nån olja för tävlingshästar. Plus 12 (?) kg hö. Till saken hör att hästen rids max en gång varannan månad.. Om ägaren har tid alltså. :mad:

Borde det inte räknas som vanvård att ge en häst för mycket mat också? Tyvärr har jag ingen aning om hur du kan hjälpa hästen.. Sånt kan ju vara svårt att prata om, det är ju ofta en känslig fråga. :crazy:

Jag blir tokig har en tjej som e inhyrd m sin häst. Hur mkt ska man lägga sej i vad hon ger sin häst??
Hästen rids normalt, lite uteritter, dressyrträning, longering + nån dags skritt o vila.

De galliga benen tyder visserligen på att något är fel, förmodligen för stor del kraftfoder (all havre?) men annars om hästen behöver detta för att hålla hullet så är det inget fel i det (är hästen i normalt hull på detta så behöver den uppenbarligen så mycket näring).

12kg hö ser jag absolut inget fel på! Bara bra ju mer grovfoder man kan ge. Det kan man ge hur mycket som helst av om bara hästen inte blir överviktig!
Det kan vara låga värden i grovfodret och i så fall kan detta vara anledningen till att hästen får en hel del kraftfoder. En annan anledning kan vara att hästen inte vill äta MER grovfoder än dessa 12kg men att den behöver mer näring för att hålla hullet och då måste ägaren istället ge den det i form av kraftfoder som hästen hellre äter av.
Så är det med många svårfödda fullblod t ex.

Det undrar jag med.. En i stallet jag stod i förut gav sin häst sjuuukt mycket mat!

Hon fick 4 kg Krafft Sport, 1 kg betfor, vitlök, biotin och nu det sista fick hon även nån olja för tävlingshästar. Plus 12 (?) kg hö. Till saken hör att hästen rids max en gång varannan månad.. Om ägaren har tid alltså. :mad:

Borde det inte räknas som vanvård att ge en häst för mycket mat också? Tyvärr har jag ingen aning om hur du kan hjälpa hästen.. Sånt kan ju vara svårt att prata om, det är ju ofta en känslig fråga. :crazy:

Men är hästen överviktig? För om den inte är det så är det ju uppenbart att den BEHÖVER så stor mängd foder - dock kanske fördelningen av grovfoder/kraftfoder är fel men om hästen inte vill äta mer än 12kg hö (inte särskilt mycket alls - ganska normalt till en stor häst) och den behöver mer näring för att hålla hullet så måste man ge krfatfoder tills behvet är täckt. Så enkelt ÄR det!

Dock borde grovfodret som hästen får vara proteinrikt för annars får den ju mest bara massor av energi (kolhydrater/fett) med tanke på vilken slags krfatfoder den får....

3.5 kg havre låter otroligt mycket. det är ju ca 8 liter... dvs en hink nästan :eek:

hur stor ärhästen?

hö däremot kan man inte ge för mycket

ang gallorna så kan gallor ha flera orsaker som tex
tränats hårt, vissa får galor av en del sorts mat, felskoning (det fick min häst gallor av)
överviktig, maskangrepp

Jo nog e hästen fullblod men av den grövre sorten, inte speciellt tunn utan istället ganska rund. Höt säger ja inget om förutom att utöver dessa 12 kg som står på foderstaten så slängs det till lite extra för att hästen e "rastlös". Har sagt till massa gånger, så nu får hästen va både rund, gallig o rastlös. (står på halm oxå)

Ja ja nu har ja fått gnällt av mej lite

Så hästen ÄR också överviktig? I sånna fall borde ju definitivt kraftfodret minskas ner... tills hästen kommer i lagom hull. Om allt kraftfoder tagits bort o den fortfarande är överviktig så får man även minska på grovfodret.

Och RASTLÖS är nog hästen för att den får så mycket krfatfoder! Om hästen inte behöver det för hullets skull skulle jag minska ner kraftfodret rejält o hellre ge mer grovfoder... det skulle nog hjälpa både mot gallorna och rastlösheten.

Senast ändrad:

Men är hästen överviktig? För om den inte är det så är det ju uppenbart att den BEHÖVER så stor mängd foder - dock kanske fördelningen av grovfoder/kraftfoder är fel men om hästen inte vill äta mer än 12kg hö (inte särskilt mycket alls - ganska normalt till en stor häst) och den behöver mer näring för att hålla hullet så måste man ge krfatfoder tills behvet är täckt. Så enkelt ÄR det!

Dock borde grovfodret som hästen får vara proteinrikt för annars får den ju mest bara massor av energi (kolhydrater/fett) med tanke på vilken slags krfatfoder den får....

Höet säger jag ingenting om - ju mer desto bättre :) Men hästen är hyfsat svårfödd egentligen och nu gränsar den till fet. Enligt ägaren är den "så rund och fin" nu, medan jag påpekade lite försiktigt att hästen inte har en enda muskel nånstans.. Dessutom är den nästan alltid svullen och gallig i benen, plus att den är väldigt rastlös både i hage och i box. JAG tycker iaf att den är helt åt h-e felfodrad. :crazy:

Höet säger jag ingenting om - ju mer desto bättre :) Men hästen är hyfsat svårfödd egentligen och nu gränsar den till fet. Enligt ägaren är den "så rund och fin" nu, medan jag påpekade lite försiktigt att hästen inte har en enda muskel nånstans.. Dessutom är den nästan alltid svullen och gallig i benen, plus att den är väldigt rastlös både i hage och i box. JAG tycker iaf att den är helt åt h-e felfodrad. :crazy:

Förmodligen får hästen en aning för mycket energi och för dåligt med protein. Fel balans i foderstaten!

Fel allting enligt mig :p Det roliga är att hon klagar på att hästen är för dyr! Halvera maten så känns det nog bättre sen, är mitt svar... :smirk:

Känns ganska uppenbart att du aldrig haft någon närmre kontakt med fullblod...

Min pålle får 110 MJ som konvalecent för att hålla hullet, dvs 15 kg hö, 2 kg lucern och 1 kg havre.
När han reds så låg han på 125 MJ. Han står på halm, och brallar runt i hagen, men är ändå rastlös inne just nu när han är skadad. Helt enkelt för att han, som många fullblod, gillar att jobba.

Jag tycker inte foderstaten är extremt konstig i sig även om jag personligen hade bytt ut delar av kraftfodret mot mer hö. Jag tror snarare att hästen är understimulerad.
Nu vet ju inte jag under vilka förhållanden hon håller sin häst, men rent fördomsfullt tänker jag för lite hagvistelse utan kompisar och för lite motion.
Klart att det gör hästen rastlös och stressad utan socialt kontakt och gallig pga mycket stillastående inne.

Det är tufft att äga fullblod ibland, för folk begriper inte vilka mängder mat många av dessa hästar behöver.

Så mitt råd är, sköt dig själv och skit i andra!

Det tycker jag också- nu har du gnällt av dig. Trösta dig med att det kan vara trevligt att se ett runt fullblod är den inte fet är det ju helt ok.

Hömängden är ju kanske t.om i underkant om den är beredd att äta mer....

KL

Har du frågat henne varför den får så mycket? Vem som gjrot foderstaten åt hästen?

Ja tycker inte det är spec mycket egentligen...

När jag hade fullblod så fick hon 4 kg krafft groov om dagen och fri tillgång till hö(fick i sig ungefär 10-13 kg om dagen) i slutet när ja hade henne...Jag vet att grooven är mer "slöfoder! än havren...(dåligt uttryck:angel:) Då gick hon enbart skogsridning...

Hästen jag har nu får hela 3½ kg havre 1 kg lusern och 1 kg betfor plus mineral foder med vitaminer i och 3 dl Solrosolja.
Och han får 5 kg hö på kvällen(äter inte ett strå mer), rör inte höet i hagen eftersom det finns jäkligt mycket gräs i hagarna än, dock vääääldigt näringsfattigt:p Kan ju inte stå å slanga ner höet i magen på han direkt hehe!
Till detta hör att jag enbart tömkör ca 30-40 min om dagen och han går ute från kl sju till ca åtta på kvällen i hage med polare.
Han håller på att hulla på sig efter ett maskangrepp som han vart utsatt för innan jag köpte honom för ett par veckor sedan.
Visst är han lite gallig men ´verkligen inte mycket.
Hästen är 4½ år ca 169 i mankhöjd, kort modell relativt normalbyggd-inte för smäcker och inte för grov och han blir några cm till (överbyggd)
Så frågan är ju om hästen kanske inte är så stor? Liten hage? få timmars utevistelse?
Eller så är det väl så att hästen helt enkelt inte pallar av havren?

Halshugg mig gärna hehe;) men ja står fast vid min pålles foderintag:p

Självklart får man ju fodra efter höets näringsvärde! I know I know!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 966
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 812
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka