För mkt energi?

När jag fick min häst så varnade förra ägaren om att hästen inte "tålde" havre, pyttsan tyckte jag eftersom jag lärt mig att det handlar om mängden mj och inte fodersorten...men nu ett år senare då hon gått över mer och mer på havre börjar jag befara det motsatta, hästen har blivit sååååå pigg :angel: Men ligger på ungefär samma nivå inom Mj som jag försökt ha henne under hela året som jag ägt henne, har inte fokuserat så mkt på den nivån då jag mest velat ha upp proteinet.
Skulle vilja ha lite spåningar från er på buke hur jag ska göra för att behålla SMRP:t på 716g som hon är superfin på nu men minska Mj:t på 100,82.

Foderstaten nu är:
1kg kornkross
1kg kvarnby lucernpellets
1,2kg Havre
0,2kg betfor (endast pga att hon ratar fodret när jag har b-vit och e-vit i)
10kr hösilage (ts 65% MJ 6,5 SMRP 38g) äter inte mer:(

kvot 7,1

De fodersorter som jag kan laborera med är:
havre
kornkross
betfor
hösilage
lucernpellets

tacksam för synpunkter:bow:

Sv: För mkt energi?

Det är inte nödvändigtvis antalet MJ som spökar till det utan det finns faktiskt en del hästar som inte tål havre.
Jag har själv haft en sådan... Han gick normalt på enbart kornkross som kraftfodertillskott, de gånger jag försökte byta ut mot lite mer havre (för att jag hade lite besvär med att få tag i krossat korn - det var långt innan Granngården började sälja sådant säckat) så slutade det med att han fullständigt gick i spinn på mindre än ½ kg havre/dag... Och tillbaka på 100% kornkross blev han normal igen...

Varför inte pröva att plocka bort all havre och korn och ersätta med lucern? Ge det en tre veckor, är hon lugnare så kan du ev prova att plocka tillbaks korn och havre separat för att se vad som händer. Olika lusernfabrikat har ju lite olika mängd protein, men du borde få mindre MJ med samma mängd protein?

ok så kanske bör gå över helt till kornkross då? Känns fel och basera en foderstat på främst korn...
Det är förmodligen för att vi av tradition fodrar hästarna med havre.

Det går ju också att ge lusern + matolja i "rätt" proportioner för att få samma tillskott av energi och proteiner som havren ger.

ok, ska testa med enbart korn o lucernpelletsen nu, fick det till att det behövdes 2kg korn och 1 kg lucernpellets, övriga mängder detsamma. Hur lång tid bör det ta innan man märker skillnad?

är det havren som är problemet så tror jag att du kommer märka skillnad på några dagar

ger du vanlig havre eller matilda eller svarthavre?

min häst blir superpigg om han får vanlig havre men är normalpigg när han äter matilda havre

Havre och korn har nästan samma värden i analysen däremot så tenderar havre att ge pigga hästar och korn att ge tjocka hästar. Senast jag tittade visste inte de lärda riktigt varför det är så.
Jag ger mina hästar (olika åldrar) både korn och havre, är de rioktigt nippriga hästar så får de bara korn är de lugna får de även tillskott havre och olja.
Sålänge kornet är krossat är det inget "farligt" att ge hästarna det är mycket smakligt och hästarna äter hellre kornet än havren i många fall.
(Köper du från bonden och det är mindre bra krossat (hela korn finnes i ) så kan du blöta det med varmt vatten ca en halvtimme innan, det gör kärnorna mjukare.

ok har också hört det ngn stans, kornet är bra krossat, krossas även direkt på plats när vi hämtar det. Ska se hur hon förändras på enbartkorn och lucernpellets

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka