För mig som aldrig tävlat..

T

tudelu

.. och inte vet mycket om tävlingsvärlden!

Kan ni rutinerade tävlingsmänniskor berätta lite hur det går till vid en tävling, både hopp och dressyr.

Skulle även vilja veta lite mer om...

*Vad finns det för olika tävlingar, tex lokal och regional och vad är det för skillnad på dem?

*Varför heter det t.ex LA:3 och msv b , vad är det förnåt? Antar att det är svårighetsgrad, hur många finns det och i vilken ordning kommer de?

*I en startlista för hoppning står det t.ex "Klass 3 1.10 - HOPPNING, AVD. A, BEDÖMNING A0+A0 två faser (A:1c)."
Vad betyder allt det?

MYCKET tacksam för lite svar :bow:

Sv: För mig som aldrig tävlat..

Jag tävlar i dressyr och kan hjälpa dig lite..
Skillnaden på lokal och regional är bla att de dömmer hårdare i regional, sen tror jag det är så att i lokal tävling behövs ingen hästlicens men det behövs i regional.

Det är som sagt svårighetsgrader och i dressyr är LC:1 den lättaste klassen. Sen LB:1, LB:2, LB:3. Sen LA:1 till LA:5. Efter det börjar medelsvåra klasserna. Jag tävlar ponny så det är lite skillnad! Men jag antar att msv c sen b sen a med olika många program i varje. I msv klass börjar skolorna, byterna 8 m volterna m.m. Efter msv är Svår klass med ex Grand prix! =)

Men som sagt är jag ingen hoppare men jag har för mig att ditt exempel betyder att om man hoppat felfritt så ger domaren en ny startsingnal och man hoppar omhoppning direkt.

Hoppas du blev lite klokare i alla fall, det blev lite rörigt kanske! Men det är svårt att förklara! =)

Först och främst måste man se till att alla "papper" är i ordning.
Har man ponny krävs att den har pass,mätintyg,vaccinationsintyg, att den är chipmärkt(och ponnylicens från regional nivå).
Du som ryttare måste ha Grönt kort, ryttarlicens. (lokal eller regional)

När det är fixat anmäler man sig till en tävling, "proppen" (propositionen) innehåller uppgifter om tävlingen datum,tid, vilka program/klasser som är med m.m . (När man tar grönt kort så får man lära sig lite mer om hur det funkar)
Klasserna har olika namn och svårighetsgrad. LC;LB o,s,v, (tänk på att programmen ändras imellanåt t,ex LB:1 ä ändrat i år,)

Men vill man börja lite försiktigt så är programridning i dressyr och träningstävling i hoppning ( man rider under tävlingsmässiga former men med lite lättare regler) Kolla med närmaste ridklubb om du behöver hjälp.
Lycka till:bump:

Msv C finns väl inte, bara Msv B och A

Hej!
Det första du ska göra är att ta grönt kort. Det ska din ridklubb kunna hjälpa dig med.
Är du inte med i en ridklubb? Bli det.
Här får du lära dig vad "allt" står för och lär du dig inte allt så vet du iaf vart du kan hitta svaren. Vilket är i Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente (TR). Här står allt du behöver veta.
Beställ dem på www.ridsport.se
Jättebra kvällslektyr...:smirk:

Sedan lär man sig massor av att gå och titta på tävlingar. Så har jag gjort och känner mig nu mogen för att börja tävla....
...ska bara lära mig rida ordentligt först...:p

*Varför heter det t.ex LA:3 och msv b , vad är det förnåt? Antar att det är svårighetsgrad, hur många finns det och i vilken ordning kommer de?
i dressyr ser klasserna ut som följer: (lättast först)
generellt är program 1 ngt lättare, och det med högsta numret det svåraste inom klassen
LC 1 o 2
LB 1-3. 1 på kort bana (20x40), 2 och 3 på lång bana (20x60)
LA 1-6. 1,2 på kort bana 2:an lite svårare än ettan, 3-6 på lång bana. 3an lättare än 4an. i 5 och 6 får man rida på kandar om man vill, och de är mer lika msv med skolor mm
Msv B 1-5. 1 på kort bana, resten på lång. valfritt kandar/träns i 1 och 2.
Msv A :1 och Prix St Georges. A:1 är väl lite enklare än PSG
Intermediere I och II
Svår B:1
Grand Prix, GP Special

finns även en hel hög med specialprogram för juniorer, ung hästar, ponny mm.

*I en startlista för hoppning står det t.ex "Klass 3 1.10 - HOPPNING, AVD. A, BEDÖMNING A0+A0 två faser (A:1c)."
Vad betyder allt det?
att man rider först en grundomgång, och är man felfri rider man direkt en fas 2 som är omhoppning där det gäller att vara snabbast.
mållinjen för fas 1 är starten för fas 2

PrinceFair skrev:
Vad betyder allt det?
att man rider först en grundomgång, och är man felfri rider man direkt en fas 2 som är omhoppning där det gäller att vara snabbast.
mållinjen för fas 1 är starten för fas 2

Tack för ditt svar!

Men vad betyder bedömning "A0+A0" ?
vad finns det för olika bedömningar?

tudelu skrev:
Tack för ditt svar!

Men vad betyder bedömning "A0+A0" ?
vad finns det för olika bedömningar?

A0+A0 betyder att det är bedömning A0 i båda faserna. Alltså att först rider man fas I (grundomgången) och är man felfri i den så går man direkt in i fas II (omhoppning) där antal fel och tid avgör placering. Har man inte varit felfri i första fasen får man alltså inte fortsätta i andra. Tiden och felen i första fasen avgör vilken som är bäst placerad av de som inte gått vidare till fas II.

Det finn en hel del bedömingar. Vanligast är två fasers hoppningar eller clear rounder på lokala tävlingar. Clear Round betyder att alla felfria får rosett. Då har man också rätt till att starta om då man inte varit felfri i första försöket (gäller endas i clear round).
Sen finns A0, då är det precis som i två faser, fast det är ingen fas II, utan tid och antal fel på en bana som alla hoppar avgör placeringen.

De är de vanligaste, annars finns accamulatorhoppning, bed C, och stilhoppningar. De är i alla fall ganska sällsynta i vårat distrikt.

Unghästklassen går ofta i bed. A, där bara antalet fel avgör. Alltså alla med minst antal fel blir lika placerade. Fyller inte de upp den placerade listan så fylls de med nästa antal fel på.

Äsch, vad jag svamlar. Hoppas du blev något klockare i alla fall! :crazy:

Nu har inte jag tävlat på ett par år, men när det senast begav sig för mig så fanns det en speciell ryttarlicens för lokala tävlingar. På lokal tävling skulle ryttaren ha licens, men hästen behövde ingen. Den lokala licensen var mycket billigare och ska man inte ut på regionala är det ju alltid skönt att inte behöva gräva till botten på plånboken...;)

Precis så är det.

Den lokala licensen kostar i år 165 kr.
Seniorlicens kostar 825 kr och juniorlicens 550 kr, det är licensen som behövs f.om regional tävling.

Häst-/ponnylicensen kostar 880kr, behövs fr.om regional tävling.

Vad bra att jag hade rätt!:) Super att du hade prisuppgifterna trazel.

jag tävlar hoppning :)

först och främst ser man till att alla papper är i sin ordning, och att man lagt upp ett bra ridschema i veckorna inför tävlingen så hästen känns fräsch och förbered, dagen inann tävling gör man det som ska göras med utrustningen, samt packar allt som ska med. Jag ser alltid till att vara i god tid på tävlings platsen, det underlättar mkt, det frösta jag gör är att ge hästen vatten och lufta transporten, går sedan och betalar staravgifterna och visar upp papprena, sen får man gå barnan räääkna ut hur många som är kvar före dej, när du kan lasta ur hästen, börja rida fram, hoppa fram osv, allt går ut på att vara förbered och ligga steget före, väl inte på barnan gör man sitt jobb :) sen efteråt, av joggning av hästen, ta bort utrusstning, linimenta, vattna osv är det långt kvar inför nästa klass, kan man lasta in hästen igen, annars ha den kvar ute, gå lite me den, osv. sen gör man om allt igen. :) efter tävlingsdagen ska hästen få en rejäl genomgång och skötsel. :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 064
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar