R
rabarber2
Har precis fått höanalysen och vi har ts på 75, smrp på 22 och MJ på 6.4. Är alltså lågt med protein. Jag kommer behöva ge lucern för att upprätthålla protein/energibalansen...
Men för att lyckas med det får han ändå för mkt energi. Han har ett behov på 62 och nu får han 87. Till saken hör att han vilar och jag vill inte att han ska gå och ha massa överskottsenergi... Nu får han 0.5 kg havre om dagen, vill inte ta bort den för då sjunker balansen. Han är inte spec lättfödd så tror inte att han kommer gå upp allt för mkt i vikt..
Men hur farligt är det att hästen går med för mkt energi? Alternativt hur farligt är det att gå under 6 på protein/energibalansen?
Även sen när han är i full gång kommer han få för mkt energi..
Finns det något man kan lägga till i foderstaten för att sänka energinivån?
Tacksam för lite hjälp![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Men för att lyckas med det får han ändå för mkt energi. Han har ett behov på 62 och nu får han 87. Till saken hör att han vilar och jag vill inte att han ska gå och ha massa överskottsenergi... Nu får han 0.5 kg havre om dagen, vill inte ta bort den för då sjunker balansen. Han är inte spec lättfödd så tror inte att han kommer gå upp allt för mkt i vikt..
Men hur farligt är det att hästen går med för mkt energi? Alternativt hur farligt är det att gå under 6 på protein/energibalansen?
Även sen när han är i full gång kommer han få för mkt energi..
Finns det något man kan lägga till i foderstaten för att sänka energinivån?
Tacksam för lite hjälp
![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)