för mkt energi på häst som vilar...

R

rabarber2

Har precis fått höanalysen och vi har ts på 75, smrp på 22 och MJ på 6.4. Är alltså lågt med protein. Jag kommer behöva ge lucern för att upprätthålla protein/energibalansen...

Men för att lyckas med det får han ändå för mkt energi. Han har ett behov på 62 och nu får han 87. Till saken hör att han vilar och jag vill inte att han ska gå och ha massa överskottsenergi... Nu får han 0.5 kg havre om dagen, vill inte ta bort den för då sjunker balansen. Han är inte spec lättfödd så tror inte att han kommer gå upp allt för mkt i vikt..

Men hur farligt är det att hästen går med för mkt energi? Alternativt hur farligt är det att gå under 6 på protein/energibalansen?

Även sen när han är i full gång kommer han få för mkt energi..

Finns det något man kan lägga till i foderstaten för att sänka energinivån?

Tacksam för lite hjälp :bow:

Sv: för mkt energi på häst som vilar...

Byt ut havren och lusernet mot något med högre kvot, t.ex. Groov 125 eller Pluss Grön, eller en skvätt havre och Krafft Protein.

På feta hästar brukar jag först fylla upp med hö så att energidelen nästan är täckt, i ditt fall borde du kunna ge åtminstone 8 kg hö. Sedan fyller jag på med ett koncentrerat proteinfoder som tex krafft protein eller soja.

Exempel:
8kg hö
0,6 kg krafft protein

Ger:
58 MJ, 374 smrp, kvot ca 6.5

Då har du utrymme att ge det där halvkilot med havre eller lägga på lite mer hö.

Men hur farligt är det att hästen går med för mkt energi?

Den kommer att bli fet! Kanske överpigg till en början, men definitivt fet så småningom.

Alternativt hur farligt är det att gå under 6 på protein/energibalansen?
Det kan vara ganska individuellt. Vissa klarar sig galant på en kvot på 5, medan andra kräver runt 7-8.

Finns det något man kan lägga till i foderstaten för att sänka energinivån?
Nej, det gör det inte. ALLT foder innehåller energi, det kommer man inte undan. Det finns fodermedel utan protein (halm, olja), men inget som helt saknar energi.

Men om du väljer ett koncentrerat proteinfoder (med hög smrp/Mj-kvot, alltså) så kan du få ihop mycket protein utan att lägga till för mycket energi.
Soja har den absolut högsta kvoten bland de fodermedel som används till häst. Så om du tar bort havren, som har en ganska låg kvot i sammanhanget, och lägger till t.ex lucern eller soja så får du upp kvoten utan att höja energin onödigt mycket.

svarar alla..

Har räknat på krafft protein nu och det har i princip samma värden som soja... Det upprätthåller balansen samt gör att energibehovet är bara ngt över. Vad kostar krafft protein?

Problemet är att jag eg är lite rädd för sojan... Min förra häst fick barongruffsjukan, och även om det inte i d fallet berodde på proteinöverskott, så är jag ändå lite rädd...

Jag måste dessutom sänka hösilaget till 9-10 kg och vill eg ha upp mot minst 13 eftersom min häst står inne ganska länge på dagarna så vill ha honom sysselsatt..

Med både groov 125 och plus grön måste jag sänka till 9 kg för att få det att funka.. Å så är det anpassat för unghästar, å min häst är 8..

Blir verkligen helsnurrig av det här...

Tack för alla svar! Tar gärna emot fler tips =)

Med både groov 125 och plus grön måste jag sänka till 9 kg för att få det att funka.. Å så är det anpassat för unghästar, å min häst är 8..

Att det är anpassat till unghästar stämmer bara om man ger det tillsammans med ett idealhö, och det har ju i princip ingen i verkligheten.

Det är lite olyckligt att foderföretagen ger såna rekommendationer, för det funkar ju såklart även till vuxna hästar som äter ett proteinfattigt grovfoder.

Verkar som att stallet ska beställa in krafft protein nu... Så det får nog bli d då.Smidigast eftersom det ingår i stallhyran och jag slipper köpa in eget (dyrt). Som jag förstår är det inte ett rent proteinmedel som soja?

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Jag håller på att klura ut bra foderstater till mina hästar, men har svårt att få till energibehovet. Har ett svårfött fullblod och en...
Svar
17
· Visningar
2 325
Senast: heidi maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31